2015-05-22, 10:13
Medlem
X^3/ 6

Jag har försökt men kan inte!
Citera
2015-05-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
X^3/ 6

Jag har försökt men kan inte!
jag fick fram x^4/24

Rätt??
Citera
2015-05-22, 10:29
Bannlyst
Skriver du prov?
Citera
2015-05-22, 10:31
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
jag fick fram x^4/24

Rätt??

Stämmer typ. Glöm inte konstant.

För vanliga polynom likt det här så gäller

f(x)=x^a → F(x)=x^(a+1)/(a+1)
Citera
2015-05-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Stämmer typ. Glöm inte konstant.

För vanliga polynom likt det här så gäller

f(x)=x^a ? F(x)=x^(a+1)/(a+1)
hmm hur menar du glöm inte konstant?
Citera
2015-05-22, 10:43
Medlem
StarSuckers avatar
Vilken ironi, även jag glömde konstanten!

f(x)=x^a → F(x)=x^(a+1)/(a+1)+C

Så ska det vara. Jo, när du deriverar någonting, säg att du har en funktion f(x)=x^2+5 och du vill ta fram derivatan till uttrycket, så kommer derivatan att vara f'(x)=2x

5 är en konstant som kommer att deriveras bort, om du undrar varför det är så föreslår jag att du tittar på derivatans definition men låt oss nu bara acceptera att konstanta termer försvinner vid derivering.

Integrering kan man se som antiderivering. Följande gäller: F'(x)=f(x) så är F(x) en primitiv funktion till f(x).
Så när du tar fram en primitiv funktion så måste du alltid lägga till en konstant eftersom vi vet att konstanter försvinner vid derivering.
Citera
2015-05-22, 10:46
Medlem
Citat:
Vilken ironi, även jag glömde konstanten!

f(x)=x^a ? F(x)=x^(a 1)/(a 1) C
Så ska det vara. Jo, när du deriverar någonting, säg att du har en funktion f(x)=x^2 5 och du vill ta fram derivatan till uttrycket, så kommer derivatan att vara f'(x)=2x

5 är en konstant som kommer att deriveras bort, om du undrar varför det är så föreslår jag att du tittar på derivatans definition men låt oss nu bara acceptera att konstanta termer försvinner vid derivering.

Integrering kan man se som antiderivering. Följande gäller: F'(x)=f(x) så är F(x) en primitiv funktion till f(x).
Så när du tar fram en primitiv funktion så måste du alltid lägga till en konstant eftersom vi vet att konstanter försvinner vid derivering.

Hmm jag förstår. Men hur skulle en primitiv funktion till x^3/6 x^2 se ut då??
Citera
2015-05-22, 10:51
Medlem
StarSuckers avatar
Är det x^3/6+x^2 vi pratar om eller x^3/6*x^2? Eller något annat, liknande?
Citera
2015-05-22, 10:52
Medlem
Citat:
Är det x^3/6+x^2 vi pratar om eller x^3/6*x^2? Eller något annat, liknande?
det förstnämnda alltså med plus
Citera
2015-05-22, 11:01
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
det förstnämnda alltså med plus

När man integrerar då integrerar man termvis. Dvs att

∫(x^a+x^b)dx=∫x^adx+∫x^bdx

Så säg att vi har ditt exempel att f(x)=x^3/6+x^2 så integrerar vi så kommer vi att få

∫f(x)dx=∫x^3/6dx+∫x^2dx

Sedan vet du som jag skrev tidigare att när man integrerar ett vanligt polynom så följer det att

∫x^adx=x^(a+1)/(a+1)+C

Detta gäller för de båda termerna, så vi tillämpar det och får

∫x^3/6dx+∫x^2dx=x^4/24+C1+x^3/3+C2=x^4/24+x^3/3+C

Får två konstanter av vardera integrering så vårt C =C1 + C2, generellt sett så hoppar man över att skriva ut varje konstant utan väljer att kalla alla konstanter för C direkt men för tydlighetens skull så skrev jag ut konstanterna och summerade dem.
Citera
2015-05-22, 11:06
Medlem
Citat:
När man integrerar då integrerar man termvis. Dvs att

?(x^a+x^b)dx=?x^adx+?x^bdx
Så säg att vi har ditt exempel att f(x)=x^3/6+x^2 så integrerar vi så kommer vi att få

?f(x)dx=?x^3/6dx+?x^2dx
Sedan vet du som jag skrev tidigare att när man integrerar ett vanligt polynom så följer det att

?x^adx=x^(a+1)/(a+1)+C
Detta gäller för de båda termerna, så vi tillämpar det och får

?x^3/6dx+?x^2dx=x^4/24+C1+x^3/3+C2=x^4/24+x^3/3+C
Får två konstanter av vardera integrering så vårt C =C1 + C2, generellt sett så hoppar man över att skriva ut varje konstant utan väljer att kalla alla konstanter för C direkt men för tydlighetens skull så skrev jag ut konstanterna och summerade dem.

Hmm okej förstår hittils. Om jag hade värdena x värdena - 6 och 0 hur skulle jag stoppa in den och räkna ut den integrerade funktionen för att tex veta arean på en graf. Ett klassiskt integrations uppgift
Citera
2015-05-22, 11:10
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Hmm okej förstår hittils. Om jag hade värdena x värdena - 6 och 0 hur skulle jag stoppa in den och räkna ut den integrerade funktionen för att tex veta arean på en graf. Ett klassiskt integrations uppgift

Du vill integrera över ett område från -6 till 0? Då tar du fram den primitiva funktionen F(x) sedan är det bara att räkna ut F(-6)-F(0) så får du arean.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in