2015-05-20, 16:29
Medlem
aabesees avatar
Hej,

Jag går för närvarande i "terapi" hos en sjuksköterska, men jag upplever henne som en aning inkompetent. Nu ska hon tydligen sluta på mottagningen vilket innebär att jag kommer att få någon annan. Jag har redan sagt att jag skulle föredra en man, vad jag dock inte vågat be om är en legitimerad psykolog eller psykoterapeut. Har gått hos en annan sjuksköterska tidigare och jag upplever att de generellt inte riktigt vet vad de sysslar med.

Problemet är alltså att jag är rädd för att be om en psykolog. Jag befarar att sjuksköterskan kommer att känna sig förnärmad, att hon kommer att tänka något i stil med "jaha, jag dög minsann inte, patienten begär bääääästa möjliga vård bla bla bla, vad får henne att tro att hon skulle vara förtjänt av den?).

Det tillhör min problematik att jag är väldigt rädd för att göra folk arga, att göra eller säga något som leder till att de tycker sämre om mig som person. Jag drar mig verkligen för att säga detta till henne.

Vad jag vill veta är: är det förmätet av mig att be om en psykolog/psykoterapeut? Eller, någonstans vet jag ju att det inte är det, men; skulle ni våga be om det? Gör jag rätt i att göra det? Vad kan hon tänkas tycka om saken?
Citera
2015-05-20, 16:44
Medlem
Svampskogens avatar
Att gå terapi hos en sjuksköterska låter ganska galet till att börja med enligt mig. Jag skulle bett om en psykolog innan jag startade terapin Så ja, du borde be om en psykolog
Citera
2015-05-20, 16:52
Medlem
aabesees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Att gå terapi hos en sjuksköterska låter ganska galet till att börja med enligt mig. Jag skulle bett om en psykolog innan jag startade terapin Så ja, du borde be om en psykolog

Haha, eller hur. Jag ville ju be om en psykolog innan jag började hos henne, men jag vågade inte då heller. Men jag ska försöka ta mod till mig och be om en. Jag är liksom ingen ungdom längre och jag vill inte slösa bort mitt liv på att gå hos någon som ändå inte kan hjälpa mig.
Citera
2015-05-20, 17:02
Medlem
Du ska självklart be om en psykolog utan att känna dig minsta skamsen. Vårdpersonal ska ju inte förtrycka sina patienter och om din sjuksköterska är någorlunda seriös så tar hon det professionellt och löser situationen enligt dina önskemål och behov. Du ska inte ta hänsyn till något annat än hennes vårduniform, så kräv din rätt för sjutton.
Citera
2015-05-20, 20:04
Medlem
julernsts avatar
Om du är rädd för att säga det direkt till henne kan du väl ta och ringa eller skicka mail till vårdinrättningen och förklara situationen?
Citera
2015-05-21, 20:40
Medlem
Sjuksköterskor och psykologer har normalt sätt olika uppgifter och olika fokus i sina patientmöten. Sjuksköterskor har normalt inte terapi, utan mer stödsamtal eller liknande. De kan dock ha gått en specifik terapeut-utbildning, typ KBT. Är det terapi du går i, eller mer bara uppföljande samtal? Terapi och stödsamtal har olika fokus och mål, och bör inte blandas ihop.

Med detta sagt ska du självklart efterfråga en psykologkontakt om du känner så, men förvänta dig inte att få en på studs. I regionen jag jobbar får man ofta vänta minst 6 månader på att få en psykologkontakt.
Citera
2015-05-21, 21:35
Medlem
lithionits avatar
Hon har förmodligen gått utbildning i någon form av specifik terapi.

Har du läkarkontakt också? Att ta det direkt med terapeuten är lite taktlöst, men om du säger till din läkare att du föredrar en leg psykolog och/eller psykoterapeut.

Att sjuksköterskor bedriver psykoterapi är bara en följd av psykologbristen, på vissa håll kan det dröja år tills man får träffa psykolog och då kanske en kbt-utbildad sjuksköterska är bättre än inget, annars kan vården bara erbjuda medicinering.

Så om du vill bli uppsatt på väntlista för att träffa en psykolog kommer det nog dröja betydligt längre innan du får tid jämfört med om du godtar en sjuksköterska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in