2015-05-19, 23:40
Medlem
Hej!
Jag har problem med en jQuery sticky sidebar kallad HC Sticky i högerkolumnen på en tvåkolumns-blogg som har en header ovanför och en footer längst ner i full bredd liknande de i skaparens demos här http://someweblog.com/demo/hcsticky/ .

Sticky:n ska bara scrolla inom ytan för högerkolumnen och alltså aldrig gå över header eller footer. Den har en wrapper som alltid är position: relative och när den sticky:n är "stuck" i toppen eller botten så ska inre delen av sticky:n (om den fungerar korrekt) vara position: absolute och när den blir "unstuck" position: fixed.

Problemet är att sidan är rätt tung att ladda med många stora bilder (kan tyvärr inte ändra detta) och om man börjar scrolla en del upp och ned innan sidan är fullt laddad så går stickyn: över och under dess avgränsning och t.o.m. en stor mängd negativt utanför fönstret i toppen, då i position: fixed. Väntar man tills sidan är fullt laddad och kör refresh så är det inga problem så det verkar att bero på att sticky:n inte hänger med helt att sidans höjd ökar?

HC Sticky laddas i <head> och intitieras nere innan </body> i mitt custom-script som körs vid $( document ).ready() vilket rekommenderas av han som gjort HC Sticky. Jag har även testat att ladda in HC sticky före min i botten utan skillnad.

Intierar med:
Kod:
window.stickySidebar = jQuery('.sidebar');
stickySidebar.hcSticky({
	bottomEnd: 135,
	responsive: true,
	onStop: stickyStuck,
	onStart: stickyUnStuck
});

och slår av/på i en annan funktion alá:

Kod:
stickySidebar.hcSticky('on');

Kan tyvärr inte klistra in mer kod och förstår att det är svårare då, men är det någon som spontant känner igen det här problemet? Något generellt tips för script som detta på tunga sidor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in