2015-05-23, 18:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I Stockholm har vi Danderyds komun som i praktiken fungerar som ett gated community.
Tar inte emot invandrare, låga skatter, osv.
I Täby gick dem ännu längre och sa nej till utbyggnad av tunnelbanan när det begav sig.
Man vill inte ha in drägg.

Det kommer bli värre i framtiden dock.

Danderyds kommun är inte ensammen. Det blir allt vanligare att nybyggnation omgärdas av stängsel, murar och kodlås och där bostadsdelarna kombineras med affärsverksamhet i någon form. Dessutom använder man sig av en byggnadsteknik som avsiktligt avskärmar nybyggnationen från annan bebyggelse.

Till skillnad från många andra tror jag inte mycket på gated communities. Jag tror visserligen på att skydda hem och familj men ser ingen som helst anledning att bo isolerat "utanför" samhället.

Jag har dessutom bott i en hel del gated communities utomlands, bland annat i flera afrikanska länder, och det är en deprimerande tillvaro.
Citera
2015-05-23, 18:13
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Har entreprenör-Gnosjö blivit kulturberikat?

Eller har bara Karlsson, Reinfeldt, Littorin planer tro?
Blivit?
Det har varit kulturberikat sedan urminnes tider. Långt innan folk ens kunde stava till Rosengård.
Citera
2015-05-23, 18:17
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Ska vi slå vad att det stå ren kåkstad på platsen om säg...10 år?
Sure, game on.
Bor du i trakterna så borde du veta hur det ser ut. Nu var ju de tidiga berikarna kineser som aldrig störde någon men nu pumpar vi in nationaliteter som är av en annan sort. Därav behovet.
Citera
2015-05-24, 11:04
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Vad svamlar du om?

USA har haft det i måånga år. Har du besökt ett? Det har jag (i NY).

De har även kommuner där man inte får köpa en fastighet med lån (ex Montauk längst ute på LI), vad tror du det beror på?

Det jag menar är att de placerar detta mer eller mindre mitt ute i ingenstans. Nissafors är en liten håla med 300 invånare. Varför placera ett gated community där? Dömt att misslyckas tror jag...som jag sa tidigare, i närhet till en storstad hade varit mer logiskt. Men ute i skogen?

Men jag kanske har fel.

Angående "kulturberikningen" i Gnosjö kommun så funkar det bra. Inget man märker av, mer än att det befinner sig många vietnameser, chilenare och finländare här. What´s the problem? Bor ensamkommande flyktingbarn där också och har våldtäkterna ökat? Inbrotten ökat? Nej just det.

EDIT: Att USA har och har haft det i många år rör mig inte i ryggen, för Sverige ska/får INTE bli som USA....enligt mig då.
Senast redigerad av JustBecause 2015-05-24 kl. 11:07.
Citera
2015-05-27, 20:06
Medlem
Citat:
Det jag menar är att de placerar detta mer eller mindre mitt ute i ingenstans. Nissafors är en liten håla med 300 invånare. Varför placera ett gated community där? Dömt att misslyckas tror jag...som jag sa tidigare, i närhet till en storstad hade varit mer logiskt. Men ute i skogen?

Men jag kanske har fel.

Angående "kulturberikningen" i Gnosjö kommun så funkar det bra. Inget man märker av, mer än att det befinner sig många vietnameser, chilenare och finländare här. What´s the problem? Bor ensamkommande flyktingbarn där också och har våldtäkterna ökat? Inbrotten ökat? Nej just det.

EDIT: Att USA har och har haft det i många år rör mig inte i ryggen, för Sverige ska/får INTE bli som USA....enligt mig då.

Du har tyvärr fel. Finns det ingen efterfrågan, så finns det ingen marknad!

Taadaaa!
Citera
2015-05-28, 15:43
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Du har tyvärr fel. Finns det ingen efterfrågan, så finns det ingen marknad!

Taadaaa!

Ja, vi får väl se...
Citera
2015-05-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ja, vi får väl se...

Du forstår uppenbarligen inte marknadsekonomi. Men det är ok, det forstår inga vänstermänniskor.
Citera
2015-06-17, 14:21
Medlem
BetongNasses avatar
Staket fungerade ju jättebra i Sydafrika, fråga bara Oscar Pistorius. Dessutom är det skitfult.

Man behöver faktiskt inte bygga skitfult för att bygga säkert.

Frågan är vad bondjävlarna i Nissafors tycker om att få 150 kriminella asylbaroner som nya grannar?

Vad kommer i framtiden hända med landsförrädarna i gated communities när deras importprodukter på den lokala asylherrgården har varit ute på gruppvåldtäktsturne?
Hur dumma tror de svenskarna är egentligen?
Måltavla för alla utanför både svenskar och icke-svenskar.

Jag tror inte heller de boende i Strandudden kommer att prioriteras av lokalbefolkningen vid eventuell Gudrun II om man säger så...

Får man en gratis pryl för att lösa följdproblemet av gated communities och förmörkningen om man bokar en plats? http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/232777.stm

Gated communities är inte en lösning på någonting
Citera
2015-06-17, 14:25
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Hur förhåller sig det här till Sveriges allemansrätt?
Citera
2015-10-15, 22:34
Medlem
mainfurers avatar
Handlar om detta på debatt nu. Kommer säkert på svt play sen
Citera
2015-10-16, 10:58
Medlem
mainfurers avatar
SVTplay: http://www.svtplay.se/video/4136979/debatt/debatt-sasong-14-3

Spola fram till 29:10 för reportaget
Citera
2015-10-16, 12:20
Medlem
heinos avatar
Värsta typen av människor att bli inlåst med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in