2015-05-19, 21:15
Medlem
Triremers avatar
Detta stämmer väl inte?

http://www.svtplay.se/video/2930082/de-superrika-avsnitt-1/dokument-utifran-de-superrika-avsnitt-1

Singapore, Monaco och många andra länder måste väl ha fler dollarmiljardärer per capita?

"Dokument utifrån. Del 1 av 2. Aldrig tidigare i historien har så få ägt så mycket. De rikaste 85 personerna äger mer än halva världens befolkning. Och Storbritannien har fler mångmiljardärer per invånare än något annat land. Vad gör de med sina pengar och vilka konsekvenser får det för dem som inga har?"

Det framstår som att SVT (ännu en gång) gör ett dåligt försök att smutskasta de rika.

Så vilket land har flest dollarmiljardärer per capita?
Citera
2015-05-19, 21:23
Medlem
zaimans avatar
Miljardärer i skatteparadis är väl inte nationella medborgare? Sedan tvekar jag på att Singapore har fler miljardärer per capita
Citera
2015-05-19, 21:31
Bannlyst
Detta stämmer. går ett program om rika på tv (De Superrika) som är brittiskt där dom berättar att Storbritannien och USA har oerhört låga skatter för superrika för att dom anser att de rika då spenderar mer pengar i landet.

Det dom kunde konstatera i programmet var att länder utan höginkomstskatt och annan straffskatt för rika inte ger en varken bättre eller sämre BNP och välfärd för landet. Tycker man kan slopa höginkomstskatt i Sverige så staten inte längre kan slösa utan måste ta ansvar och göra sitt jobb...
Citera
2015-05-19, 22:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Detta stämmer. går ett program om rika på tv (De Superrika) som är brittiskt där dom berättar att Storbritannien och USA har oerhört låga skatter för superrika för att dom anser att de rika då spenderar mer pengar i landet.

Det dom kunde konstatera i programmet var att länder utan höginkomstskatt och annan straffskatt för rika inte ger en varken bättre eller sämre BNP och välfärd för landet. Tycker man kan slopa höginkomstskatt i Sverige så staten inte längre kan slösa utan måste ta ansvar och göra sitt jobb...

Marginalskatten i USA är 40 % om man tjänar mer än 400 k dollar.

GB har dock väldigt låga skatter, så för att svara på TS: Ja, de kan säkert stämma bra.
Citera
2015-05-19, 22:41
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon

Var lite källkritisk tack. Bara för att det nämns i programmet betyder inte det att det är sant.

Sverige vill jag påstå ha fler dollarmiljardärer per capita än länderna du nämner. Sverige är något av ett mirakel när det kommer till att producera dollarmiljardärer.

Sverige har cirka 20 miljardärer på en befolkning på cirka 10 miljoner invånare. Det är 2 per miljon invånare.

USA har cirka 535 miljardärer i ett land med en befolkning på cirka 320 miljoner. Det är färre per capita än Sverige.

Storbritannien har ca 50 miljardärer på en befolkning på ca 65 miljoner. Det är färre än en per miljon.

Singapore har ca 20 miljardärer på en befolkning på cirka 5,5 miljoner. Det är nära 4 miljardärer per miljon invånare.

Monaco har 3 vad jag vet på en befolkning av runt 35-40 000. Det är fler per invånare än USA och Storbritannien.

Sedan kan man säkert hävda att t.ex. London har många utlänningar med pengar men det har även Singapore. Jim Rogers t.ex.
Citera
2015-05-20, 03:04
Medlem
revodnebs avatar
Per invånare stämmer kanske? Men Kina har fler totalt sett, alltså i antal. Jag har för mig att jag läst att Kina t.o.m. gått om USA.
Citera
2015-05-20, 03:14
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Per invånare stämmer kanske? Men Kina har fler totalt sett, alltså i antal. Jag har för mig att jag läst att Kina t.o.m. gått om USA.

Kina har så mycket pengar att man i princip är delägare i USA.
Citera
2015-05-20, 11:20
Medlem
Triremers avatar
I programmet nämner de att Storbritannien har 104 miljardärer och att det skulle vara flest per capita. Vilken jävla lögn.

Det är många men inte flest per capita.

Typiskt jäkla vänsterinslag. "Flest miljardärer per capita", "pengarna ska sippra ner". Vidare klagar de på lyxkonsumtion och ifrågasätter om den gynnar någon. Men hur mycket gynnar det samhället att Conny och Lenny köper sprit på Systemet?

Argumentet att alla skulle gynnas av att pengarna sipprar ner från de rika kan de inte avfärda enkelt genom att hävda att britterna inte blivit rikare. Att avgränsa sig till britterna när de pratar om hur alla borde gynnas är fel. I en global värld borde de med alla mena även dem i andra länder. Då tydliggörs det att världen faktiskt blir rikare.

Vad tror de att de rika gör? Stoppar pengarna i madrassen?

https://www.youtube.com/watch?v=Wi-D24oCa10
Senast redigerad av Triremer 2015-05-20 kl. 11:28.
Citera
2015-05-21, 11:03
Medlem
rrpipers avatar
Den största myten är att de tror att pengar (som symbol för nya resurser) skapas när folk spenderar. De skapas när folk producerar. Det har inget med konsumtion att göra överhuvudtaget. Konsumtion är likt arbete inget problem att skapa. Det är produktion och löner som är flaskhalsen.
Citera
2015-05-21, 16:42
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Den största myten är att de tror att pengar (som symbol för nya resurser) skapas när folk spenderar. De skapas när folk producerar. Det har inget med konsumtion att göra överhuvudtaget. Konsumtion är likt arbete inget problem att skapa. Det är produktion och löner som är flaskhalsen.

Mycket bra sagt.
Citera
2015-05-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Var lite källkritisk tack. Bara för att det nämns i programmet betyder inte det att det är sant.

Sverige vill jag påstå ha fler dollarmiljardärer per capita än länderna du nämner. Sverige är något av ett mirakel när det kommer till att producera dollarmiljardärer.

Intressant är också att 8 av dessa ej bor i Sverige. Plus Kamprad som precis flyttat hem. De flesta andra har sina förmögenheter på aktiemarknaden vad jag kan se. Så ingen inkomstskatt här inte...

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_miljard%C3%A4rer_%282014%2 9
Citera
2015-05-21, 18:15
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper

Precis!

När de rika placerar pengarna kan kapital användas till investeringar som ökar produktionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in