Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-01, 17:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken

Det enda jag kan kontrollera med min vilja är vad jag ska fokusera min uppmärksamhet på. Resten sker som det sker vare sig jag vill eller inte. Men inte ens det kan jag kontrollera särskilt ofta, bara när jag tänker på det. För det mesta går ju uppmärksamheten hit och dit dagen lång.

Och hur kan du tro att "du" styr din uppmärksamhet när det uppenbarligen är en tidigare tanke som styr?

Styr "du" dina tankar?
Citera
2015-06-01, 19:37
  #14
Medlem
Rodbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Jag är ganska insatt i Sam Harris yttranden och kan inte hålla med om någonting av det du skrivit. Så stöd gärna dina påståenden genom att hänvisa till någon av de punkterna där du anser att hans logik brister (ontologi, medvetande, fri vilja och/eller verkligheten).

Förklara även hur du kan kontrollera vad du fokuserar din uppmärksamhet på och varför inte detta också är lagbundet.
Jag kan inte det, hans logik är nog tillfyllest så vitt jag sett. Men han vacklar eftersom han t.ex inte utforskar möjligheten att medvetandet är det primära, eller att subjekt och objekt är samma. Han förbiser liksom att logik bara kan förklara logik och därmed lämnar han en hel hög med stenar ovända. Inte för att sanningen måste ligga under någon utav dem, men bilden är inkomplett utan att de åtminstone är granskade.

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Och hur kan du tro att "du" styr din uppmärksamhet när det uppenbarligen är en tidigare tanke som styr?

Styr "du" dina tankar?

Nä ni har rätt, jag vet faktiskt inte om jag kan styra min uppmärksamhet ens. Det känns som att jag kan det bara, det är allt jag har att gå på. Allt annat känns som att det sköter sig själv vare sig jag vill eller inte, men just uppmärksamheten känns faktiskt som att jag kan styra när jag tar kontroll medvetet. Tycker inte ni att det känns likadant?
Citera
2015-06-01, 23:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Nä ni har rätt, jag vet faktiskt inte om jag kan styra min uppmärksamhet ens. Det känns som att jag kan det bara, det är allt jag har att gå på. Allt annat känns som att det sköter sig själv vare sig jag vill eller inte, men just uppmärksamheten känns faktiskt som att jag kan styra när jag tar kontroll medvetet. Tycker inte ni att det känns likadant?

Jo visst känns det så, men min uppfattning är att dessa känslor enbart är ett resultat av elektriska impulser och utsöndrande av kemikalier i hjärnan. Som i sin tur är ett resultat av något tidigare stimuli, yttre som inre
Citera
2015-06-02, 15:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodbacken
Nä ni har rätt, jag vet faktiskt inte om jag kan styra min uppmärksamhet ens. Det känns som att jag kan det bara, det är allt jag har att gå på. Allt annat känns som att det sköter sig själv vare sig jag vill eller inte, men just uppmärksamheten känns faktiskt som att jag kan styra när jag tar kontroll medvetet. Tycker inte ni att det känns likadant?

Testa... Full fokus på nästa mening.

Vad är det nästa jag kommer fokusera på?

Dök inte nästa fokus upp från ingenstans?
Citera
2015-06-02, 15:25
  #17
Medlem
Rodbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Testa... Full fokus på nästa mening.

Vad är det nästa jag kommer fokusera på?

Dök inte nästa fokus upp från ingenstans?

Jo det gjorde det nästan omedelbart efter att jag processat meningen, men nog fanns där ett kort ögonblick av tomrum mellan tolkningen och nästa fokus. Visst är det kort, men med lite övning kommer man långt med det lilla.

Jag kanske kan förklara tomrummet såhär.. Om du fokuserar smileyn nedan i fem sekunder, och efter fem sekunder vänder du upp huvudet och stirrar rakt upp i taket en snabbis

Visst trevar man ett ögonblick innan ett nytt fokus dyker upp?
__________________
Senast redigerad av Rodbacken 2015-06-02 kl. 15:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback