2015-05-19, 16:22
Medlem
Hej!
Har lite småbrott i belastningsregistret som gett mig dagsböter, exempelvis brott mot pyrotekniklagen och fortkörning. Nu har jag förmodligen snart ett jobb i Norge som innebär att jag kan komma att arbeta för polis och andra myndigheter och det är stenhårt att man inte har något i belastningsregistret.
Har haft två kortare telefonintervjuer och en skype intervju och alla gånger har jag fått frågan om jag har något i mitt register vilket jag har svarat nej på varje gång och dem har ännu inte bett mig att begära ut något belastningsregister. Någon som varit i liknande situation och vet hur de funkar i Norge? Tror ni att företaget kommer nöja sig med att lita på att jag talar sanning?

Finns det någon risk att norska polisen själva kollar upp hantverkare som ska komma och jobba med sina svenska kollegor om personen har något i belastningsregistret? och finns det någon myndighet utöver polisen som skulle kunna göra detta?

Själv tror jag att det finns en risk om jag får jobbet att chefen säger till mig att han vill se mitt brottsregister i samband med anställningen men borde han inte vilja se de redan på den kommande och avgörande intervjun då?

Så länge dem ber mig att jag ska begära ut de själv är de rätt lugnt, då gör jag en liten förfalskning av brevet bara men om någon norsk myndighet skulle kunna begära ut de inför ett jobb blir de svårt att dölja.

Väldigt tacksam för svar!

Edit: värt att tillägga kanske att det är via ett bemanningsföretag.
Citera
2015-05-19, 16:31
Medlem
I Danmark begär de flesta arbetsgivare in ett utdrag från belastningsregistret. Nu minns jag inte om jag lämnade in från både svenska och danska polisen. Var en del år sen jag arbetade och bodde där. Men det finns nog en hyfsat stor risk att de begär in det, speciellt om du inte är bosatt och så i Norge. Fortkörning skiter de alltid i är min uppfattning och det andra är ju heller inget extremt även om det kanske kan påverka mer beroende på arbetet...

Begär de in det ska det vara ett oöppnat brev som du lämnar in.
Citera
2015-05-19, 16:59
Medlem
passports avatar
Bor själv sen många år tillbaka i Norge och har en del vänner som jobbar inom kommun och statlig tjänst, samtliga har fått visa utdrag ur sitt svenska och norska brottsregister.
Citera
2015-05-19, 18:29
Medlem
Okej, tackar för svaren!
Om jag begär ut belastningsregistret från norska polisen så finns där bara med brott begångna i Norge va?
Kommer köra på bara och hoppas på de bästa. Vill dem se ett oöppnat brev med mitt register (vilket jag är ganska säker på att dem kommer vilja även om jag tycker det är konstigt att dom inte begär de nu till intervjun) så går de alltid att lösa

Håller ni inte med om att de borde va nu vid den avgörande intervjun dem kollar mitt register? eller kan de ske när/om jag blir aktuell för anställning?
Citera
2015-05-19, 21:06
Medlem
passports avatar
Du kan ju inte komma på en arbetsintervju i Norge med ett utdrag från Norska brottsregistret. Det kommer ju se helt dumt ut, som att du har något att dölja
Citera
2015-05-19, 21:31
Medlem
En utländsk myndighet eller mellanstatlig organisation (t.ex FN, EU, NATO) kan begära utdrag från svenska Polisen ur belastningsregistret för sin egen verksamhet. Beroende på vilka fördrag Sverige har anslutit sig till så kan begäran godkännas och uppgifterna lämnas ut, eller begäran avslås.

Så om du ska utföra uppdrag åt noŕska Politit och de begär ett utdrag på dig från Sverige så kan de eventuellt få det direkt från svenska myndigheter. Jag känner dock inte till detaljerna här.

Se §11-14 i Lag om Belastningsregister (SFS 1998:620).

Notera att detta gäller enbart myndigheter eller mellanstatliga organisationer, inte privata arbetsgivare.
Citera
2015-05-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Du kan ju inte komma på en arbetsintervju i Norge med ett utdrag från Norska brottsregistret. Det kommer ju se helt dumt ut, som att du har något att dölja

Givetvis kommer jag enbart ta med de Norska belastningsregistret om dem ber mig om det.
Verkar iallafall som att dem inte kommer kräva att se mitt register så jag kör på och hoppas att jag slipper göra jobb åt polititen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in