2015-05-19, 15:19
Medlem
elgecys avatar
Ja, som rubriken lyder, vad är skillnaden mellan att hamna på autismsspektrumskalan och få en regelrätt aspergerdiagnos? Om folk som har definitiva och klara svar istället för vaga hypoteser svarade vore det underbart, tack på förhand.
Citera
2015-05-19, 15:27
Medlem
Är själv nyfiken,jag blev diagnoserad högfunktionerade/högfungerande(?) autism för ett tag sedan,vad betyder det anyway mot vanlig autism?
Citera
2015-05-19, 15:32
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Är själv nyfiken,jag blev diagnoserad högfunktionerade/högfungerande(?) autism för ett tag sedan,vad betyder det anyway mot vanlig autism?

Så mycket frågetecken. Jag fick precis asperger-diagnosen svart på vitt, men jag var inställd på att få hamna på autismsspektrat just för att jag är kapabel till att fungera socialt och det inte märks särskilt mycket på mig utåt att jag skulle vara drabbad av denna problematik. Tji fick jag.

Högfungerande autism vet jag inte heller vad det specifikt kännetecknar..
Citera
2015-05-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Ja, som rubriken lyder, vad är skillnaden mellan att hamna på autismsspektrumskalan och få en regelrätt aspergerdiagnos? Om folk som har definitiva och klara svar istället för vaga hypoteser svarade vore det underbart, tack på förhand.

Det är ungefär som skillnaden mellan FM-bandet och din favoritradiostation.

FM-bandet, eller autismspektrumet täcker en hel del, men smalnar du ner det så blir det bara en kanal, eller diagnos kvar.
Citera
2015-05-19, 19:23
Medlem
Myrkrs avatar
I Sverige använder alla myndigheter den internationella diagnosmanualen ICD där aspergern fortfarande existerar men håller på att fasas ut. I den amerikanska DSM-V har aspergern redan bytts ut mot de bredare begreppet högfungerande autism/autismspektrumtillstånd, och eftersom den är mer modern använder psykiatrin den när de ställer diagnosen, men rent formellt måste de utgå från den förra, något förlegade manualen på pappret.
Så ibland får man därför två diagnoser idag, en från varje manual, både med lite olika kriterier.

"Högfungerande" är man i förhållande till andra autister och innebär bara att man inte är förståndshandikappad, dvs man har IQ över 80.
Citera
2015-10-25, 11:23
Medlem
På UR.se finns en inspelad föreläsning där en forskare på ämnet säger något i stil med:

Det finns ingen markant skillnad mellan diagnoserna längre. En mindre fungerande asperger är att jämföra med en högfungerande autsim.

Detaljläser du om asperger så står det också att för att få asperger krävs att personen har haft en normal barndom. Har den inte det så kommer det bli AST = Autsim Spektrum Tillstånd.

Så i praktiken är det ingen skillnad. Det är bara på pappret. Och en annan orsak tror jag är att med autism kontra de med asperger inte skall känna sig kränkta av klass skillnader i diagnoserna.

Asperger låter bättre i NT-världen än vad AST gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in