2015-05-21, 14:52
Medlem
Knapptryckarns avatar
Det blir allt tydligare att de som säger sig vara anti-rasister i slutändan blir rasister själva på grund av deras extrema åtgärder.

Vad är det som säger att alla svart kvinnor har samma åsikter och idéer? Har en muslimsk kvinna samma tankar om företags- eller samhällsutveckling som en kristen kvinna, så länge de har samma hudfärg? Vad är det som säger att en person med en viss hudfärg kan/ska/bör representera samtliga av den hudfärgen? Det hela blir ju fullständigt absurt, och ja, rasistiskt i ordets rätta bemärkelse.

Jag är själv mot all typ av egenskapsvärdering utöver den intellektuella och för tjänsten relevanta kompetensen. Att det föreligger korrelation mellan framgång och företag med blandade ursprung/kön innebär inte per automatik att det föreligger kausalitet. Skulle det vara rent kausalt så skulle inte det här vara en fråga, eftersom företagen självmant skulle ha använt denna framgångsmetod. Nej, problemet ligger i att hitta kompetenta personer med olika ursprung, och detta löser man inte genom kvotering eller huvudräkning ala rättviseförmedlingen.
Citera
2015-05-21, 14:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Det blir allt tydligare att de som säger sig vara anti-rasister i slutändan blir rasister själva på grund av deras extrema åtgärder.

Vad är det som säger att alla svart kvinnor har samma åsikter och idéer? Har en muslimsk kvinna samma tankar om företags- eller samhällsutveckling som en kristen kvinna, så länge de har samma hudfärg? Vad är det som säger att en person med en viss hudfärg kan/ska/bör representera samtliga av den hudfärgen? Det hela blir ju fullständigt absurt, och ja, rasistiskt i ordets rätta bemärkelse.

Jag är själv mot all typ av egenskapsvärdering utöver den intellektuella och för tjänsten relevanta kompetensen. Att det föreligger korrelation mellan framgång och företag med blandade ursprung/kön innebär inte per automatik att det föreligger kausalitet. Skulle det vara rent kausalt så skulle inte det här vara en fråga, eftersom företagen självmant skulle ha använt denna framgångsmetod. Nej, problemet ligger i att hitta kompetenta personer med olika ursprung, och detta löser man inte genom kvotering eller huvudräkning ala rättviseförmedlingen.
Fast tanken med rättviseräknaren är ju att den skall användas i MEDIA, inte näringslivet, för att mediehusen skall kunna lyfta fram grupper representativt.

Citat:
Målet är att fler röster ska höras i svenska medier och att balansen mellan kvinnor och män ska jämnas ut. Idag är runt en tredjedel av personer som syns på bild i svenska medier kvinnor, männen dominerar.
http://www.svt.se/kultur/medier/snoppraknaren-ska-hjalpa-svenska-medier-bli-bast-i-varlden
Citera
2015-05-21, 14:59
Medlem
Celenos avatar
Hur räknar man ens?

Antal?

Antal minuter i bild?

Antal minuter man får tjata?

Om en man och en kvinna sitter i soffan 1 timme och kvinnan gafflar hela tiden medan mannen sitter och nickar, räknas det som 2/3 kvinna och 1/3 man, eller 100% kvinna, eller 50/50?

Om mannen sitter med benen brett isär, tar han mer plats då?
Citera
2015-05-21, 15:09
Medlem
Knapptryckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast tanken med rättviseräknaren är ju att den skall användas i MEDIA, inte näringslivet, för att mediehusen skall kunna lyfta fram grupper representativt.

http://www.svt.se/kultur/medier/snoppraknaren-ska-hjalpa-svenska-medier-bli-bast-i-varlden

Jo jag förstår det, jag argumenterade mer utifrån det som jag anser uppenbart, att sådant här tänk kommer att sprida sig över samhället i stort om det får spelrum.

Jag håller med dig om att vissa grupper, t.ex. unga vita män, skulle med hjälp av detta system framhållas i media bra mycket mer än vad som sker idag. Ett bra resultat kan tyckas av flashback-befolkningen, men jag kan inte acceptera att det sker genom rasistiska metoder, oavsett vem som gynnas.
Citera
2015-05-21, 15:33
Medlem
Citat:
Jag tror att om man börjar räkna seriöst och gör något åt det så kommer konsekvensen bli något färre vita män (kanske), fler vita kvinnor och färre med invandrarbakgrund, färre med sexuella identiteter utanför "normen", färre regnbågsförträdare osv .. i samhällsdebatten.

Jag tror dock att man kommer negligera resultaten eller inte ens mäta på ett sätt som faktiskt visar vilka som har representation långt över vad som är proportionellt sett till gruppen..

Edit:
Det skulle också minst sagt innebära fler vita män från arbetareleden - för arbetarklassen är i princip osynlig i debatten idag - och finns den med så är perspektivet i allmänhet kvinnor på arbetsmarknaden och kvinnodominerade yrken.

Fler vita svenska heterosexuella sverigedemokrater. Jag tror inte att det ligger i korten.

Även om P3 ägnar kanske 40% av sitt prat om ungdomar till homo/bi/trans så är programledarna ingetdera.

Målsättningen med att räkna judar var inte att få fram fler judar på diverse positioner.
Citera
2015-05-21, 17:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Fler vita svenska heterosexuella sverigedemokrater. Jag tror inte att det ligger i korten.

Även om P3 ägnar kanske 40% av sitt prat om ungdomar till homo/bi/trans så är programledarna ingetdera.

Målsättningen med att räkna judar var inte att få fram fler judar på diverse positioner.
Oproportionerligt många programledare dock..

Nej, det handlade inte om att få fram fler judar - å andra sidan tycker jag liknelsen faller ganska platt just på grund av i vilket syfte judar räknades.

Dock vill du ha den liknelsen så beakta då också att proportionellt fler män än kvinnor och barn ansågs arbetsföra och därför skonades från gasen i inräkningen.
Citera
2015-05-21, 18:02
Medlem
Citat:
Oproportionerligt många programledare dock..

Nej, det handlade inte om att få fram fler judar - å andra sidan tycker jag liknelsen faller ganska platt just på grund av i vilket syfte judar räknades.

Syftet är detsamma. Göra sig av med.
Citera
2015-05-21, 18:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Skattepengar i arbete, fantastiskt hur dessa jävla parasiter har lyckats jacka in snabeln i bidragsfontänen.

Citat:
Vinnova ska verka för nyttiggörande av forskning för att uppnå hållbar tillväxt och stärka Sveriges konkurrenskraft.
Jo tjena.
Citera
2015-05-21, 22:01
Medlem
ulvvfs avatar
Hade det gällt åsikter så hade jag nog stött det. Det är inte bra som det är nu då bara en sida får hålla på med sin propaganda som feminismen som gör.

Men människogrupper, nej.
Citera
2015-05-22, 16:03
Medlem
Knapptryckarns avatar
Chefen på centrum för rättvisa uttrycker oro över kartläggningen och menar att det kan vara olagligt:

Citat:
”Etnisk kartläggning är inte bara principiellt fel och praktiskt svårt och farligt. Mycket talar för att det också är olagligt.”

Crafoord lyfter fram att det strider emot likabehandlingsidén att kartlägga människor utifrån faktorer som de själva inte kan påverka.

http://www.dagensjuridik.se/2015/05/mangfaldskartlaggning-av-manniskor-i-media-av-kritiseras-av-centrum-rattvisa

Debattartikel i SVT Opinion:
http://www.svt.se/opinion/article2951152.svt

Svar från Yilmaz, Rättviseförmedlingen:
http://www.svt.se/opinion/article2955057.svt
Senast redigerad av Knapptryckarn 2015-05-22 kl. 16:06.
Citera
2015-05-22, 16:12
Medlem
Överliggarens avatar
"Rättviseräknaren"...

"Rättvisa" är bara trams. Det enda som spelar någon roll är om människor är lyckliga. Det blir de inte av hysteri kring millimeterrättvisa.
Citera
2015-05-22, 21:27
Medlem
glimmandes avatar
Är emot att våra skattepengar går till vänsterradikaler för diffusa utvecklingsprojekt.

I övrigt så tycker jag att det är ett intressant initiativ. Att svart på vitt t ex få reda på vilka som är judar och hur stort deras relativa antal är inom tyckarkretsar är av allmänt intresse. När det kommer till andra raselement så tycker jag att behovet är mer tveksamt. Dom kan man ju enkelt skilja ut utan expertkunskap.

Initiativet cementerar även grundläggande uppfattningar om identitet. Ras och könsidentitet är de mest grundläggande. Ras och kön har även fundamental betydelse för olika rasliga gruppers medfödda egenskaper. Det är bara vettigt att svenskarna lämnar bakom sig utopiska fördomar som byggs på egalitära dårpippi-principer och vänsterflum och återvänder till historiskt korrekta uppfattningar i dessa ödesfrågor. Tycker faktiskt att de här progressiva initiativen är väldigt bra för att bryta alla de egalitära religiösa föreställningar som nordvästeuropeer tenderar att lida av.

Sargon of Akkad har en video på det här temat för liknande initiativ bland progressiva i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=c5B5Iw76P28

Citat:
Ursprungligen postat av Vänsterliberal kvinna
"a lot of people grow up with the assumption that it's not good to judge people by their race"

Följt av en stenhård kritik där rasens eviga och grundläggande betydelse betonas. Sedan ett inslag ifrån progressiva "The Young Turks" som tar upp vikten av rassegregering i skolor för att lära upp hur olika raser fundamentalt skiljer sig ifrån varandra. Väldigt sunt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in