Citat:
Ursprungligen postat av
shutthefuckup-1
Debatten igår på aktuellt visar ju på hur snett samhället håller på att bli. Varför denna besatthet över härkomst? Sverige i ett nötskal.
Alice har givetvis helt rätt.
Jag såg inte debatten, däremot har jag läst annat av Alice angående den nya rasifierings klassificeringen..
Och där är vi nog på samma linje - folk måste bestämma sig för om de vill ses som invandrare eller svenskar - man kan inte äga rätten att definiera båda grupperna och båda gruppernas problematik.
Här är ett bra inlägg i debatten av Alice
Vad betyder rasifiering?
http://www.skanskan.se/article/20140314/OPINION/140319580/1061/-/vad-betyder-rasifiering-
Besattheten över härkomsten är faktiskt inte något som infödda svenskar står för, utan det är lika stora delar - minst - de som har utländsk härkomst och ständigt lyfter fram detta som är grund i den problematiken.
Vi har nu ett läge där svenskar helt skall förändra sig och anpassa sig till det nya, det nya däremot skall inte behöva anpassa sig till det vårt samhälle och det som är svensk kultur och tradition .. (och nej, jag menar nu inte midsommar)
Bara detta att vi nu får kritik för att vi i Sverige frågar nya människor var de kommer ifrån lyfts fram som rasistiskt och avståndstagande - av samma människor som hävdar att de är lika svenska som alla andra.
Lika svenska men uppenbarligen med noll kunskap om hur svensk kultur faktiskt fungerar.
Vad är klassiskt i Sverige:
Du träffar någon - "vad kommer du ifrån", "vad jobbar du med" ... ingen av frågorna ställs för att nedvärdera utan är kontaktfrågor, de ställs oavsett om du är svensk eller invandrare, oavsett om du har arbete eller saknar.
Lika naturligt som att i Sverige prata om vädret, bjuda på "fika", ta i hand när man hälsar och att man tar av sig skorna när man kommer hem till folk...
Dessa krav på att vi hela tiden skall lyfta "de som inte ser ut som oss" och anpassa vår kultur efter deras känslor är absurd - och självklart föder det avståndstagande när människor inte kan bestämma sig för om vi skall se dem som invandrare eller inte, när allt bara framstår som retorik för att få positiv särbehandling på samhället alla nivåer.
Citat:
Mäktiga medieduon Filip och Fredrik fortsätter att mest bjuda in vita män. Det är dags att de tar sitt ansvar och använder sin makt till att lyfta fram andra än dem som ser ut som dem själva, skriver Alex Rodallec och Fatima Osman på Kultwatch.
http://www.expressen.se/debatt/ni-borde-skammas-filip-och-fredrik/
"Jag är jättesvensk men jag vet inte ett skvatt om hur svenskar fungerar, eller vad det säger faktiskt står för" .. eller nåt..
Citat:
Jag är född i Sverige, är svensk medborgare och pratar felfri svenska. Ändå får jag alltid frågan om var jag kommer ifrån när jag träffar nya människor. Frågan ställs av nyfikenhet. Ändå känner jag mig utpekad. För det betyder att jag inte är som alla andra.
http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/730433-sluta-gora-mig-till-invandrare
Denna skitslaskiga icke-problematik får på grund av skev rekrytering till samhällsdebatten alltför stort utrymme .. och därmed blir också hela samhällsdebatten vriden, istället för att handla om verklig problematik som faktiskt berör och påverkar stora delar i vårt samhälle så ägnas utrymmet åt små inkvoterade proffstyckare som ständigt måste hitta nya saker att känna sig kränkta av för att kunna legitimera att just de skall vara dem som tar utrymmet i debatten.
Så ja - en rättviseräknare kan nog göra stor nytta - om man faktiskt är intresserad av utfallet från den och att göra något åt det också.
Blir det bara att räkna bilder på män och kvinnor, invandrare och svenskar, då är det ju en bortkastad satsning givetvis.