2015-05-18, 15:25
Medlem
Tjenare,

Var ute i skogen i helgen och lyckades få 5st små äckliga jevlar på mig. Fick bort alla och dom kan max ha suttit i en dag.

4st av betten är bara små röda prickar som myggbett men ett av dom i armhålan är enormt typ som en mindre apelsin. rödflammigt, inte svullen och kliar.

Är det borrelia eller är det en allergisk reaktion?

Väntar på att sjukvårdsupplysningen ska ringa upp och säga om jag ska åka in med det.
Citera
2015-05-18, 15:28
Medlem
tzjs avatar
Fästingbett tenderar att svullna upp ordentligt när du plockat bort fästingen. Tog årets första fästing förra veckan, och jag råkade ut för samma grej. Har inte svullnaden lagt sig på några dagar så kontakta vårdcentralen.

Du kan minska besvären genom att ha Salubrin på bettet, eller gnida en rå lökskiva på det.
Citera
2015-05-18, 15:30
Bannlyst
Citat:
Risken att få sjukdomen efter ett enstaka fästingbett är liten, mindre än en på hundra. Det går inte att vaccinera sig mot borrelia, men man kan skydda sig bra genom att klä sig i långbyxor, långärmad tröja och stövlar...
...
Genom att ta bort fästingar direkt kan man minska risken att bli smittad

Det första tecknet på borrelia brukar vara att huden blir röd där man har fått ett fästingbett. Rodnaden kommer oftast en till fyra veckor efter bettet och är större än fem centimeter. Ibland kan huden domna och klia. Rodnaden vid borrelia ska inte förväxlas med den bettreaktion, ibland ganska kraftig, som kan uppstå direkt efter fästingbettet.

Om man har fått en större hudförändring på platsen efter ett tidigare fästingbett, eller misstänker att man har fått borrelia utan att sett någon fästing, ska man kontakta en vårdcentral.

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Borreliainfektion/

Det är lugnt mao.
Citera
2015-05-18, 15:32
Moderator
Fear2bes avatar
Jag skulle vaccinera mot TBE hos vårdcentralen bara utifall att.
Citera
2015-05-18, 16:02
Medlem
Om ett bett svullnar upp snart efter att fästingen suttit där, då är det en lokalreaktion. Bullseyeutslag som indikerar borrelia uppträder först senare, ibland inte alls.

Fotografera dina bett och håll koll på hur de utvecklar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in