2015-05-18, 08:16
Bannlyst
För funktionn f gäller att f(x) = x^2+x-20. I den punkt där kurvan skär positiva x-axeln har kurvan rn tangent. Beräkna var denna tangeny skär y-axeln
Citera
2015-05-18, 09:05
Medlem
kinesarsles avatar
Sätt funktionen till 0 för att hitta skärningspunkten med x-axeln. Derivera funktionen. Nu har du en punkt och lutningen.
Citera
2015-05-18, 09:07
Medlem
Först beräknar du nollställena till funktionen. Det kommer ge det positiva x-värdet ifråga. Sedan deriverar du funktionen och sätter in x-värdet i den vilket ger lutningen för tangenten. Därefter kan du få ut ekvationen genom y(x)=kx+m där x är det postiva x-värdet, y är noll och k är dervatans värde för x. m är svaret.
Citera
2015-05-21, 22:25
Bannlyst
Ok. Jag har löst uppgiften. Har även fotat lösningen som är rätt. Men saken är den att jag vill göra en grym muntlig redovisning så jag kan kamma hem alla 7 poängen. Det handlar enbart om att man typ ska vara relevant i sin redovisning och ha en bra termologi och sådana grejer. Vet inte var man kan hitta kriterierna för det muntliga men någonstans antagligen.

Så kan ni rekommendera mig ett "manus" till det här. Du över mig skriver jävligt bra. Kan man improvisera så det inte blir för kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in