2015-05-17, 23:39
Medlem
Har ett problem med att vi får in en annans katt titt som tät. Har kattlucka till våra katter som vi bara öppnar när vi åker bort över natten annars är den låst inåt. Så den katten tajmar det väldigt bra eller så är den där fler gånger men inte kommer in.

Katten som kommer är inte rädd för något. Har sprutat vatten på den även försökt skrämma den när den vart inne hos oss. Han bara morrar och går mot en, så det känns som den ska flyga på.

Droppen kom idag när han under natten dängt båda mina katter väldigt rejält (sår och bitmärken)
De har även vart så rädda att de sketet i rummet där de slogs. Den andra katten har även märkt revir på vissa grejer har vi sett när vi har städat efter de.

Så nu undrar jag hur man kan fixa så katten blir rädd för att komma in i huset utan att den skadas för mycket.
Citera
2015-05-17, 23:43
Medlem
smurflers avatar
Sprutat vatten? Häll en spann med kallt vatten över aset så skall du få se på skraj katt.
Citera
2015-05-17, 23:51
Medlem
Det finns kattluckor som är låsta men öppnas när rätt katt kommer. Katten har ett halsband på sig med ett chip som talar om för luckan att låsa upp sig. Så köp en sådan lucka om din katt accepterar att ha halsband på sig!
Citera
2015-05-17, 23:54
Medlem
VenomXs avatar
Sätt på dig tjocktröja, jacka samt ett par grova byggjobbarhandskar och skyddsglasögon och sen ger du katten ett rejält grundligt bad i badkaret/duschen nästa gång den kommer in. Alltså inte bara duscha lite med strålen utan se till att verkligen gnugga och gnussa överallt, gärna med nåt milt djurschampoo om du har så att den blir i bästa röda-mattan-form efteråt. Skrubba kattfan tills husse/matte blir ren, och glöm inte att skölja riktigt ordentligt efteråt. Är det kallt ute så kan du ju bjussa på ett par vändor med hårtorken tills den är riktigt torr och gosig, och varför inte passa på och dammsuga pälsen också som slutkläm för att vara på den säkra sidan.

Upprepa varje gång katten kikar in så får vi se hur pigg den blir på att fortsätta hälsa på.
Citera
2015-05-18, 00:00
Medlem
Synapsklyftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Sprutat vatten? Häll en spann med kallt vatten över aset så skall du få se på skraj katt.

Rekommenderar inget med vatten alltså. Har själv blivit attackerad av kattjäveln efter att ha sprayat lite på den efter att den kontinuerligt kissade ner hela jävla huset. Djurskitet hoppade på mig och bet fast i mitt ben där den hängde ifrån tänderna tills jag sparkade av den några meter bort, då vände den sig om och sprang mot det andra benet och klamrade sig fast i det.

Nej, katter är äckliga och i bästa fall endast semi-domesticerade. Skjut den istället nästa gång den kommer in. Då lär den sig.
Citera
2015-05-18, 02:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Skaffa en sån här så är problemet löst.

http://www.zooplus.se/shop/katt/katt...crochip/250994
Citera
2015-05-18, 02:24
Medlem
Sopsäck, ett gäng tegelstenar och närmsta sjö/dike. Problem solved.
Citera
2015-05-18, 07:51
Bannlyst
stryp katten och släng ilag med en sten o en kasse och dumpa i nån sjö så är problemet ur världen
Citera
2015-05-18, 19:15
Medlem
OM ni kan få tag i den utan den äter upp er så sätt på den ett halsband med ert nummer på, förhoppningsvis kan ni övertala ev ägare att ta hand om den, har den på sig bandet i en vecka eller två kan den va hemlös så fånga och placera på katthem .. lämna till en veterinär...

Annars är en hink vatten det bästa regält med vatten på den innan den tar sig in, så nära luckan som möjligt, se till luckan är låst så den inte tar sig in.

Alternativ släpp in och ut din kattmanuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in