2015-05-17, 19:38
Medlem
kkasems avatar
Hej!

Jag håller på att lära mig html+css.

Har dock en fråga angående css. Jag har fixat i ordning det mesta och det ser bra ut.
Har självklart fixat en layout i css som jag använder till alla sidor på hemsidan.
Men om jag ska ändra och anpassa innehållet i dom olika html sidorna bör jag göra en ny css fil och sedan klistra in standard layouten i varje css fil eller räcker det med att ha en css fil till allt och sedan bara lägga till och ändra classerna och id:n och anpassa därifrån?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag har nämligen lagt allt i en css fil som jag använder till alla html sidor och sedan bara lagt till alla nya id;n och classer men känns som att det kan bli lite mycket och bökigt i slutändan.
Citera
2015-05-17, 20:25
Medlem
Tanken är att du "vill" att alla sidor ska se likartade ut.

Om du använder en CSS från något annat projekt som utgångspunkt, så ska du också "våga" ta bort sådan du inte använder.

På så vis kan/ska du använda en enda CSS för alla sidor av samma typ, utan att den blir onödigt stor och bökig.
Citera
2015-05-17, 20:36
Medlem
kkasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Tanken är att du "vill" att alla sidor ska se likartade ut.

Om du använder en CSS från något annat projekt som utgångspunkt, så ska du också "våga" ta bort sådan du inte använder.

På så vis kan/ska du använda en enda CSS för alla sidor av samma typ, utan att den blir onödigt stor och bökig.

Jo men du missförstod nog frånga. Ska försöka förklara bättre.

Jag har 1!!!! Hemsida. Till den hemsidan har jag gjort en fil CSS men en layout jag vill ha som ska gälla hela sidan. Men sen har jag ju flera knappar på hemsidan som tar mig till en ny html flik.
tex:
Startsida -> Datordelar.

Om jag ska ändra något på Datordelars html kod, ska jag bara lägga till/ändra i en standard CSS fil som jag använder till hela hemsidan eller ska jag göra en ny CSS fil till varje ny "flik" och sedan bara kopiera/klistra in huvudlayouten i dom filerna?
Senast redigerad av kkasem 2015-05-17 kl. 20:40.
Citera
2015-05-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkasem
Jo men du missförstod nog frånga. Ska försöka förklara bättre.

Jag har 1!!!! Hemsida. Till den hemsidan har jag gjort en fil CSS men en layout jag vill ha som ska gälla hela sidan. Men sen har jag ju flera knappar på hemsidan som tar mig till en ny html flik.
tex:
Startsida -> Datordelar.

Om jag ska ändra något på Datordelars html kod, ska jag bara lägga till/ändra i en standard CSS fil som jag använder till hela hemsidan eller ska jag göra en ny CSS fil till varje ny "flik" och sedan bara kopiera/klistra in huvudlayouten i dom filerna?

Jag säger en fil för alla sidor som ska se liknande ut, tycker jag funkar bäst. Båda sätten funkar, alltså flera CSS filer eller en CSS-fil, en tycker som sagt att en är bättre.
Citera
2015-05-17, 23:44
Medlem
Tvillingens avatar
En fil är det bästa alternativet eftersom klienten annars behöver hämta flera filer. Många sådana extra hämtningar på sidan påverkar laddningstiden av sidan. Ett annat alternativ är dock att ha flera separata filer under utvecklingen och det är nödvändigtvis ingen dum idé, för då är det lättare att få struktur under utvecklingen och veta vilken fil man behöver ändra i. Då kan du använda en minifier som slår ihop filerna till en och tar bort alla onödiga tecken till den skarpa versionen av sidan. Har tyvärr inget bra tips på en sådan då jag har ett tillägg i min texteditor som sköter det, men det ska nog inte vara några större problem att hitta.
Citera
2015-05-18, 16:17
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkasem
Men om jag ska ändra och anpassa innehållet i dom olika html sidorna bör jag göra en ny css fil och sedan klistra in standard layouten i varje css fil eller räcker det med att ha en css fil till allt och sedan bara lägga till och ändra classerna och id:n och anpassa därifrån?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag har nämligen lagt allt i en css fil som jag använder till alla html sidor och sedan bara lagt till alla nya id;n och classer men känns som att det kan bli lite mycket och bökigt i slutändan.

Jag skulle lösa det på följande sätt:
En CSS fil för de element som ska vara identiska på alla sidor.
En CSS fil per undersida (eller grupp av undersidor), där du lägger till/skriver över tidigare CSS.

huvuddesign.css
hårdvara.css - för alla sidor som handlar om hårdvara
datordelar.css - för sidan datordelar.html
etc
Citera
2015-05-18, 16:25
Medlem
kkasems avatar
Tack för alla svar!

Ska testa mig fram och se vad jag känner blir enklast.
Känns som att idén om att ha flera CSS filer till en början för att sedan slå ihop dem till en fil känns bäst just nu iallafall, så man håller reda på strukturen. Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in