2015-05-17, 11:23
Medlem
Jag har bröjat ätit inlagd sill ganska ofta först nu det senaste året. Är verkligen skillnaden mellan smakerna bara kryddningen, grönsakerna och såsen? Det känns som om själva konsistensen och receptet är stor skillnad också, och då inte bara mellan de med kryddor och de med sås. T.ex. anjoviskryddade sillen, och senapssillen, gillar jag mycket. Men konsistensen och också smaken för "inlagd sill"/löksill/dillsill är väldigt annorlunda. Anjovissillen är mer lös i konsistensen, medan t.ex. löksill verkligen känns som att äta något rått och äckligt tycker jag ändå om sushi är gott. Det är nästan som att äta en helt annan fisk.

Oops, skulle nog ha lagt det under "Färdigmat och halvfabrikat".
Citera
2016-06-13, 13:51
Medlem
heinos avatar
Finns det ingen tråd om olika sillfabrikat? Sill smakar underbart bra.
Tycker Abbas är övervärderad och är nu tydligen multinationellt. Admiral ifrån Lidl håller bra klass. Även garants.
Citera
2016-06-13, 14:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Finns det ingen tråd om olika sillfabrikat? Sill smakar underbart bra.
Tycker Abbas är övervärderad och är nu tydligen multinationellt. Admiral ifrån Lidl håller bra klass. Även garants.
Admiral från Lidl är riktigt bra, likaså matjes från "gubbens".
Men den allra bästa matjes jag någonsin smakat var från ett företag som heter ALAX på Klädesholmen.
Sjukt fattig förpackning, en vit plåtburk med blå text,men herrejävlar vilken god matjessill!
Citera
2016-06-13, 17:20
Medlem
Det är stor skillnad på råvaran, vilken kvalité det är på sillen. Traditionellt så skall fet islandssill, fiskad under rätt säsong vara bra råvara.

Prova att köpa salt sill på olika ställen och vattna ur och gör egen inläggning
Citera
2016-06-14, 04:34
Medlem
SC sXes avatar
Jag brukar köpa franska löksillen från ABBA när jag känner suget efter en sill och äggmacka. Fisken känns fastare och av bättre kvalitet än de andra löksillarna. Lagen känns som den som kommer närmast morsans gamla hemgjorda när hon höll på med sånt.
Citera
2016-06-20, 12:14
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Älskar sill men försöker undvika allt socker. Funderar på att köpa sån steksill från abba istället. Någon som vet hur såna smakar? Är den någorlunda lik i smaken som den inlagda man köper ?
Citera
2016-06-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Funderar på att köpa sån steksill från abba istället. Någon som vet hur såna smakar? Är den någorlunda lik i smaken som den inlagda man köper ?

Vad är det för skillnad på sill och strömming? Är inte det samma fisk som fiskas i olika vatten?
Citera
2016-06-20, 13:42
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad är det för skillnad på sill och strömming? Är inte det samma fisk som fiskas i olika vatten?
Vet inte vad du menar men gissar att min fråga var dum och du gör dig lustig över det. Kan 0 om fisk och tar gärna ett seriöst svaroch undanber mig gärna ironiskt slask.
Citera
2016-06-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vet inte vad du menar men gissar att min fråga var dum och du gör dig lustig över det. Kan 0 om fisk och tar gärna ett seriöst svaroch undanber mig gärna ironiskt slask.

Sill är tydligen fetare och det kanske framgår av smaken. Kommer inte ihåg om jag ätit stekt sill, men stekt strömming har jag ätit (och lagat).

Citat:
Strömmingen skiljer sig från sillen genom färre ryggkotor, ett längre huvud och lägre fetthalt. Forskarna har länge menat att dessa skillnader är rent miljöbetingade och beror på att Östersjöns låga salthalt utsätter enskilda sillar för stress.[3] När sillens och strömmingens genetik studerades närmare visade det sig dock finnas tydliga genetiska skillnader mellan sill och strömming.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sill#Str.C3.B6mming
Citera
2016-06-20, 15:07
Medlem
Ratis avatar
Hemmagjort är det klart godaste. Jag vet inte om det blir dyrare eller billigare i längden än att köpa. Glasburkarna från kyldisken brukar dessutom alltid vara alldeles för söta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in