Citat:
Ursprungligen postat av
Beden
Har lite svårt att förstå denna uppgiften.
Bild på uppgiften:
http://postimg.org/image/hfkga0v4d/
Hittils har jag förstått att kollisionen är inelastisk, det kan man se på bilden hur kollisionen sker.
Jag tänkte att en formel för uppgiften kunde se ut såhär:
m1*v1+m2*v2 =m1*v1^2 + m1*v2^2
Hur tänkte du då? Det där är ingen bra formel!
I vänstra ledet har du ett uttryck som har dimensionen massa (kg) gånger hastighet (m/s), dvs kg*m/s
I högra ledet har du ett uttryck som har dimensionen massa (kg) gånger hastighet (m/s) i kvadrat, dvs kg*m^2/s^2. Det kan aldrig vara något som representerar något fysikaliskt samband.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beden
och en annan formeln som är :
0,5*m*v1 + 0,5*m*v2
?
Men jag måste slutligen få ut en vinkel, där vet jag inte hur jag ska göra
Det där är ingen formel. En formel har ett vänsterled och ett högerled.
Om du kastar bort 0,5 (var fick du den ifrån?) och byter m mot m1 och m2 så har du ett uttryck som motsvarar summan av de två kropparnas, lerklumpen och kulan, rörelsemängd och det är en bra början. Men du måste sätta detta uttryck, m1*v1 + m2*v2, lika med något annat.
Om du har läst i boken så vet du kanske att rörelsemängden bevaras och då kan du skriva något som liknar
m1*v1 + m2*v2 = m1*u1 + m2*u2 där u1 och u2 är de två hastigheterna efter kollisionen.
Och eftersom lerklumpen fastnar på kulan så vet du att u1=u2=u
Nu kan du alltså räkna ut u och då är problemet reducerat till att räkna ut hur stor utslagsvinkeln blir om hastigheten i bottenläget är u och massan är m1 + m2. Det kan du göra genom att använda att ingen energi går förlorad så skillnaden i lägesenergin vid vändläget och vid startläget är lika med rörelseenergin i startläget.