Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-16, 14:58
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Alltså, det fanns en knapp, som bara ni hade vetskap om, och den kunde implodera alltet - universum. Allt och alla skulle dö, inget mer lidande, inga mer skratt. Skulle ni göra det? Är det moraliskt försvarbart? Eller man kanske inte kan prata om moral, sekunderna innan allt försvinner?
Citera
2015-05-16, 15:15
  #2
Medlem
blackcloaks avatar
Istället kan man väl avsluta sitt eget liv och således uppnå samma interna effekt fast samtidigt låta andra välja hur dom själva vill ha det.
Citera
2015-05-16, 15:25
  #3
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackcloak
Istället kan man väl avsluta sitt eget liv och således uppnå samma interna effekt fast samtidigt låta andra välja hur dom själva vill ha det.

I så fall är ju livet meningslöst, om döden avslutar ens påverkan på Livet med stort L. Trodde meningen med livet var att försöka förbättra för nästkommande generation/-er.
Citera
2015-05-16, 16:20
  #4
Medlem
blackcloaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
I så fall är ju livet meningslöst, om döden avslutar ens påverkan på Livet med stort L. Trodde meningen med livet var att försöka förbättra för nästkommande generation/-er.
Livet får den mening du ger det.
Citera
2015-05-16, 16:22
  #5
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackcloak
Livet får den mening du ger det.

Så därför skall man ta livet av sig?
Citera
2015-05-16, 18:42
  #6
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Alltså, det fanns en knapp, som bara ni hade vetskap om, och den kunde implodera alltet - universum. Allt och alla skulle dö, inget mer lidande, inga mer skratt. Skulle ni göra det? Är det moraliskt försvarbart? Eller man kanske inte kan prata om moral, sekunderna innan allt försvinner?

Den skulle jag trycka på definitivt. Har tänkt tanken många gånger.
Citera
2015-05-16, 19:22
  #7
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Den skulle jag trycka på definitivt. Har tänkt tanken många gånger.
Men om jag vill leva då..?
Citera
2015-05-16, 19:43
  #8
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Nej.
Trots allt man blivit ilurad att man är så värdelös och aldrig kan lyckas med något och ingen kan tycka om en så tror man inte på det helt.
Citera
2015-05-16, 19:57
  #9
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Men om jag vill leva då..?

Jag är negativ utilitarist, dvs jag anser att det etiskt rätta valet är det som minimerar lidandet för det största antalet. Och mängden lidande överstiger milsvitt mängden lycka i världen. Därför trycker jag på knappen.
Citera
2015-05-16, 19:59
  #10
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jag är negativ utilitarist, dvs jag anser att det etiskt rätta valet är det som minimerar lidandet för det största antalet. Och mängden lidande överstiger milsvitt mängden lycka i världen. Därför trycker jag på knappen.

Varför inte göra så asen får lida mer det skulle vara roligt.
Citera
2015-05-16, 20:01
  #11
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Varför inte göra så asen får lida mer det skulle vara roligt.

Du vill alltså ÖKA mängden lidande?
Citera
2015-05-16, 20:27
  #12
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Du vill alltså ÖKA mängden lidande?
Ja för idioter. Skulle vara kul att se dom asen må dåligt och sluta vara så patetiskt korkade och vidriga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback