2015-05-15, 23:30
Medlem
Hej!

Kostförmån är ju mat som företaget betalar åt mig som sedan syns i min lönespec som en förmån jag måste skatta för.

Men vad exakt är kostavdrag då ? och när använder man det ? vad blir skillnaden mot kostförmån???
Citera
2015-05-16, 08:33
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beef93
Hej!

Kostförmån är ju mat som företaget betalar åt mig som sedan syns i min lönespec som en förmån jag måste skatta för.

Men vad exakt är kostavdrag då ? och när använder man det ? vad blir skillnaden mot kostförmån???

Normalt får du skatta om företaget ger dig mat, undantaget är om du är på tjänsteresa mer än 5 mil bort med övernattning. Då kan du få fri kost alternativt traktamente. Får du ingen mat eller traktamente när du är på tjänsteresa kan du i stället spara kvittot från middagen på stadshotellet och dra av det ( upp till en viss gräns) i deklarationen.
Citera
2015-05-16, 09:02
Medlem
Citat:
Hej!

Kostavdrag - avdrag på lönen för kost som arbetsgivaren tillhandahållit. Om sådant avdrag sker är inte kostförmån tillämpligt.
Citera
2015-05-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kostavdrag - avdrag på lönen för kost som arbetsgivaren tillhandahållit. Om sådant avdrag sker är inte kostförmån tillämpligt.

Men när används kostförmån ? Om arbetsgivaren betalar mig en lunch hur vet jag då om det kommer räknas som kostavdrag eller kostförmån i lönespecen ??

På min Lönespec syns både traktamente, kostförmån och kostavdrag samma dag.
Citera
2015-05-16, 16:04
Medlem
Citat:
Men när används kostförmån ? Om arbetsgivaren betalar mig en lunch hur vet jag då om det kommer räknas som kostavdrag eller kostförmån i lönespecen ??

På min Lönespec syns både traktamente, kostförmån och kostavdrag samma dag.

Detaljerna är givetvis enklast att fråga din arbetsgivare om.
Kostförmån är en summa som din förmånsskatt skall beräknas på.
Kostavdrag, när då fått förplägnad och skall betala den - alltså ett nettolöneavdrag.
Traktamente, ersättning för merkostnader vid arbete utanför hemorten.
Citera
2017-05-12, 13:54
Medlem
A.Noymans avatar
Ni har rätt om kostförmån. Det är en förmånsbeskattning pga att man blivit bjuden.

Kostavdrag finns bara i kombination med ett traktamente. Det är en reducering av traktamentet pga att man blivit bjuden. Fullt traktamente får man bara när man står för alla måltider själv.

Det är alltså helt normalt att man blir förmånsbeskattad trots att man dessutom "drabbats" av kostavdrag. Kostavdraget är ju ingen lönereduktion. I stället för att skriva "Traktamente 143 kr" så skriver löneprogrammet två rader: Först "Traktamente 220 kr", därefter "Kostavdrag -77 kr".

Undantag: Om måltiden i fråga är en representation så uppstår ingen förmån. Däremot blir det ett kostavdrag om det finns ett traktamente. Samma sak med hotellfrukost som ingår och inte går att välja bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in