2015-05-15, 21:57
Medlem
Jag har precis fått en dator som visade sig ha Ubuntu installerat, datorn har dubbla hårddiskar men jag fattar inte hur man ser de olika enheterna. Jag hittar ju massa filer i diverse kataloger men hur vet man på vilken fysisk enhet dom ligger? Eller kan dom vara RAID:ade?
Jag jobbade lite i Unix-burkar för länge sedan och ser att det finns likheter men jag kommer inte riktigt ihåg att jag behövde bry mig om sånt då...
Citera
2015-05-15, 22:04
Medlem
bithaxs avatar
Om du skriver "mount" i terminalen så får du en lista på vilka devices som är monterade var.
Du kan också pröva "sudo fdisk -l" för att få mer info om vilka devices som hör till vilken disk.
Senast redigerad av bithax 2015-05-15 kl. 22:09.
Citera
2015-05-15, 23:04
Medlem
OK, mount känner jag igen från Unix. Men var hittar jag terminalen?

En sak till fattar jag inte; om jag går in under programcentralen och väljer Installerade så ser jag en massa program som jag antar är installerade på datorn. Men om jag väljer t.ex. Spel och sedan Soduko ser jag en knapp med "Mer information" men hur 17 drar jag igång programmet?
Citera
2015-05-16, 00:01
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum

En sak till fattar jag inte; om jag går in under programcentralen och väljer Installerade så ser jag en massa program som jag antar är installerade på datorn. Men om jag väljer t.ex. Spel och sedan Soduko ser jag en knapp med "Mer information" men hur 17 drar jag igång programmet?
Tryck på "Windows-tangenten" och skriv de första bokstäverna i önskat program...
Citera
2015-05-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tryck på "Windows-tangenten" och skriv de första bokstäverna i önskat program...

OK, get it, det funkar ju. Men om jag vill se alla installerade program OCH kunna öppna dom då? Som i Windows Start-meny alltså.
Citera
2015-05-28, 21:24
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
OK, get it, det funkar ju. Men om jag vill se alla installerade program OCH kunna öppna dom då? Som i Windows Start-meny alltså.

Du använder antagligen Unity som skrivbordsmiljö nu, vilket ja...

Filhanteraren (som utforskaren) i Unity heter Nautilus förresten om du inte hittat den.
Citera
2015-06-12, 00:29
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

tryck på win tangenten -> i det öppnade fönstret finns en menyrad i botten välj "search application" (ett stiliserat A) gå ner till avdelningen "Installed" och klicka på "see more results"
Här finns alla installerade program som startas genom att klicka på dem.

Unity är helt olikt de skrivbord som bygger på den klassiska startmenyn och kräver lite inlärning.
Dess största nackdel enligt mig kan elimineras genom att använda ett program som heter Drawers.
Med några individuellt byggda drawers blir Unity (fortfarande enligt mig) helt överlägset den vanliga startmenyn.
För den som ändå vill ha kvar denna och samtidigt har ett sjukligt behov av inställningar och anpassningar rekommenderas Kubuntu, rena orgasmen.
För den som vill ha ett minimalistisk skrivbord finns även sådana varianter.
För den som vill ha andra appar än de som finns i Ubuntus egna repos kan hämta program från debian eller mint eller...
Summa summarum: detta är inte Windows detta är frihet och med den tillhörande ansträngning.
Citera
2015-06-12, 18:55
Avstängd
Citat:

Om du kört UNIX så borde du också ha kört CDE eller Java Desktop, desktopstandard för kommersiella UNIX-versioner och bör således inte ha några problem med att hitta i nya skrivbordsmiljöer. Eller var det bara så att du skarvade dina kunskaper lite?
Citera
2015-06-13, 02:37
Medlem
abberiks avatar
Citat:

Det enklaste sättet att öppna program i linux är att antingen ha dem som en ikon på skrivbord eller eventuellt verktygsfält(Förutsatt att du har ett skrivbord installerat). Annars är det bara att ha ett "run fönster" där man slår in kommandot för att starta programet.

Va inte rädd för att kalla dig en noob på flashback, vi kommer inte be dig att installera gentoo.

Själv har man använt arch + i3 i ett år nu.
Citera
2015-06-13, 11:20
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Klicka på ikonen högst upp till vänster (Ubuntus logotype i vitt och brunt). Klicka sen på ikonen som ser ut som ett A i nederkanten på skärmen. Du får då en uppsjö av ikoner och dina program ligger under "Installed".

För installation av program kan du antingen använda Terminalen eller Ubuntu Software Center, bägge hittar du med metoden ovan.

Till sist, för att minska frustrationen med mediaformat så rekommenderar jag dig att installera Ubuntu Restricted Extras. De görs enkelt via terminalen, kopiera (Shift+Ctrl+V) in följande text och tryck enter:

sudo apt-get update && sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in