Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-14, 19:28
Medlem
Jag har under många år haft en personlig bankman och han gav mig alltid bra villkor/rabatt på bostadlånet. Tyvärr har han nu efterträtts av en kvinna som helt verkar sakna befogenheter att ge rabatter.

Vad gör jag? förutom att amortera...

Jag har bra lön och fastigheten är belånad till kanske 25% av marknadsvärdet dvs risken för banken är väldigt nära noll..

Finns det kanske någon tjänst där bankerna bjuder över varandra? Eller måste jag boka möte med olika banker och höra efter, även om jag gör det så verkar det ofta vara tillfälliga rabatter, efter nåt år betalar man återigen lika mycket ränta som den som är belånad till 85%.....

Tacksam för svar!
Citera
2015-05-14, 19:31
Medlem
Inte vet jag men det finns ju en del firmor som hjälper en hitta bästa långivaren.. du vet reklam TV...
Ingen aning hur de funkar eller kostar ..
Eller så ringer man runt bokar ett möte på alla banker man hittar?
Citera
2015-05-14, 19:47
Medlem
Strychnos avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2015-05-14, 20:25
Medlem
BorgeHs avatar
Gå till ett annat kontor i samma bank. Be att få prata om ett lån. Har du tur bemöts du bättre i detta nya kontor. Det är inte ovanligt att du behandlas olika och får olika räntor mellan kontoren.

Säg att du vill bli helkund hos dem och flytta över dina affärer. De tjänar mest på kort, aktieaffärer och alla tjänster med avgifter. Att spara hos dem verkar inte vara så viktigt längre, de gillar hellre att du lånar! Säg till dem att detta kontor ligger bättre till för dig än det gamla, om du får bättre ränta på ditt bolån!

Fungerar det inte, byt bank. Undvik de banker som har mest folk och låglönekonton; Swedbank och Nordea. Testa affärsbanker som SE, Handelsbanken och kanske Danske bank(?). Handelsbanken tycker många är vettiga och de har låga avgifter jämfört med de andra.

Det är också min erfarenhet att kvinnliga bankanställda är paragrafryttare och regelföljare av rang. Försök få någon manlig anställd att prata med.
Citera
2015-05-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Jag har under många år haft en personlig bankman och han gav mig alltid bra villkor/rabatt på bostadlånet. Tyvärr har han nu efterträtts av en kvinna som helt verkar sakna befogenheter att ge rabatter.

Vad gör jag? förutom att amortera...

Jag har bra lön och fastigheten är belånad till kanske 25% av marknadsvärdet dvs risken för banken är väldigt nära noll..

Finns det kanske någon tjänst där bankerna bjuder över varandra? Eller måste jag boka möte med olika banker och höra efter, även om jag gör det så verkar det ofta vara tillfälliga rabatter, efter nåt år betalar man återigen lika mycket ränta som den som är belånad till 85%.....

Tacksam för svar!

www.reciva.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in