2015-05-14, 17:15
Medlem
starke_adolfs avatar
Ville ta reda på varför isbitar ofta spricker när de läggs i ett glas med exempelvis vatten. Google ledde mig till denna film och svar: Länk.

Kan man göra detta med alla möjliga material? Är det något särskilt med just vattnets struktur som gör att det händer, eller skulle jag rent hypotetiskt kunna få till exempel en kork att spricka på liknande sätt? Säg att du lägger korken först i flytande kväve och sedan i kokande vatten.

Antar att detta är på molekylnivå men som en tankelek, kan man kyla ned enstaka atomer och snabbt föra över dem i ett superhett medium för att "spräcka dem" och undersöka elementarpartiklar?

Jag hade även lite svårt att hitta matematiken/fysiken bakom, är det någon som kan hänvisa till var man kan hitta det?
Citera
2015-05-14, 17:23
Medlem
smurflers avatar
Det kallas thermal expansion, och sker med mycket mer än bara vatten. Det var så man sprängde berg förr i tiden, du värmde upp berget med en stor eld och sedan hivade du på vatten så att stenen sprack.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_expansion
Citera
2015-05-14, 19:45
Medlem
Jag gissar att det är fråga om samverkan mellan (minst) två faktorer: både den termiska expansionen, men också materialets hålfasthet borde spela roll.

Om du kan hitta ett material med väldigt låg termisk expansion men väldig hög hållfasthet borde det inte spricka alls med liknande behandling. Och å andra sidan om du hittar ett material med väldigt hög expansion och väldigt klen hållfasthet skulle det kunna spricka bara man värmer det med sina händer.
Citera
2015-05-14, 23:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Kombinationen av hyfsat hög termisk expansion och hyfsat låg termisk ledningsförmåga är gåtans lösning. Vore ledningsförmågan oändligt hög skulle hela materialstycket genast anta samma temperatur, expandera/kontraheras lika mycket och inga spänningar skulle uppstå. Spänningarna uppstår när ytan ändrar temperatur och vill ändra form fortare än djupare liggande delar av samma stycke hinner med att ändra temperatur.
Citera
2015-05-15, 12:12
Medlem
Till tidigare inlägg kan läggas hur materiealet tål att deformeras. Mer töjbara och/eller formbara föremål spricker inte lika lätt som rigida strukturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in