Citat:
Ursprungligen postat av
Ernst.Bullgren
Det där var ju inget svar på frågan eftersom det inte finns något självändamål med att lagen om energins bevarade ska upprätthållas. Du gör bara ett konstgjort stopp i den oändliga kausalitetskedjan på samma sätt som de som uppfinner Gud. Vad är meningen med Gud?
Så sant, och i ärlighetens namn var mitt inlägg mest en reaktion på den dysterhet och begravningsstämning som råder i den här forumsdelen.
Säger inte att det är "rätt" eller "fel", men tongångarna kan nästan få den bästa smått deprimerad. Inte för att saker inte har någon mening, det är inget problem, utan för att så många påverkas så negativt av det. Mycket dödslängtan och värdelöshetskänslor här, tyvärr. Det är bara ett konstaterande.
Kände mig manad att hiva ut något som kanske kunde få dem att känna att de hade nån form av betydelse, även om det bara vore en illusion. Man tror det man vill tro. Well...
För att vara mer on topic då, så upplever jag det som att det finns några grejer jag måste göra för att kunna göra grejer jag
inte måste göra.
Det handlar om att se till att man har pengar nog för att slippa flytta ut på gatan och inte behöva tacka nej till alla frestelser bara för att man inte har några marginaler.
För att få pengarna måste man jobba, men jobbet har jag märkt tjänar fler syften än själva lönen. Det styr upp tillvaron vilket gör det lättare att sedan göra de grejer man inte måste göra. Blir alla dagar helt fria blir man lätt lat och det blir svårare att komma igång med det man ändå vill göra, men som naturligtvis alltid kräver en ansträngning. Tycker helt enkelt att det är lättare att anstränga sig när man har lite struktur på tillvaron.
En balans mellan måsten och icke-måsten verkar vara en bra deal.
Skulle säga att måsten driver en att ägna sig åt sina icke-måsten. Utan icke-måsten inget liv, men utan måsten, heller inga icke-måsten.