2015-05-14, 14:39
Medlem
Vid vilken gräns börjar man dra av skatt?

Hörde att det var vid 10-12.000kr?
Citera
2015-05-14, 14:50
Medlem
"För inkomståret 2015 är grundavdraget vid beräkning av kommunal och statlig skatt lägst 13 100 kronor och högst 34 300 kronor. Vid låga inkomster är grundavdraget lägst 18 900 kronor."

Du kanske har koll på det, men hur som helst; avdraget gäller på totala årslönen, inte per månad.
Citera
2015-05-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
"För inkomståret 2015 är grundavdraget vid beräkning av kommunal och statlig skatt lägst 13 100 kronor och högst 34 300 kronor. Vid låga inkomster är grundavdraget lägst 18 900 kronor."

Du kanske har koll på det, men hur som helst; avdraget gäller på totala årslönen, inte per månad.
Jaha, jag jobbar som vikarie i ett boende där jag är timanställd. Så jag vet aldrig hur mycket jag får varje månad vilket leder till att mitt årslön varierar. Hur vet man vid en situation lik denna?
Citera
2015-05-14, 15:22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raiiier
Jaha, jag jobbar som vikarie i ett boende där jag är timanställd. Så jag vet aldrig hur mycket jag får varje månad vilket leder till att mitt årslön varierar. Hur vet man vid en situation lik denna?

Tjänar du över 18.824kr under hela 2015 ska du betala skatt.

Så enkelt. Första resultatet av en googling på "när ska man betala skatt" f.ö.
Citera
2015-05-14, 15:47
Medlem
Som Bbobi säger. Troligtvis drar din arbetsgivare enligt tabell så du i alla fall inte betalar för lite skatt, och då får du ju tillbaka lite nästa år. När du deklarerar sen ser du ju avdragen och den inkomst som skatten baserats på.
Citera
2015-05-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tjänar du över 18.824kr under hela 2015 ska du betala skatt.

Så enkelt. Första resultatet av en googling på "när ska man betala skatt" f.ö.
Jag betalar inte skatt, och jag är rätt säker på att jag kommer över 18.800kr? Eller så har jag missat något
Citera
2015-05-14, 16:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raiiier
Jag betalar inte skatt, och jag är rätt säker på att jag kommer över 18.800kr? Eller så har jag missat något

Jobbar du vitt så drar arbetsgivaren skatt.

Kommer du inte över denna summa får du tillbaks nästa år. Det är ju lite svårt för arbetsgivaren att veta hur mycket du tjänar under året så har du inte ansökt om jämkning så drar dom nog av som vanligt.

Fråga arbetsgivaren. Nu har du ditt svar.
Senast redigerad av Bbobi 2015-05-14 kl. 16:07.
Citera
2015-05-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jobbar du vitt så drar arbetsgivaren skatt.

Kommer du inte över denna summa får du tillbaks nästa år. Det är ju lite svårt för arbetsgivaren att veta hur mycket du tjänar under året så har du inte ansökt om jämkning så drar dom nog av som vanligt.

Fråga arbetsgivaren. Nu har du ditt svar.
Tackar!
Citera
2015-05-14, 17:36
Medlem
Du borde få en lönespecifikation varje månad, där ser du skatten. Får du ingen lönespecifikation bör du be om det. Då ser du t.ex. om du får semesterersättningen utbetald direkt eller inte. Alltid bra att ha koll så saker och ting går rätt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in