2015-05-14, 13:20
Medlem
Har ett ytterlr p ngot kilo jag mste gra ngot med idag. Tnkte testa att grilla hela biten hel som en stek p indirekt vrme.

Nu har jag ingen strre erfarenhet av ytterlr annat n som ktt fr rullader. Hur lnge skulle ni rekommendera att den stod i grillen med en vrme p, sg 200 grader?

Br jag sl in den i ett foliepaket, med ngon slags marinad?

Alla tips vlkomnas.
Citera
2015-05-14, 13:26
Medlem
25 minuter och det blir bra!
Citera
2015-05-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deniso
25 minuter och det blir bra!
Lter som att det kan bli lite segt? Br jag inte kra den i ett par timmar snarare.
Citera
2015-05-14, 15:14
Medlem
Shoffens avatar
Gr en marinad och stryk p
Eller s ser du p lite kryddor och stryker in det med hnderna sedan lgger du hela hrligheten i en stekpse. Glm inte klippa bort en flik i kanten och hll i en till tv matskedar vatten innan du kr in den i ugnen.
Frdelar med stekpse (har sjlv bara brjat med det) r att kttet blir mycket saftigare. Du slipper stnk i ugnen som du sedan mste skrubba bort.
De tl dock bara vrme upp till 200 grader.
Citera
2015-05-14, 15:59
Medlem
ps870s avatar
200 r alldeles fr varmt. Du frstr kttet. Kr p 125 tills kttet r 55 grader och lt det sedan vila i 20 minuter.
Bind upp kttet och ge det stekyta i en stekpanna innan ugnen.
Citera
2015-05-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
200 r alldeles fr varmt. Du frstr kttet. Kr p 125 tills kttet r 55 grader och lt det sedan vila i 20 minuter.
Bind upp kttet och ge det stekyta i en stekpanna innan ugnen.
Men 55 grader p ett ytterlr? Innehller det inte alltfr mycket bindvv, liksom hgrev, fr att bara bli segt och djvligt om det inte fr st ett bra tag?
Citera
2015-05-14, 19:37
Medlem
ps870s avatar
Det kommer att ta tid med 125 grader + vila. Men kr till 60 fr medium eller 70 fr vlstekt om du hellre vill.
Citera
2015-05-14, 21:21
Medlem
christerys avatar
65C innertemp hade jag siktat p, ta ut och linda in p kanske lite lgre (nn grad) d den fortstter stiga d den vilar. Kollagenet omvandlas till gelatin (eller vad det nu blir) men det tar ju sin lilla tid. Vissa hvdar 68C fr att detta skall intrffa men jag tycker det hnder ven vid lite lgre temperaturer - tar bara lngre tid.

Ska du grilla och indirekt s lste jag ett tips (i pulled trden) som verkade smart http://tillagat.se/bbqlovers/snakeme...agt-och-lange/

Lg temp, 125C r nog inte en dum tanke och lnge s skall nog ven den segaste bit bli mr.
Frgan r bara var man nu mter tempen p grillen och hur man reglerar den. Jag har bara testat med gas och d r det ju lite enklare att skruva. Blir det fr varmt s skruvar jag ner gasen lite och ppnar locket en svng.

Mina billiga grillar (modell OKQ8 fr 99kr) som jag kpte tidigare hade ju inga reglerbara ventiler och annat lyx (som lock), s det har jag inte testat. Inte heller snake metoden av samma skl.
Citera
2015-05-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
65C innertemp hade jag siktat p, ta ut och linda in p kanske lite lgre (nn grad) d den fortstter stiga d den vilar. Kollagenet omvandlas till gelatin (eller vad det nu blir) men det tar ju sin lilla tid. Vissa hvdar 68C fr att detta skall intrffa men jag tycker det hnder ven vid lite lgre temperaturer - tar bara lngre tid.

Ska du grilla och indirekt s lste jag ett tips (i pulled trden) som verkade smart http://tillagat.se/bbqlovers/snakeme...agt-och-lange/

Lg temp, 125C r nog inte en dum tanke och lnge s skall nog ven den segaste bit bli mr.
Frgan r bara var man nu mter tempen p grillen och hur man reglerar den. Jag har bara testat med gas och d r det ju lite enklare att skruva. Blir det fr varmt s skruvar jag ner gasen lite och ppnar locket en svng.

Mina billiga grillar (modell OKQ8 fr 99kr) som jag kpte tidigare hade ju inga reglerbara ventiler och annat lyx (som lock), s det har jag inte testat. Inte heller snake metoden av samma skl.

Smart! Jag har en liknande grill som den p filmen fast ngot mindre. Brukar kunna hlla en ganska jmn temp. Ska absolut testa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in