2015-05-14, 13:20
Medlem
Har ett ytterlår på något kilo jag måste göra något med idag. Tänkte testa att grilla hela biten hel som en stek på indirekt värme.

Nu har jag ingen större erfarenhet av ytterlår annat än som kött för rullader. Hur länge skulle ni rekommendera att den stod i grillen med en värme på, säg 200 grader?

Bör jag slå in den i ett foliepaket, med någon slags marinad?

Alla tips välkomnas.
Citera
2015-05-14, 13:26
Medlem
25 minuter och det blir bra!
Citera
2015-05-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deniso
25 minuter och det blir bra!
Låter som att det kan bli lite segt? Bör jag inte köra den i ett par timmar snarare.
Citera
2015-05-14, 15:14
Medlem
Shoffens avatar
Gör en marinad och stryk på
Eller så öser du på lite kryddor och stryker in det med händerna sedan lägger du hela härligheten i en stekpåse. Glöm inte klippa bort en flik i kanten och häll i en till två matskedar vatten innan du kör in den i ugnen.
Fördelar med stekpåse (har själv bara börjat med det) är att köttet blir mycket saftigare. Du slipper stänk i ugnen som du sedan måste skrubba bort.
De tål dock bara värme upp till 200 grader.
Citera
2015-05-14, 15:59
Medlem
ps870s avatar
200 är alldeles för varmt. Du förstör köttet. Kör på 125 tills köttet är 55 grader och låt det sedan vila i 20 minuter.
Bind upp köttet och ge det stekyta i en stekpanna innan ugnen.
Citera
2015-05-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
200 är alldeles för varmt. Du förstör köttet. Kör på 125 tills köttet är 55 grader och låt det sedan vila i 20 minuter.
Bind upp köttet och ge det stekyta i en stekpanna innan ugnen.
Men 55 grader på ett ytterlår? Innehåller det inte alltför mycket bindväv, liksom högrev, för att bara bli segt och djävligt om det inte får stå ett bra tag?
Citera
2015-05-14, 19:37
Medlem
ps870s avatar
Det kommer att ta tid med 125 grader + vila. Men kör till 60 för medium eller 70 för välstekt om du hellre vill.
Citera
2015-05-14, 21:21
Medlem
christerys avatar
65°C innertemp hade jag siktat på, ta ut och linda in på kanske lite lägre (nån grad) då den fortsätter stiga då den vilar. Kollagenet omvandlas till gelatin (eller vad det nu blir) men det tar ju sin lilla tid. Vissa hävdar 68°C för att detta skall inträffa men jag tycker det händer även vid lite lägre temperaturer - tar bara längre tid.

Ska du grilla och indirekt så läste jag ett tips (i pulled tråden) som verkade smart http://tillagat.se/bbqlovers/snakeme...agt-och-lange/

Låg temp, 125°C är nog inte en dum tanke och länge så skall nog även den segaste bit bli mör.
Frågan är bara var man nu mäter tempen på grillen och hur man reglerar den. Jag har bara testat med gas och då är det ju lite enklare att skruva. Blir det för varmt så skruvar jag ner gasen lite och öppnar locket en sväng.

Mina billiga grillar (modell OKQ8 för 99kr) som jag köpte tidigare hade ju inga reglerbara ventiler och annat lyx (som lock), så det har jag inte testat. Inte heller snake metoden av samma skäl.
Citera
2015-05-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
65°C innertemp hade jag siktat på, ta ut och linda in på kanske lite lägre (nån grad) då den fortsätter stiga då den vilar. Kollagenet omvandlas till gelatin (eller vad det nu blir) men det tar ju sin lilla tid. Vissa hävdar 68°C för att detta skall inträffa men jag tycker det händer även vid lite lägre temperaturer - tar bara längre tid.

Ska du grilla och indirekt så läste jag ett tips (i pulled tråden) som verkade smart http://tillagat.se/bbqlovers/snakeme...agt-och-lange/

Låg temp, 125°C är nog inte en dum tanke och länge så skall nog även den segaste bit bli mör.
Frågan är bara var man nu mäter tempen på grillen och hur man reglerar den. Jag har bara testat med gas och då är det ju lite enklare att skruva. Blir det för varmt så skruvar jag ner gasen lite och öppnar locket en sväng.

Mina billiga grillar (modell OKQ8 för 99kr) som jag köpte tidigare hade ju inga reglerbara ventiler och annat lyx (som lock), så det har jag inte testat. Inte heller snake metoden av samma skäl.

Smart! Jag har en liknande grill som den på filmen fast något mindre. Brukar kunna hålla en ganska jämn temp. Ska absolut testa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in