Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-15, 17:18
  #25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Frågan är dock om det går att observera utan att döma. Kanske enbart för en kortare stund i meditation. Vi är dock som oftast inte i ett meditativt tillstånd, så vårt jag i praktiken är inte hela tiden detsamma.

Mja...jag ser alla mina åsikter och bedömningar som tillfälliga, de byts ut och förändras. Men de har inget att göra med MIG, jag är inte mina åsikter eller bedömningar, jag har dem. Jag vidhåller att mitt jag är oföränderligt och opåverkat av de åsikter det för tillfället hyser.

Jag är inte skådespelaren, jag är scenen.
Citera
2015-05-15, 18:54
  #26
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mja...jag ser alla mina åsikter och bedömningar som tillfälliga, de byts ut och förändras. Men de har inget att göra med MIG, jag är inte mina åsikter eller bedömningar, jag har dem. Jag vidhåller att mitt jag är oföränderligt och opåverkat av de åsikter det för tillfället hyser.

Jag är inte skådespelaren, jag är scenen.
Jag vet inte riktigt om jag tror på det där. Det är ditt jag som lever ett liv, och gör saker i livet. Det du gör är en konsekvens av dina värderingar och åsikter. Ditt jag är ditt medvetande i nuet + dina åsikter och värderingar i nuet. Man kan inte separera jaget från ens minnen och värderingar, då är man handlingsförlamad vilket du bevisligen inte är eftersom du kan skriva på forumet.
Citera
2015-05-15, 23:27
  #27
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Jag vet inte riktigt om jag tror på det där. Det är ditt jag som lever ett liv, och gör saker i livet. Det du gör är en konsekvens av dina värderingar och åsikter. Ditt jag är ditt medvetande i nuet + dina åsikter och värderingar i nuet. Man kan inte separera jaget från ens minnen och värderingar, då är man handlingsförlamad vilket du bevisligen inte är eftersom du kan skriva på forumet.


Men om man ser på "sig själv" som en spelkaraktär i ett rollspel? Jaget är spelaren som styr och ställer.
Citera
2015-05-15, 23:38
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustelaPutorius
Men om man ser på "sig själv" som en spelkaraktär i ett rollspel? Jaget är spelaren som styr och ställer.

Nej, jaget tror sig vara spelaren som styr och ställer, men är snarare som ett barn som sitter med en leksaksratt i en bil och tror sig vara i kontroll.
Citera
2015-05-15, 23:41
  #29
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nej, jaget tror sig vara spelaren som styr och ställer, men är snarare som ett barn som sitter med en leksaksratt i en bil och tror sig vara i kontroll.

Ja, det var ju lite så jag tänkte egentligen, men blev förvirrad då jag(!) använde mig av begreppet "jag". Jag menade givetvis att jaget är spelkaraktären.
Citera
2015-05-16, 12:03
  #30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Jag vet inte riktigt om jag tror på det där. Det är ditt jag som lever ett liv, och gör saker i livet. Det du gör är en konsekvens av dina värderingar och åsikter. Ditt jag är ditt medvetande i nuet + dina åsikter och värderingar i nuet. Man kan inte separera jaget från ens minnen och värderingar, då är man handlingsförlamad vilket du bevisligen inte är eftersom du kan skriva på forumet.

"Ditt jag" Vem är det som har ett jag? Det du pratar om här är egot, det falska jaget, det som refererar till sig själv och säger jag är si eller så. Detta jaget är inte Jag.
Detta jaget är karaktären, Jag är den scen där karaktären agerar på. Ta bort karaktären och scenen finns kvar även om den är öde och tom.

Den som skriver nu är ego-jaget, den del i mig som har åsikter och värderingar. Det är detta jag vi refererar till när vi säger; för tio år sedan var jag si, nu är jag så. Vi tror att detta jaget är vad vi är men så är det inte. Vi har gått upp så mycket i karaktären så vi kommer inte ur den.
Method acting de luxe
Citera
2015-05-16, 18:01
  #31
Medlem
blackcloaks avatar
Vi lever livet genom en kontext utav dåtid och framtid till följd utav en social konstruktion. Således skapas illusionen om en psykologisk kontinuitet. Allt eftersom tiden går så förändras våran världsåskådning, världsåskådning i den bemärkelse som:

1. Svaret till "varför" saker händer, existerar (eller inte)
2. Svaret till "var" saker kommer ifrån och "var" dom tar vägen
3. Motivationen för en att agera eller inte agera
4. Motivationen för en att tro och att inte tro
5. Den underliggande anledningen till emotionell respons: i.e rädsla, glädje etc

Till följd utav att din världsåskådning, som då ligger till grund för hela din uppfattning utav din existens, med tiden förändras så stämmer inte din uppfattning om vem du är nu överens med den du var då, således kan du inte känna igen dig.

Vi träffades igår, idag träffas vi igen men bara för att alla yttre attribut stämmer överens med gårdagen betyder inte det nödvändigtvis att du träffar samma person.
Citera
2015-05-16, 21:27
  #32
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustelaPutorius
Jag citerar Frigjord: "Du citerar en Frigjord från 2013, jag har ingenting gemensamt med den fjanten."

Och då kom jag tänka på detta: jag är faktiskt inte den som "jag" var 2013. Eller 2010 eller 2005. Nu menar jag inte att vi byter en omgång celler vart sjunde (?) år, utan på att jag är En Annan. När jag tänker tillbaka på mitt liv, och den "jag" var exempelvis 2013, så är det som att minnas en dröm, eller en film som jag såg för länge sedan. Det jag minns om mig själv 2013 skulle lika gärna kunna vara Mel Gibson i en filmroll.

Hur kan man då säga att vi har en själ? Det kanske vi har, men den är svårligen Jag, för Jag är inte det som Jag var 2013, men ändå var det också Jag, just då. Och om jag nu begick en synd 2013, så var det ju inte jag 2015!

Du är inte den som du var, jag har läst dina inlägg, du har blivit mer rädd med tiden. För oss framstår du verklighetsfrånvänd och vilsen, din rädsla hindrar dig från blicka ut mot något större. Du vill övertyga oss om att försämringen av ditt tillstånd är egentligen en förbrättring och då fattar alla, förutom du, att det är dig själv du försöker förändra och det är däröfr du är så depserat att få folk att säga det du vill höra.

"Nej MustelaPutorius du är ingen idiot, du är jättebra och värd all kärlek i världen. Det är inte ditt fel att mamma inte hade tid med dig, hon älskade dig fast det var svårt för henne att visa det."
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback