• 2
  • 3
2016-06-22, 02:43
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Att tro att man vet allt r en sinnessjukdom. Varfr existerar denna sjukdom och hur har den uppsttt?

Med sunt frnuft frstr man att man inte vet allt. Att tro att man vet allt, kan det vara brist p sunt frnuft?

Om du vet allt, svara grna p dessa frgor, tack!
Att ha sjlvfrtron att sga att man vet allt r inte detsamma som att sga att man vet allt.

Jag vill pst att det dr med sinnessjukdom r en frdom... vet man hur man vet och hller sig till sanningen r man allvetande, till skillnad frn troende/anande/antagande.

/Allvetande sanningsgare
Citera
2016-06-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Att ha sjlvfrtron att sga att man vet allt r inte detsamma som att sga att man vet allt.

Jag vill pst att det dr med sinnessjukdom r en frdom... vet man hur man vet och hller sig till sanningen r man allvetande, till skillnad frn troende/anande/antagande.

/Allvetande sanningsgare
Min uppfattning har frndrats sedan detta inlgg och jag hller med dig hr.

Jag tror faktiskt att man kan veta allt utan att vara sinnessjuk. Jag tror att all information finns inom oss, andligen talat.
Citera
2016-06-22, 09:32
Medlem
nerdnerds avatar
Jag har mrkt att om man bara uttalar sig starkt om snt man faktiskt vet mycket om, t ex pga erfarenhet och utbildning, s fr mnga intrycket att man r en sn som vet allt, vilket r najs, eller att man r en sn som TROR att man vet allt, vilket r mindre najs. Att vara vldigt sker p ett ftal saker som man uttalar sig om r ju inte alls samma sak som att ven vara vldigt sker p allt annat som man inte uttalar sig om.

Kan mjligen motverkas med att gra lite mer som alla andra och chansa lite mer om grejer som det r rtt s uppenbart att man inte vet s mycket om?

Allts: Jag tror att Sverige vinner mot Belgien med 5-0. Zlatan gr hat trick. Och detta kan jag se i min kaffesump. Och sen vinner vi nog hela EM! Btw, r Ravelli fortfarande Sveriges mlvakt? Nr vi grver guld i ... Frankrike!
Senast redigerad av nerdnerd 2016-06-22 kl. 09:35.
Citera
2016-06-22, 11:06
Medlem
Varje mnniska r kopplade till varandra p ngot stt.

Ser det mer som ett pussel dr man sjlv r en pusselbit till helheten, man kan tro att man vet allt, men man kommer inte veta att man inte vet allt.
Att tro, att veta, att imitera skiljer sig gentemot varandra p s stt att subjektet till dessa har annorlunda strukturer men krnan beror ju ocks p vilket omrde man pratar om och utfallen blir oftast olika d dessa tre har en sanning i sig.
Man fr ta med en sdan ekvation nr man antingen tror sig veta allt, kanske "vet allt", imiterar att man tror/vet allt.

Sedan fr man ju ocks lgga mrke till vad man eggar upp sig ver, att folk r "idioter", eller andra ting som man lgger energi p, fr det hr kan vara ett varningstecken ver sina egna bristningar nr man samtalar med sig sjlv och r rlig i den mn att stlla rtt frgor som kanske kan vara jobbiga.
Som t.ex om man sjlv r en idiot? Hur blir man en idiot? Och har man sjlv gjort ngot idiotiskt?
Mnga hakar upp sig ver vad andra sger/skriver men glmmer av dessa sm tendenser som fr en att eggas upp i ondan faktiskt d subjektet r inom dig sjlv d det r du som lever ditt liv.

Ser erfarenheter som bcker, vissa r innehllsrika medan andra inte r det fr en sjlv.
Sedan s kan man sga/skriva p s stt att man lgger fram tv bcker p bordet, men man ppnar dom inte, hur kan du urskilja vilken bok som har bokstver i sig eller har helt blanka sidor?
Vad r mest innehllsrikt egentligen? Ena boken (kanske) r en imitation, medan den andra r "kta" om man sger s och nu fr man lta fantasin flda fr man gr saker och ting vrda efter man frsttt innebrden av vrdet i sig.
Boken som har bokstver i sig kanske innehller hmnd, hat, sorg etc.
Medan den andra boken r blank, men betyder det att den r innehllsfattig om man brjar skriva i den eller mrker av att den r till fr folk som inte kan se.
Men som sagt man ska vlja en bok att ta upp frn bordet utan att ha sett vad fr innehll bckerna har.

Aristotle - The more you know, the more you know you don't know.
Tror p detta citat, fr hur ska jag veta allt med begrnsad information d tid r ondlig medan vi mnniskor inte r oddliga precis och om s vore fallet s hur skulle vi veta vad som kommer efter tiden av att vara oddlig nr man inte vet vad ddliga knner eller upplever i nra-dden-upplevelser.

Mnniskor r kopplade till varandra p ett eller annat stt, och det r vad jag vet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in