2015-05-13, 00:06
Medlem
soouthsiides avatar
Hej allihopa, För 3.5 månad sedan så gick jag o testade mig på ungdomsmottagningen och fick reda på att jag hade blivit smittad av Mycoplasma Genitalium, jag fick då en antibiotika kur som jag skulle äta i en vecka, efter 3 veckor gick jag på återbesök för att testa mig igen ifall sjukdomen hade försvunnit.

Tiden går och dom ringer inte tillbaka mig, självklart tror jag att den har försvunnit efter som dom bara ringer tillbaka om man skulle ha kvar sjukdomen.

Efter 2 månader så har jag fortfarande samma symptom som jag hade när jag fick Mycoplasman.
Ont i kulorna, sveda osv.

Så bestämde mig för att gå tillbaka och testa mig igen, då visade det sig att jag fortfarande hade mycoplasma, men att dom glömt ringa mig ?!?!

Så har gått med detta helvete i 2 månader extra utan att veta vad fan det kan har varit.

Bör man anmäla detta eller nåt?

Ursäkta min riktigt dåliga särskrivning.
Citera
2015-05-13, 00:10
Medlem
Robinbobbaans avatar
Lycka till att anmäla, du kommer inte komma en centimeter med det, tyvärr.

Fel utav dem absolut. I större drag, kanske inte just detta fall men om det skulle vara någon annan sjukdom kunde det blivit extrema komplikationer.. Ush fy.

Du kan alltid pröva att göra en anmälan genom att det är uppenbarligen något som inte gick rätt till hos dem, men som sagt, troligtvis kommer du inte komma någon vart med det.
Citera
2015-05-13, 00:16
Medlem
Är rätt dålig på detta men borde inte detta falla under lex maria?
Citera
2015-05-13, 00:20
Medlem
soouthsiides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinbobbaan
Lycka till att anmäla, du kommer inte komma en centimeter med det, tyvärr.

Fel utav dem absolut. I större drag, kanske inte just detta fall men om det skulle vara någon annan sjukdom kunde det blivit extrema komplikationer.. Ush fy.

Du kan alltid pröva att göra en anmälan genom att det är uppenbarligen något som inte gick rätt till hos dem, men som sagt, troligtvis kommer du inte komma någon vart med det.
En anmälan kanske man ska glömma... Men som du säger, finns folk som kan ha allvarligare sjukdomar. Man får väl hoppas att det inte händer så ofta att dom slarvar sådär.
Citera
2015-05-13, 00:23
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Är rätt dålig på detta men borde inte detta falla under lex maria?

Jo det stämmer men lex-lagarna innebär att man anmäler sig själv som vårdare. Det kan inte patienter påverka utan man får bara hoppas att de använder sunt förnuft.
Citera
2015-05-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Jo det stämmer men lex-lagarna innebär att man anmäler sig själv som vårdare. Det kan inte patienter påverka utan man får bara hoppas att de använder sunt förnuft.

Kan inte man som patient åberopa patientsäkerheten och få till stånd en sådan anmälan?
Citera
2015-05-13, 00:43
Bannlyst
Helt sjukt vilket slarv.

Men mycoplasma brukar väl inte sätta igång inflammation i kulornas.

Kolla dig för allt annat också!
Citera
2015-05-13, 00:50
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera
2015-05-13, 00:54
Medlem
soouthsiides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitas-bular
Helt sjukt vilket slarv.

Men mycoplasma brukar väl inte sätta igång inflammation i kulornas.

Kolla dig för allt annat också!
Har testat mig för gonorre, klamydia och hiv, och dom testen visade sig negativt.
Men man börjar ju undra ifall dom har slarvat med det oxå
Läste dock att det finns en risk att man kan få prostatit efter man har haft en könssjukdom.
Citera
2015-05-13, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soouthsiide
Har testat mig för gonorre, klamydia och hiv, och dom testen visade sig negativt.
Men man börjar ju undra ifall dom har slarvat med det oxå
Läste dock att det finns en risk att man kan få prostatit efter man har haft en könssjukdom.

Hmm prostatit är nog högst tveksamt till om du kmr få.

Mycoplasma är rent generellt en könssjukdom för människor med svagt immunförsvar.

Men du har alltså konstaterad bitestikelinflammation på båda kulorna?

Låter som det skulle kunna vara nått annat.

Åk till en annan mottagning typ sesam city och gör om allt.

Du har PM btw
Citera
2015-05-13, 15:04
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Kan inte man som patient åberopa patientsäkerheten och få till stånd en sådan anmälan?

I det här fallet är det snarare Lex Maria det skulle handla om. Inte Lex Sara. Men det är nästan omöjligt för en patient att påverka då det är anmälan som bara vårdare kan göra om sig själva. En patient får istället kontakta inspektionen för vård och omsorg för klagomål och göra en anmälan den vägen.
Men det är ju bra om man säger till när man blir fel behandlad så att seriösa vårdare kan göra sina lexanmälningar... Vet de inte om att de gjort fel så görs ju ingen anmälan så det är ju vår plikt att säga ifrån varje gång det händer. Sen är det ju inte alla som är seriösa med sånt i vården och gör sin anmälan men då har man iallafall som patient gjort vad man kan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in