2015-05-12, 17:02
Medlem
Har en sida där

Första sidan: Här fyller man i alla formulär, trycker på SEND så skickas man till sida #2.
Andra sidan: Här får man lite svar beroende på vad man svarade på sida #1.

Fick komplettering att den ska komma ihåg vad man svarat om man tryckt i för få typ. jag gjorde detta med "required" men fick ej göras, utan ska ha PHP kod för detta.

Har googlat som fan och fastnat, fattar verkligen inte hur jag ska göra, är så jävla trött o lost atm.

Finns det ingen funktion att om typ, är XYZ fälten ej ifyllda, gå INTE till sida 2? Går det inte att koda enkelt? Om Radio buttion på fråga 3&4 inte har något value, ge fan i att skickas till sida 2? Går det? Eller måste man gå dom superkrångliga vägarna som alla guider har? Dessutom är alla guider för om man har allt på samma sida..

Tacksam som fan för hjälp.

PS. Jag har alltså lagt till lite grejer här som inte funkat, hela första PHP biten tex.

<form action="Lab2TaEmot.php" method="post"> ligger även den där, men någonting måste ju ändras/läggas till om man inte ska skickas dit varje gång.
Sida1

Sida 2
Senast redigerad av Demma 2015-05-12 kl. 17:13.
Citera
2015-05-12, 20:57
Medlem
Tvillingens avatar
Det är nog bättre att du fortfarande skickar vidare användaren till sida två för att kontrollera om allt är ifyllt där för att skicka tillbaka användaren om någonting har blivit fel. För att spara vad användaren har svarat och inte svarat på kan du använda dig av sessions.

Här är ett exempel på hur du kan göra, men du kommer inte kunna använda koden rätt av eftersom du vill ha med namn och e-postadress, så förändringar kommer du göra. Det är bra så att du inte bara kopierar koden rätt av utan ser till att du förstår vad den gör.

Citera
2015-05-18, 06:30
Medlem
Antiprotons avatar
HTML/CSS required är inte säkert för man kan stänga av CSS, likaså JS. allt klientbaserat går att inaktivera, vilket skulle äventyra med databassäkerheten om fälten inte kontrolleras från serversidan
Citera
2015-05-19, 08:08
Medlem
Bongomans avatar
Normalt har man dubbel kontroll. Först en i javascript som är till för användarens bekvämlighet. Sedan en på servern som är till för utvecklarens säkerhet. Om det vid kontroll visar sig att inmatningen är fel skickas man tillbaks och redan inmatat fylls i formuläret med data som mellanlagrats i sessions.
Citera
2015-05-19, 08:36
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Normalt har man dubbel kontroll. Först en i javascript som är till för användarens bekvämlighet. Sedan en på servern som är till för utvecklarens säkerhet. Om det vid kontroll visar sig att inmatningen är fel skickas man tillbaks och redan inmatat fylls i formuläret med data som mellanlagrats i sessions.
ja självklart var det så jag menade. jag var kanske lite otydlig. man användar ofta server-side kontroll mot skurken och client-side kontroll (såsom CSS required, JS) mot användare med föga teknisk erfarenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in