2015-05-12, 00:14
Medlem
Fick underkänt på besiktning för ovanstående.

Är detta något man måste byta eller gäller det att spänna fast den bättre? Vad är det man ska byta i så fall och vad kostar det ungefär?
Citera
2015-05-12, 00:17
Medlem
Vad är det för bil det gäller?
Citera
2015-05-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zehaddict
Vad är det för bil det gäller?
Frugans bil, en dodge caliber 2008. Lite svårt att fixa delar till detta märke. Vill komma undan så billigt som möjligt om det finns nån hemsida man kan beställa hem delen ifrån?
Citera
2015-05-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Frugans bil, en dodge caliber 2008. Lite svårt att fixa delar till detta märke. Vill komma undan så billigt som möjligt om det finns nån hemsida man kan beställa hem delen ifrån?

http://www.skruvat.se/

Tryck in reg-nummer där. Se ifall du hittar vad du letar efter.
Kan du meka själv så kan det bli billigt.
Citera
2015-05-12, 00:29
Medlem
Citat:
http://www.skruvat.se/

Tryck in reg-nummer där. Se ifall du hittar vad du letar efter.
Kan du meka själv så kan det bli billigt.
Det enda jag hittar är http://www.skruvat.se/Spindle-Nut-Kit-Front-Thread-Size-M22-1.5-Pkg-Qty-1-P161114.aspx

Och kostar 134kr, är det detta jag behöver?
Citera
2015-05-12, 00:34
Medlem
Citat:
Det enda jag hittar är http://www.skruvat.se/Spindle-Nut-Kit-Front-Thread-Size-M22-1.5-Pkg-Qty-1-P161114.aspx

Och kostar 134kr, är det detta jag behöver?
Det kan jag inte lova att det är det enda du behöver.
Var du med besiktningsmänniskan och såg hur det såg ut där under?

Ring annars en verkstad imorgon och fråga vad dom tar för att fixa ett glapp i spindelleden.
Citera
2015-05-12, 00:49
Medlem
Citat:
Det kan jag inte lova att det är det enda du behöver.
Var du med besiktningsmänniskan och såg hur det såg ut där under?

Ring annars en verkstad imorgon och fråga vad dom tar för att fixa ett glapp i spindelleden.
Men vanligtvis vad är det man ska byta? Är det hela länkarmen eller vad? Var ska jag få tag på den aktuella delen till ett mindre vanligt bilmärke?
Citera
2015-05-12, 00:53
Medlem
Citat:
Men vanligtvis vad är det man ska byta? Är det hela länkarmen eller vad? Var ska jag få tag på den aktuella delen till ett mindre vanligt bilmärke?
Det kan räcka med en packning bara, antar jag. Om inget är helt sönder.

Jag testade att googla lite åt dig. Men hittade inget jättebra. Tyvärr.
Ring en verkstad imorgon. Pratar vi några hundralappar är det ju bara lämna in.
Ska du pilla själv behöver du både reservdelen, möjlighet att komma under bilen smidigt, verktyg, osv osv..
Citera
2015-05-12, 00:59
Medlem
Citat:

Ska du pilla själv behöver du både reservdelen, möjlighet att komma under bilen smidigt, verktyg, osv osv..
Här pratar vi inte packningar utan hela leden måste bytas. Beroende på bil så kan man åka på att byta hela länkarmen. Nu verkar det som TS hittat en lös led då en länkarm brukar kosta en siffra till.

Jag har varit med om att dessa suttit med brytskruv och då var det vinkelslip på skallen och nya skruv som tillkom.
Men om det bara är att skruva så är det barnsligt lätt att byta.
Citera
2015-05-12, 01:37
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Ofta är själva spindelleden inte så dyr i inköp men kan vara ett helvete att byta. Det behövs ofta avdragare för att få loss den och sedan måste den nya pressas på och då måste i regel länkarmen av ändå. Verkstäder strular sällan med sådant utan byter oftast hela länkarmen med en fabriksmonterad spindelled. Inte billigt men blir garanterat bäst.
Citera
2015-05-12, 01:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Här pratar vi inte packningar utan hela leden måste bytas. Beroende på bil så kan man åka på att byta hela länkarmen. Nu verkar det som TS hittat en lös led då en länkarm brukar kosta en siffra till.

Jag har varit med om att dessa suttit med brytskruv och då var det vinkelslip på skallen och nya skruv som tillkom.
Men om det bara är att skruva så är det barnsligt lätt att byta.

Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Ofta är själva spindelleden inte så dyr i inköp men kan vara ett helvete att byta. Det behövs ofta avdragare för att få loss den och sedan måste den nya pressas på och då måste i regel länkarmen av ändå. Verkstäder strular sällan med sådant utan byter oftast hela länkarmen med en fabriksmonterad spindelled. Inte billigt men blir garanterat bäst.
Tack för svaren men jag är dock fortfarande osäker på vad det är jag ska köpa in.

Jag har en nära vän som driver en verkstad som brukar reparera mina bilar men jag måste ju hämta delen i fråga till honom så han kan byta den.
Citera
2015-05-12, 06:50
Moderator
http://www.ebay.com/itm/2-K500063-Suspension-Lower-Ball-Joints-Right-Left-Jeep-Compass-Dodge-Caliber-/171712808045?fits=Make%3ADodge%7CModel%3ACaliber
eller http://www.ebay.com/itm/New-Front-Lower-Passenger-Side-Control-Arm-Ball-Joint-for-Jeep-or-Caliber-/351135942539?fits=Make%3ADodge%7CModel%3ACaliber

OBS! Jag har ingen aning om just de delarna passar din bil, men den första är endast spindelled, den andra bärarm med spindelled.
Den första billigast men svårast att byta, den andra enklast men lite dyrare, fördelen med hela bärarmen (utöver att det är enklare) är ju att du får fräscha bussningar samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in