2015-05-11, 18:45
Medlem
Tjenare Flashback,

Under mina tre första år som student så bestod examinationerna mestadels av salstentor men under denna termin så har det mestadels varit hemtentor. Jag känner genast att detta har gjort mig lite lat då jag vet att jag kommer att ha tillgång till litteraturen samt ha flera dagar på mig. Har man bara koll på ämnet och går på föreläsningarna och skummar igenom litteraturen så brukar tentan att gå felfritt. Det ligger dock alltid något och gnager som säger att det egentligen inte borde vara möjligt att vara så lat på universitetet.

Jag är helt enkelt nyfiken på hur ni brukar förbereda er inför hemtentor. Har ni också en tendens att bli lite lata? Tycker ni att man lär sig särskilt mycket ämnesstoff utöver det att man självklart övar sig på att resonera osv när man skriver en hemtenta?
Citera
2015-05-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hanscom
Tjenare Flashback,

Under mina tre första år som student så bestod examinationerna mestadels av salstentor men under denna termin så har det mestadels varit hemtentor. Jag känner genast att detta har gjort mig lite lat då jag vet att jag kommer att ha tillgång till litteraturen samt ha flera dagar på mig. Har man bara koll på ämnet och går på föreläsningarna och skummar igenom litteraturen så brukar tentan att gå felfritt. Det ligger dock alltid något och gnager som säger att det egentligen inte borde vara möjligt att vara så lat på universitetet.

Jag är helt enkelt nyfiken på hur ni brukar förbereda er inför hemtentor. Har ni också en tendens att bli lite lata? Tycker ni att man lär sig särskilt mycket ämnesstoff utöver det att man självklart övar sig på att resonera osv när man skriver en hemtenta?

Hemtentor är enligt mig den sämsta examinationsformen. Din tes stämmer att man blir lat och enligt mig blev man bara latare och latare ju längre man pluggade. I slutet så kanske man började skriva en eller två dagar innan den skulle in. Detta resulterade i att man egentligen inte kunde ett skit utan man satt mest och letade upp svaret i kurslitteraturen, formulerade om meningarna och sedan skickade man in skiten. Kändes alltid som att man skulle få ett F men sen fick man alltid B eller C. Salstentor däremot! Då satt man och svettades ordentligt i veckor innan.
Citera
2015-05-11, 22:40
Medlem
Skumma igenom kurslitteraturen och lyft fram det viktigaste. Ta med egna reflektioner. Mycket viktigt att lyssna på läraren och försöka förstå vad denne uppfattar som "det viktigaste", sedan utgår du efter det och försöker låta lite kritisk när du skriver din rapport!
Citera
2015-05-12, 04:30
Medlem
Pickmylussys avatar
Skjuter upp det till absolut sista dagen. Då springer jag runt och kollar om nån polare heller inte har gjort det, sen jobbar man tillsammans.
Delar upp, letar fram svar och skriver om varandras svar.

Citera
2015-05-12, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skendarn
Hemtentor är enligt mig den sämsta examinationsformen. Din tes stämmer att man blir lat och enligt mig blev man bara latare och latare ju längre man pluggade. I slutet så kanske man började skriva en eller två dagar innan den skulle in. Detta resulterade i att man egentligen inte kunde ett skit utan man satt mest och letade upp svaret i kurslitteraturen, formulerade om meningarna och sedan skickade man in skiten. Kändes alltid som att man skulle få ett F men sen fick man alltid B eller C. Salstentor däremot! Då satt man och svettades ordentligt i veckor innan.

Så är det verkligen. Till en början så var man sjukt nojig och verkligen förberedde sig men när man får rutin på skrivandet så räcker det med att ha gått på föreläsningarna och skummat litteraturen. Har man rutin på det akademiska tänkandet och skrivandet så kan man i många fall klara en hemtenta utan att kunna ett skit om ämnet.
Citera
2015-05-12, 10:02
Medlem
Vissa universitetsprogram är ju lättare än andra. Men hemtentor är ganska lätta, ja. Men våra hemtentor på indek är ganska svåra ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in