2015-05-11, 14:39
Medlem
Tjäna!

Ska bygga mitt eget tvbord i detta stuket
http://homesthetics.net/how-to-make-a-beautiful-scandinavian-diy-birch-coffee-table/

Dock tänkte jag om det inte är för krångligt att sänka ner "cupholders" av stuket
http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Poker-Table-Drink-Cup-Holder-Item-70-2005-/190910043598?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c7320 15ce

Och försöka få dom att bli kalla, och hålla kylan i ölen/drickan
jag har kollat på tec1-12706
http://www.ebay.com/itm/12V-60W-TEC1-12706-Heatsink-Thermoelectric-Cooler-Peltier-Cooling-Plate-new-/321508333991?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4adb63 d9a7

Men det krävs en del kylning och kraft, och jag vet inte exakt hur det kan funka.

Har någon gjort något liknande, har ni någon annan idé , lite hjälp på traven tack
Citera
2015-05-11, 15:48
Medlem
Kul ide. Men krånglig!
Hur tänkte du fälla in drickahållarna? Bara göra hål i trät och stoppa ner dem?
Kylplattorna måste ju isåfall vara i kontakt med hållarna så att kylan överförs.
Elmässigt är det inte så jättekrångligt att koppla, du måste bara ha en skapligt stark 12v transformator.
Varje kylplatta är på 60w, och beroende på hur många drickahållare du skall ha måste du dimensionera transformatorn därefter.

Strömbrytare eller dylikt för kylan? Eller en mikrobrytare som slår till när något stoppas i hållaren(typ en burk) och därefter slår på kylan, dvs: inget i hållaren, ingen kyla.
Tror en vanlig strömbrytare vore bäst i detta fall.

Ingen belysning? Om du ändå ska ha 12v kylplattor kan du ju passa på att stoppa in lite LED-lister för ännu lyxigare känsla :P
Citera
2015-05-11, 16:18
Medlem
ja precis, så enkelt som möjligt.

Själva elektroniken är jag helt med på, krävs dock väldigt mycket att kyla ner plattan också, googla på tec1-12706 så förstår du vad jag menar.

Tänkte få lite fler ögon på detta, då jag är fast med kylflänsar och cpu-fläktar till kylning.

jodå, planen är en usb panel för laddning av telefon och ev en aux ingång så går till förstärkaren också. hur ofta sitter man inte i soffan med 4% kvar på mobilen? jo ofta..
Citera
2015-05-11, 16:44
Medlem
Tycker inte det verkar särskilt krångligt, sätt den kalla sidan av peltierelementen mot drickahållarna med kylpasta för maximal effektivitet. Du får göra håligheter nedifrån där du kan stoppa in elementen och eventuella kylfläktar, sen tar du ut runda hål ovanifrån där du kan försänka ned och limma fast hållarna.

Bygg in transformatorn snyggt på undersidan så det bara går en sladd ut från bordet, finns massa transformatorer på ebay (switching power supply) som bör fungera. Bygg in lite belysning också när du ändå är igång, varför inte i mugghållarna?
Citera
2015-05-11, 17:08
Medlem
Du verkar ha det här klart för dig rent tekniskt iallafall.
Tror väl att det kan bli snickeriet som kan bli meckigt.

Men en Usb-hub för telefonladdning är ju en bra ide.
Kan kanske rekommendera ett 230v Uttag när du ändå är i farten, för typ bärbar dator eller ljud eller va man nu kan tänkas.

Kylpasta och kylflänsar låter som en bra ide. Bara att tuta o köra, kolla hur resultatet blir.
Glöm inte en brytare för att stänga av kylningen bara, kommer bli dyrt i drift annars (alternativt eldsvåda)
Citera
2015-05-11, 18:04
Medlem
jodå jag har allt klart för mig

var väl mest om det fanns fler alternativ än dom jag har, då själva kylflänsen blir väldigt varm och det ihop med trä kände jag inte var så bra.

Men jag får prova mig fram
Danke!
Citera
2015-05-13, 13:21
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> Inredning
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto