Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-05-11, 21:53
Medlem
Bertil85s avatar
Koka pastan i större mängd vatten/kastrull. Det kan hjälpa.
Citera
2015-05-12, 12:12
Medlem
Jag spolar alltid av pastan med vatten i durkslag då klibbar den inte ihop alls och förblir "hal" och det utan smör eller olja. Vidare kokar jag all spagetti nuförtiden i en stekpanna, det behövs mycket lite vatten och den klibbar inte ihop under kokokningen, varför vet jag inte.
Citera
2015-06-09, 13:13
Medlem
Estranged62s avatar
Köp ej billig skitpasta (Extra,eller ica basic). och koka ej för länge. Pastan mjukas ju upp även efter kokning. Sen kan man sätta i olja,eller smör.
Citera
2015-06-09, 13:19
Medlem
TheHollyhockGods avatar
För lite vatten, du behöver 1 liter per 100 gram pasta. Alltså ungefär en liter per portion du lagar.

Häll inte kallt vatten över pastan när du är klar som någon föreslog.

Häll inte i olivolja eller något annat i pastan som någon annan föreslog.

Blanda istället pastan med såsen så fort den är klar.

Spara ett glas med kokvatten så att du kan hälla i så mycket som behövs av om pastan blir för torr, vilket den nästan alltid blir.
Citera
2015-06-09, 13:28
Medlem
syscrashs avatar
Har aldrig varit med om klibbig spaghetti, inget fett behövs, bara att hälla av vattnet.
Citera
2015-06-09, 16:05
Medlem
softmoons avatar
Koka alltid utan olja, behövs bara vatten och mycket salt. Spara sedan lite kokvatten när du häller av att blanda in i pastan istället för olja, smör eller annat.
Citera
2015-06-09, 17:32
Medlem
klybans avatar
Pasta klibbar alltid upplever jag det som.
Det räcker den ligger en liten stund, så sitter den ihop.
Kanske inte så konstigt, då stärkelsen är som klister.

Fett ska man inte blanda i före, då fastnar mindre sås i pastan och det är där såsen ska fastna.
Som jag ser det, finns det två sätt.
Koka använd precis direkt.
Eller det som man brukar göra med pasta och sås och det är att blanda ihop dessa.
Så fastnar det inte.

Sen är det viktigt att äta pastan omgående, då den är överlägset godast då.
Redan efter några minuter så börjar pastan tappa sin spänst och godhet(i mitt tycke då givetvis).

Sen kokar man pasta 10, 100 och 1000 recept.
Vilket är salt, pasta och vatten i gram.
Citera
2015-06-09, 17:37
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
För lite vatten, du behöver 1 liter per 100 gram pasta. Alltså ungefär en liter per portion du lagar.

Häll inte kallt vatten över pastan när du är klar som någon föreslog.

Häll inte i olivolja eller något annat i pastan som någon annan föreslog.

Blanda istället pastan med såsen så fort den är klar.

Spara ett glas med kokvatten så att du kan hälla i så mycket som behövs av om pastan blir för torr, vilket den nästan alltid blir.

Perfekt svar. Mycket vatten och en större kastrull. Ingen olja i vattnet, men dock rikligt med salt, och spola för gudskull inte av pastan med kallt vatten när den är färdigkokt.
Citera
2015-06-09, 18:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Perfekt svar. Mycket vatten och en större kastrull. Ingen olja i vattnet, men dock rikligt med salt, och spola för gudskull inte av pastan med kallt vatten när den är färdigkokt.

Just till tex en carbonara med ägg i så vågar jag inte hälla för varm pasta ner i såsen. Så jag spolar den lite. Annars finns risken för äggstanning eller omelett.

Oljan hade jag fått för mig är för att det inte skall koka över, men jag använder inte olja till pastan ändå (såsen fastnar bättre utan). Och hur den skall kunna klibba när man (för undantaget av en kopp pastavatten) drar av när den är nästan klar (den kokta pastan alltså) och häller av vattnet innan den åker ner i såsen (i detta fall carbonara) fattar jag inte.

Blir den lite för tjock så är det varma pastavattnet perfekt att spä lite med.

Stoppa spaghetti i matlåda däremot brukar bli en (o)trevlig klump om man lägger den överst. Blir lite bättre underst men kan jag så kokar jag pastan till maten. Ibland har jag bara mikron och då får man ta vad man har.
Citera
2015-06-09, 20:30
Medlem
habilgerbils avatar
Man ska bara skölja pastan om man ska ha den till en kall rätt, t ex en pastasallad, eller om man ska spara den till senare. När man sköljer pastan sköljer man bort stärkelsen, och det är stärkelsen som hjälper pastan att ta upp såsen.

Olja i kokvattnet hindrar möjligtvis vattnet från att koka över men gör ingenting för pastan. Olja och vatten separerar sig, oljan ligger på vattenytan och kommer inte i kontakt med pastan utan hälls bara bort när man häller av pastan. Slöseri med mumsig olivolja! Häll den på den färdiga pastan istället.
Citera
2015-06-10, 19:47
Medlem
Som några redan nämnt, billig pasta är troligen orsaken. Det har bara hänt mig då jag kokat sådan.

Senast var det x-tra's. Helt värdelös. Lägg på ett par spänn per kilo så slipper du problemet.
Citera
2015-06-10, 20:57
Medlem
Yoshi.crews avatar
Det kan bli klibbigt om man kokar de för länge också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in