Citat:
Ursprungligen postat av
Thelostdutchmen
Spelar väl för fan ingen roll när man pratar om dubbelmoral? Sluta försöka rättfärdiga diskussionen och gå offtopic. Vi ger fan i deras orsak utan snarare diskuterar anledningen bakom dubbelmoralen.
Jag hatar också hyckleri, men speciellt när det kommer från politiker eller journalister, när ett företag vänder kappan efter vinden i sina egna reklamutskick bryr jag mig mindre, de har inget ansvar inför samhällsdebatten utan vill endast tjäna pengar.
När tillexempel feminister anser att viss reklam befäster kvinnliga stereotyper och "nedvärdrar kvinnor" brukar jag svara på samma sätt. Företaget ville ha en sexig tjej på affichen för att det säljer, punkt slut... du kan inte tvinga företagen att vara snälla och pk-medvetna, inte utan att de förlorar en del av sin profit.
Jut nu antar jag väl mest att Ikeas reklam kommer att vara typiskt fånigt PK med en drös av multietniska barn i multietniska familjer i alla dess konstellationer.
Företag kommer alltid försöka tilltala så många som möjligt för att få spriding på sina produkter. Hyckleri? visst, men knappast en nyhet.