2015-05-10, 15:40
Medlem
Thelostdutchmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Det perversa är snarare att du finner det perverst att ha med annat än blonda barn, och kallar alla som tycker annorlunda för förrädare. Sök vård.

Jag pratar fortfarande inte om "blonda barn" utan om dubbelmoral, är du efterbliven?
Citera
2015-05-10, 15:47
Medlem
Gabogibos avatar
Det kanske var enkelt att fylla reklamens "kvot" på blonda barn, och nu vill de fylla alla andra slots med "etniska" barn. De vill helt enkelt ha en reklam med bred etnisk målgrupp.

Det är egentligen inte så konstigt, självklart hade det varit PK-självmord att säga "Negrer undanbedes" i sin jobbannons, men det är väl knappast Ikeas fel?
Citera
2015-05-10, 16:04
Medlem
Thelostdutchmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Det kanske var enkelt att fylla reklamens "kvot" på blonda barn, och nu vill de fylla alla andra slots med "etniska" barn. De vill helt enkelt ha en reklam med bred etnisk målgrupp.

Det är egentligen inte så konstigt, självklart hade det varit PK-självmord att säga "Negrer undanbedes" i sin jobbannons, men det är väl knappast Ikeas fel?

Spelar väl för fan ingen roll när man pratar om dubbelmoral? Sluta försöka rättfärdiga diskussionen och gå offtopic. Vi ger fan i deras orsak utan snarare diskuterar anledningen bakom dubbelmoralen.
Citera
2015-05-10, 16:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
De tycker det är lika exotiskt och trevligt som många "svenskar" (uppenbarligen) tycker det är med icke-blonda barn. Dock kan du ha rätt i att det i många länder över lag läggs betydligt mindre fokus på sånt här trams där folk blir kränkta för att det efterfrågas något annat än blonda barn, än vad det (uppenbarligen) görs i Sverige.
Bilden av svenskar utomlands är fortfarande att vi är långa, vackra & blonda, så det är givetvis inte kontroversiellt, utomlands, om ett svenskt företag har sådana människor i sina annonser.
Citera
2015-05-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bilden av svenskar utomlands är fortfarande att vi är långa, vackra & blonda, så det är givetvis inte kontroversiellt, utomlands, om ett svenskt företag har sådana människor i sina annonser.

Lol

Är det den självbilden du har?

Jag kan säga att jag bor utomlands själv och det är snarare det att vi har ett företag som heter IKEA som vi vi är kända för. Inget annat. Och då är jag i Europa, kan tilläggas. Utanför Europa vet de i regel inte att vi existerar.
Citera
2015-05-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelostdutchmen
Spelar väl för fan ingen roll när man pratar om dubbelmoral? Sluta försöka rättfärdiga diskussionen och gå offtopic. Vi ger fan i deras orsak utan snarare diskuterar anledningen bakom dubbelmoralen.

Du har fortfarande inte specificerat vari du ser en dubbelmoral?
Citera
2015-05-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Absolut inte, jag personligen ser inget fel i det överhuvudtaget. Problemet som jag menar finns är att det inte hade gått att skriva "ej för mörk", då någon stackare hade blivit kränkt och dragit samma uttjatade rasistkort som du plockar fram nu. Jävligt intressant att det ser ut som det gör!

Intressant med hyckleriet. Han säger emot sig själv i samma inlägg, ändå ser han inte det.
Du är medveten om att du reagerar exakt som du påstår att negrer skulle reagera ifall det stod "du får ej vara för mörk".
Du blir ju kränkt nu och drar rasistkortet.

Dessa hycklare på flashback är roliga.
Citera
2015-05-10, 16:26
Medlem
Reservation för att saker och ting kan ha ändrat sig nyligen.
Ikea-katalogen är den trycksak som har världens största upplaga. Då räknar man alla olika språk som ett i upplagan. Med bibehållen reservation enligt ovan producerades hela katalogen i en stor specialstudio i Älmhult, alla möblerade rumsinteriörer och bilder på enstaka objekt plåtas i denna mycket flexibla studio. Tydligen gäller detta fortfarande och även filmerna eftersom statisterna ska kunna resa till Älmhult. Alla produkter i katalogen behåller det svenska namnet oavsett för vilket land eller språkområde katalogen är avsedd. D v s hyllan Nisse heter Nisse i Japan, Finland och Amerika etc. Men man kollar noga så att inte namnet krockar med något olämpligt eller oanständigt i respektive språk. T ex om "knulla" i landet Långtbortistan skulle råka heta nisse då får hyllan Nisse byta namn i just det landets katalog.

När det gäller statisters och modeller etnisitet har regnbågs- eller blandprincipen länge varit gällande. Märkligt att inte Ikeas reklambyrå för filmerna har kontakt med modellagenturer som tillhandahåller just modeller med blandat ursprung. Jag vet inte någon modellagentur som inte jobbar med "olika"-principen - så har det varit i flera decennier. Man kan ju kolla på t ex platsannonser där man söker flera medarbetare, t ex ingenjörer eller sjukvårdspersonal. Där brukar finnas en genrebild på tre-fem människor. Alltid en vit, ung, söt tjej i mitten som pekar ned i ett papper, hon kanske är 18 år men sminkad till mognad. En vit man ca 30 år gammal som tittar på det som tjejen pekar på - och en invandrartyp som leende ser ut att deltaga i samtalet. Dock aldrig någon blåneger eller ur-somalier, men gärna japan, korean eller annat som tydligt visar att man gärna anställer personer med ickesvenkt ursprung.
Senast redigerad av HgF 2015-05-10 kl. 16:37.
Citera
2015-05-10, 16:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Lol

Är det den självbilden du har?

Jag kan säga att jag bor utomlands själv och det är snarare det att vi har ett företag som heter IKEA som vi vi är kända för. Inget annat. Och då är jag i Europa, kan tilläggas. Utanför Europa vet de i regel inte att vi existerar.
Det har inget med min självbild att göra, det har att göra med hur vi uppfattas i andra länder.
Det räcker ju att se hur svenskar avbildas i diverse utländska filmer, inte fan visas svensken upp som kortväxt & svartmuskig precis.
Citera
2015-05-10, 16:37
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=ra9fZWWC70I

Ja dessa människor är kulturmarxister och försöker hjärntvätta svenskarna.
Citera
2015-05-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har inget med min självbild att göra, det har att göra med hur vi uppfattas i andra länder.
Det räcker ju att se hur svenskar avbildas i diverse utländska filmer, inte fan visas svensken upp som kortväxt & svartmuskig precis.

Hehehe, vilka filmer tänker du på nu?

Gissar att du inte varit ute och rört på dig särskilt mycket.

Är det i övrigt snubben du har som din profilbild som i din värld är den långe, vackre och blonde svensken så tror jag du skulle få extremt svårt att få medhåll från någon överhuvudtaget.
Citera
2015-05-10, 16:44
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelostdutchmen

Jag hatar också hyckleri, men speciellt när det kommer från politiker eller journalister, när ett företag vänder kappan efter vinden i sina egna reklamutskick bryr jag mig mindre, de har inget ansvar inför samhällsdebatten utan vill endast tjäna pengar.

När tillexempel feminister anser att viss reklam befäster kvinnliga stereotyper och "nedvärdrar kvinnor" brukar jag svara på samma sätt. Företaget ville ha en sexig tjej på affichen för att det säljer, punkt slut... du kan inte tvinga företagen att vara snälla och pk-medvetna, inte utan att de förlorar en del av sin profit.

Jut nu antar jag väl mest att Ikeas reklam kommer att vara typiskt fånigt PK med en drös av multietniska barn i multietniska familjer i alla dess konstellationer.

Företag kommer alltid försöka tilltala så många som möjligt för att få spriding på sina produkter. Hyckleri? visst, men knappast en nyhet.
Senast redigerad av Gabogibo 2015-05-10 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in