• 1
  • 2
2015-05-11, 18:57
Medlem
Haha Peeping Tom, medioker rulle enligt mig.

Dressed to kill däremot, trevlig rulle som jag belönade med 4 åkersorkar av 5.
Citera
2015-05-11, 19:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har inte sett Body Double än så jag borde ta tag i det. Peeping Tom är å andra sidan en av de bästa skräckfilmerna som gjorts så det känns sådär med en remake av den.

Skrev remake inom citattecken, det är ingen remake på riktigt men den har voyerism-tema i vissa scener precis som i Powells film.
Citera
2015-05-11, 19:22
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinskikaos
Haha Peeping Tom, medioker rulle enligt mig.

Dressed to kill däremot, trevlig rulle som jag belönade med 4 åkersorkar av 5.
Ganska mycket bättre än medioker men det är synd att Michael Powells karriär mer eller mindre fick ett slut efter den.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Skrev remake inom citattecken, det är ingen remake på riktigt men den har voyerism-tema i vissa scener precis som i Powells film.
Jaha okay. Missade det. Ser verkligen ut som en remake om man tittar på filmens beskrivning med det antagandet i sinnet.
Citera
2015-05-11, 21:10
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar man denna ska man ju även se de Palmas "remake" av Peeping Tom, alltså Body Double som också den är fruktansvärt jävla bra.

Håller med dig! Denna är bra och högst sevärd!
Citera
2015-05-12, 18:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Håller med dig! Denna är bra och högst sevärd!

Javisst, och dessutom en av Patrick Batemans favoritfilmer, han ser den flera gånger om i American Psycho, boken då.
Citera
2024-03-28, 03:54
Medlem
Gyllarens avatar
Såg den nyligen remasterad. Verkligen ingen woke film då den handlar om en mentalsjuk transperson som mördar. Skulle ge filmen 8/10.
Citera
2024-03-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllaren
Såg den nyligen remasterad. Verkligen ingen woke film då den handlar om en mentalsjuk transperson som mördar. Skulle ge filmen 8/10.

Högt betyg för att den inte är woke? Okej, det kanske är motiverat numera...

Då kan jag också rekommendera den franska filmen La femme bourreau från 1968 (som var glömd och försvunnen och hade premiär först 2010) som har en Psycho-liknande idé med en man som inte fick vara man för sin dominerande mamma och som blir copycat-serimördande transvestit. https://www.imdb.com/title/tt1642622/

Mexikanska komedin Noches de cabaret från 1978 har en Víctor som sitter i publiken och förälskar sig i en varelse som kraxar sånger på scenen. Fel sorts varelse, för det är Lilia (Sasha Montenegro) som utger sig för att vara en man som utger sig för att vara en kvinna. Men så långt hänger Víctor inte med. Víctors inre liv är nu i uppror. Äcklad över sig själv över att ha blivit förälskad i en kille (som uppträder som dragqueen), känner han att det enda som återstår för att bli av med skammen över sig själv, är att begå självmord.

Lyckligtvis känner transvestiten till vad Víctor går igenom och bestämmer sig för att hjälpa honom. Därför klär sig kvinnan som klär sig som en man som klär sig som en kvinna på scenen, nu som en man i vit kostym och slips. Alla låter sig luras av förklädnaden och tror nu att det är en man. Lila som "man" kissar på herrarnas toa och pratar med Víctor.

Men Lila bekänner sin hemlighet för Víctor, att hon är en kvinna alltså, och räddar därmed hans liv. I ett "överraskande" moment avslöjar undercoverkvinnan att hon är en äkta kvinna — naturligtvis inte genom att bara berätta det för honom, utan genom att klä av sig naken framför honom. Den kärlekskranka mannen blir överförtjust och spricker upp i ett glatt leende. Mänskan har ju riktiga bröst och äkta vulva! Víctor tar tag i Lilas bröst och utropar "Tack gode gud att du inte var en kille!" https://www.imdb.com/title/tt0257971/

I den italiensk-spanska Erotic Family från 1980 (hette Las verdes vacaciones de una familia bien i Spanien) är pappa Salvadors tonårsson en knäpp, homosexuell kille som är mer intresserad av sin egen kropp än av andras. Han är transvestit också, och klär sig gärna i klänning. Läppstiftet sitter väl inte så vackert på honom, heller. Men han är som han är, till Salvadors irritation. "Du är galen i huvudet", ryter Salvador åt sin bräckliga bögson. Sånt gick bra att visa på bio 1980. https://www.imdb.com/title/tt0081709/

Tyska komedin Cola, Candy, Chocolate från 1979 har också en obligatorisk vulgära och urtråkig homosexuell transvestit som ska vara "rolig" och som trakasserar män sexuellt. https://www.imdb.com/title/tt0078982/

I Casanova '70 från 1965 som förstås är en moderniserad "Casa Nova"-historia I Casanova '70 spelar Marcello Mastroianni den impotenta casanovan och arméofficeren Andrea Rossi-Colombotti som under äventyrliga former njuter av farliga situationer i vackra kvinnors sällskap. Hans ständigt ökade krav på sexuella kickar leder honom att söka hjälp hos en psykiater, men han är allt annat än normal. Han har en fetish för nätstrumpor, erkänner han.

— Det är väl inget konstigt, säger Andrea, vem gillar inte kvinnor i nätstrumpor?

— Det är jag själv som har på mig nätstrumpor, svarar Dr. Capasso. Andrea blir chockad över att hans psykoanalytiker är en pervers transvestit. Dr. Capasso verkar inte se några värden alls hos kvinnor. Han tycker bättre om män. Och han ska ge råd till casanovan om hur man ska förhålla sig till dem!?! https://www.imdb.com/title/tt0059015/

A Scream in the Streets från 1973 är en polisfilm där en galen transvestit serievåldtarmördar kvinnor. Betydligt sämre än Dressed to kill, men den har också ett begripligt tema. https://www.imdb.com/title/tt0060951/

Dressed to kill gillade jag när jag såg den första gången, men efter att ha sett "originalen" var jag mindre förtjust i den. Den lever helt på sitt de Palmska bildspråk, och det är inte dåligt, men räcker inte riktigt. Jag tycker faktiskt att den lider av de Palmas personliga kvinnoförakt, liksom många av hans andra filmer.

Men den är långt bättre än den äkta transvestitqueeren Ed Wood som spelar en transvestitdeckare i sin egen usla regisserade film Ta betalning i natura där han av ett par oroliga föräldrar hyrs för att spåra upp en förlupen tonårsdotter. Han hittar henne i ett hus som serverar torskar flickor mot betalning och återför henne till föräldrarna, men hon förklarar att hon vill bo kvar i torskhuset och ligga med kunder, och det är inget deckaren kan styra över. Missnöjda vägrar föräldrarna betala deckaren för jobbet trots slutfört uppdrag, så han tar istället betalat i natura, av tonårsdottern. Det tycker hon är roligt. https://www.imdb.com/title/tt0350184/
Citera
2024-03-28, 11:31
Medlem
Många år sen jag såg den men jag minns den som bra.

7,1/10 av 48K röster.
Citera
2024-03-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Många år sen jag såg den men jag minns den som bra.

7,1/10 av 48K röster.

På IMDB? Men snittpoängen på IMDB för alla filmer är 6,1 vilket är minst 1,1 för mycket, eftersom majoriteten av filmer inte bör kunna vara bättre än medelbetyget 5.

Det beror naturligtvis på hur man vill räkna, men för min del skulle det faktiskt "kännas"rimligare om snittbetyget var 4,1, men det kan bero på att mitt eget snittbetyg för filmer jag har sett ligger en bit under 5. Kanske har jag haft otur och tittat på för dåliga filmer, eller så har jag "sökt mig" till dem.

Hur som helst bör Dressed to Kill då ha cirka 6 poäng, vilket också är vad jag gav den en gång. Det är ett rimligt betyg för den, och kan inte hävdas vara ett extremt över- eller underbetyg.
Citera
2024-03-30, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Hur som helst bör Dressed to Kill då ha cirka 6 poäng, vilket också är vad jag gav den en gång. Det är ett rimligt betyg för den, och kan inte hävdas vara ett extremt över- eller underbetyg.
Instämmer med dig. Jag tycker inte att Dressed to Kill är värd 7,1. Inte nu när man har sett så många filmer som har varit mycket bättre än denna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in