2015-05-08, 19:45
Medlem
Tuwwss avatar
Jag är nu på jakt efter någon bättre begagnad moped.
Jag har haft en hyosung sense nu i flera år, alltid funkat som en klocka trots att det är kinaskit och då är den körd flera mil dagligen sedan år 2000 så hade ju extremt tur där.
Nu har den däremot börjat krångla(inte så konstigt för en 15 årig kinamoped) och jag behöver verkligen en moped att pendla med och speciellt eftersom jag börjar praktik på måndag så behöver en "pålitlig" med någorlunda kvalité men gärna också inte svindyra/oåtkomliga reservdelar!
Söker enbart klass 2 och gärna vespa/scooter.
Maxpris: 7000!
Citera
2015-05-08, 22:18
Medlem
Ska du verkligen bara ''mesköra'' fram & tillbaka utan att skruva en enda skruv så tror jag en sprillans kinesmoppe är det mest pålitliga.
Citera
2015-05-08, 23:27
Medlem
Tuwwss avatar
Men vad tusan..alla säger olika haha.
Jag ska ju bara pendla till och från praktik, vänner och föräldrar!
Kommer ju bli några mil(5-15) om dagen iallafall.
Men köper jag en sprillans så går dom oftast enbart i 25kmh, min hyosung går/gick iallafall i 50 otrimmad så finns det någon som går iallafall över 40 original eller är det trim som gäller?
Citera
2015-05-10, 10:37
Medlem
Torshammars avatar
Alla mopeder med 50cc motor kan köras i 50-80 kmh men de är strypta här i Sverige klass 1 får köras i 45 kmh men klass 2 får köra max 25 kmh. Vet inte vilken av dessa kina moppar är bra, kör själv med en elcykel med stort batteri som har en räckvidd på ca 50-70km.
Citera
2015-05-11, 11:47
Medlem
Megaforces avatar
Taiwan-moppar är i regel bättre då de håller ungefär samma kvalitet som europeiska. De har också sålts som klass II i Sverige (vanligtvis tar importörerna hem en moped som sen modifieras med olika strypningar och registreras för klass I eller II).

Har man svårt att hitta en klass II-moped så är det faktiskt ofta ganska enkelt att strypa en äldre klass I-moped och registrera om den som klass II.

Vad det gäller reservdelar så slutar många tillverkare att tillhandahålla dem 4 år efter att modellen slutat tillverkas. Men väljer man en vanlig konstruktion av kina-moppe så finns det många delar från olika tillverkare som passar då konstruktionerna knappt ändrats på 10 år.

Skall du ha en snabb 30-moppe så rekommenderar jag en äldre Derbi Senda då de gör över 50 otrimmade eftersom de har en ostrypt CDI. Reservdelarna är dock inte så billiga, men den håller bättre än en kina-moppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in