2016-02-02, 08:36
Medlem
Del 2 av vad jag hittat om Paolo M:
Citera
2016-02-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Här har väl bara nämnts sjukhusrykten om att han setts på KS i Huddinge?

SvD hade väl bara haft mejlkontakt med Macchiarini?
Ja, men jag syftar inte på SvD-mailen, det var nån uppgift förra veckan i media som sa att han var i Sverige. Så tolkade jag det iaf för jag tänkte redan då att det var konstigt att polisen inte åkte och hämtade in honom.
Helt korrekt att uppgifterna här i tråden bara kan ses som rykten dock.
Citera
2016-02-02, 08:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
http://www.svd.se/ki-anstallde-macch...om/ki-kirurgen

KI tar enligt artikeln in ett "letter of intent" kring Macchiarinis forskning från en lokalpolitiker i Italien.
Varför var de så angelägna om att få honom till KI? Vilken tyngd har en lokalpolitiker i tillsättandet av en tjänst på KI?

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...ddes-i-sverige

Enligt interna dokument från 2013 skall rektorn vara informerad om de ryska operationerna.

"Men ett internt dokument från Karolinska institutet säger något helt annat. Det handlar om ett dokument upprättat hösten 2013 som underlag till rektor Hamstens förnyelse av stjärnkirurgen Paolo Macchiarinis anställning.
Stjärnkirurgens KI-center förberedde ingreppen

I dokumentet står det att samtliga operationer med plaststruparna har förberetts på Karolinska institutet, både de ingrepp som gjorts i Sverige och i Ryssland, samt en operation i USA. ”Testning inför varje ingrepp” har gjorts vid ”ACTREM på KI”. Actrem är just det forskningscenter på Karolinska som byggts upp av Paolo Macchiarini.

Så hur tolkar rektor Anders Hamsten detta dokument?

– Jag skulle inte säga att det är en osanning utan det är illa formulerat, och det är den bild jag har fått när jag har ställt de frågorna till institutionen, säger Anders Hamsten."

Hur illa det än är formulerat borde han få borga för det om han satt sin signatur på informationen.
Lite synd är det om Hamsten. Han fick den här situationen i knät när Macchiarini redan var etablerad på KI. Det var nuvarande universitetskanslern, Harriet Wallberg-Henriksson, som var rektor när Macchiarini först anställdes. Men man märker ju vilken svag figur han är. Han är ju liksom inte den tyngste rektor som KI har haft. Bengt Samuelsson eller Hans Wigzell hade agerat med en helt annan medial pondus också om de hade varit ute i sånt här blåsväder.

Citat:
Hamsten är en hal en, liksom de flesta univ-rektorer, men till slut borde han falla på eget grepp. Jag såg han på Rapport idag, och var förvånad att journalisten inte hade läst på om autonomireformen vid universiteten och att universitetet och dess ledningens har långtgående befogenheter och också ansvar för den vetenskaplig kvalitet. Inte för att det hade fått ut något annat än: "vi ska göra en utredning".
Jag satt mest och väntade på den för mig fullkomligt självklara följdfrågan Om KI inte har ett skvatt med de här operationerna att göra, hur kommer det sig då att resultaten från dem publicerats av Macchiarini med angivande av hans KI-affiliation, dvs i Karolinska Institutets namn?

Citat:
Sedan förstår jag iofs att KI och KS är olika delar av verksamheten, men hur har ledningen på KI tänkt att han ska utföra sina operationer om inte som överläkare på KS. Det verkar vara hans ess i rockärmen att skylla ifrån sig på KS. KS borde inte vara så nöjda över det.
Nej. Det här kan ju i slutändan handla om saftiga skadeståndsbelopp - det är ju till stor del därför som det är så livsviktigt att skylla ifrån sig, också när man har hamnat i en situation då hedern uppenbart bjuder annat.
Citera
2016-02-02, 08:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
En nyansering av hur verksamheten vid KI/KS fungerar kan ju vara att det numer är frågan om en gradvis övergång till NKS (Nya Karolinska Solna) och s.k. "offentlig-privat samverkan"... det finns uppenbarligen ett OPSavtal som löper fram till 2040...
Om fördelarna med den medicinska forskningsverksamheten på KS via KI kan hamna hos aktieägarna inom de privata medicinbolagen i form av patenträttigheter o.s.v., medan kostnaderna för infrastrukturen på 61 miljarder SEK (om det räcker?) via KI och det därmed sammanblandade KS genom Landstinget kan vältras över på skattebetalarna, så väger nog ett par etiska tillstånd hit eller dit lätt i bolagsstyrelsernas överväganden...
Avtalet om finansieringen av NKS är en politisk skandal, men den har inte ett skvatt att göra med hur KI ansvarar för sin forskning, eller hur KS ansvarar för sin patientsäkerhet, utan helt med hur landstinget har valt att finansiera ett jättelikt byggnadskomplex. Det hjälper inte tråden ett dugg att langa in alla olika sammanhang där ordet Karolinska har förekommit ofördelaktigt i den.
Citera
2016-02-02, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Nä, det är vad rektor A. Hamsten i efterhand försöker få det till... de etiska tillstånden som är intressanta i sammanhanget är de som krävs för att bedriva forskning på levande mänskliga patienter i Sverige... både Andemariam Beyene och Julia Tuulik och troligtvis de andra patienterna också trodde ju att de syntetiska luftstruparna de skulle få implanterade hade fungerat på djur, t.ex. grisar och/eller möss... medan operationerna i själva verket ur ett etiskt perspektiv var jämförbara med stamcellsexperiment/nanoplastexperiment på oinformerade/ovetande människor i stil med andra världskrigets koncentrationslägersläkarmentalitet...

Uppdrag gransknings hemsida skriver t.ex. så här;
Det av mig fetade: Nej det går inte att bedriva forskning på det sätt du beskriver, naturligtvis. Det är kriminellt.

Länk i ämnet . . . .: https://www.slf.se/Lon--arbetsliv/Et...deklarationen/

EDIT: Om dokumentet presenterats tidigare i tråden vet jag inte. Jag bryr mig inte heller om det. Det kan inte poängteras nog ofta.
Senast redigerad av NurseRatched 2016-02-02 kl. 08:50.
Citera
2016-02-02, 08:57
Medlem
Del 3 av vad jag hittat om Paolo M:
Citera
2016-02-02, 09:11
Medlem
Del 4 av vad jag hittat om Paolo M:

Källor:
Wikipedia Paolo Macchiarini
Paolo Macchiarinis CV med KI:s stämpel
Paolos hus i Barcelona
eventuellt Paolos hus, bild och karta
Artikel Paolo satt i husarrest
Paolo Macchiarini Biografi
Biography: Paolo Macchiarini, MD, PhD
World’s first stem cell transplant patient: 'My murdered brother and the professor's pigs gave me the strength to live
I threw my career away for love, and it was all a lie
CHANGE A LIFE - REGENERATE A LIFE
AMICI del PROF. PAOLO MACCHIARINI
KI-kirurgen bryter tystnaden: "Falska anklagelser"
Stemcellsintranslation Paolo Macchiarini
The Celebrity Surgeon Who Used Love, Money, and the Pope to Scam an NBC News Producer
En av medicinhistoriens största lögner
Dokumentär Experimenten: avsnitt 1
Dokumentär Experimenten: Varje kirurg har sin kyrkogård - avsnitt 2
Dokumentär Experimenten: Sanningens labyrint - avsnitt 3
Citera
2016-02-02, 09:41
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Avtalet om finansieringen av NKS är en politisk skandal, men den har inte ett skvatt att göra med hur KI ansvarar för sin forskning, eller hur KS ansvarar för sin patientsäkerhet, utan helt med hur landstinget har valt att finansiera ett jättelikt byggnadskomplex. Det hjälper inte tråden ett dugg att langa in alla olika sammanhang där ordet Karolinska har förekommit ofördelaktigt i den.
Ki genom rektor A. Hamsten verkar ju ansvara för sin forskning genom att försvara att den bedrivs utan etiska tillstånd... patientsäkerheten på KS är väl inte ifrågasatt av någon, utan det är väl patientsäkerheten i Ryssland som i så fall ifrågasätts av KI? ...så hur forskning på KI som publiceras i Lancet kan bedrivas i Sverige på KS utan etiska tillstånd är väl huvudfrågan, och om det finns något annat svar på den frågan än att forskningen bedrivs inom ramen för en s.k. "offentlig-privat samverkan", d.v.s. "OPS-forskning", så har i alla fall inte jag hört nå't sån't svar än...

I länken ovan som sign. NurseRached bifogade står ju som punkten 8;
Citat:
8. Fastän det främsta syftet med medicinsk forskning är att generera ny kunskap, så får detta mål aldrig ges företräde före forskningsdeltagarnas rättigheter och intressen.

Så, frågan är väl om de tre patienterna som opererades på KS var/är att betrakta som forskningsdeltagare eller ej?
Senast redigerad av studentroland 2016-02-02 kl. 10:34.
Citera
2016-02-02, 10:10
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havererad
Del 4 av vad jag hittat om Paolo M:
---
Fantastisk sammanställning...
Tilläggas kan att en 31-årig tjeckisk kvinna opererades i Florens år 2010 samtidigt som den engelska 19-åringen från Brighton, och att den Irländske pojken Ciaran Finn-Lynch som opererades i mars 2010 i London? fortfarande lever...hans transplantation har tydligen lyckats, kanske tack vare att den inte utfördes med en plaststrupe...
Citat:
Ciaran’s transplant team was led by Professor Martin Elliott of Great Ormond Street Hospital, and comprised Professor Martin Birchall, Professor of Laryngology at the UCL Ear Institute, Dr Paolo De Coppi of the UCL Institute of Child Health, Professor Paolo Macchiarini, now at the Karolinska Institute in Stockholm, and Dr Mark Lowdell of the Royal Free Hospital.
https://www.ucl.ac.uk/news/news-arti...Lynch-Birchall
Senast redigerad av studentroland 2016-02-02 kl. 10:19.
Citera
2016-02-02, 10:59
Medlem
Jofs avatar
kl 12 börjar hearingen på KI då får vi höra hur kollegorna till Slaktar Paolo (Owe Thörnqvist: Albin och Pia) gillar läget.

F.ö. mäkta imponerad av Havererads sammanfattning!
Tänk om KI eller media i Sverige varit så ambitiösa, då hade vi sluppit en del offer för Slaktarn från Pisa.
PÅ FB finns en del begåvningar, tro inget annat.
Citera
2016-02-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
kl 12 börjar hearingen på KI då får vi höra hur kollegorna till Slaktar Paolo (Owe Thörnqvist: Albin och Pia) gillar läget.

F.ö. mäkta imponerad av Havererads sammanfattning!
Tänk om KI eller media i Sverige varit så ambitiösa, då hade vi sluppit en del offer för Slaktarn från Pisa.
PÅ FB finns en del begåvningar, tro inget annat.

Denna hearing, kan man ta del av den på distans? Nån direktsändning, bild eller ljud?

Lysande jobb av Havererad!
Citera
2016-02-02, 11:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Sedan förstår jag iofs att KI och KS är olika delar av verksamheten, men hur har ledningen på KI tänkt att han ska utföra sina operationer om inte som överläkare på KS. Det verkar vara hans ess i rockärmen att skylla ifrån sig på KS. KS borde inte vara så nöjda över det.

På universitetssjukhus så är en professorstjänst i regel kombinerad med en tjänst som överläkare. Professorn har då skyldighet att tjänstgöra en viss del av arbetstiden på sjukhuset och handleda/undervisa/forska på resten av arbetstiden. Den kliniska forskningen är en del av KS verksamhet och KS kan inte skylla på KI då KI främst hanterar undervisning och icke klinisk forskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in