2015-05-07, 22:50
Medlem
Hej, undrar om det är någon som har erfarenhet av att skriva prövning i svenska 2?
Ska skriva prövning på tisdag och har inte på något sätt pluggat eller förberett mig. Har endast läst igenom texthäftet jag fick hemskickat.

Prövningen består av 3 delar; muntlig framställning, argumenterande text och litteraturmoment.
Argumenterande text kommer jag inte att ha något problem med. Det jag undrar/oroar mig över är de andra 2 delarna.

Litteraturmoment. Man ska redogöra för vad som är utmärkande för 4 olika tidsepoker genom att läsa 1 bok från varje tidsepok. Alltså 4 böcker. Säger sig självt att jag inte kommer hinna detta tills på tisdag, så jag undrar om det finns någon genväg? enbart läsa några kapitel, kolla på en film eller liknande? alla tips uppskattas.
Och hur sker redogörelsen? Muntligt eller skriftligt?

Muntliga delen. Står att man ska boka tid för den på plats. Hur långt i framtiden brukar det ske? 1 dag? en vecka?

Många funderingar, alla tips och råd om det jag har frågat om samt annat som rör prövning i svenska 2 uppskattas!

Tack på förhand
Citera
2015-05-07, 22:59
Medlem
Stanna kvar lite efter svenskalektionen och fråga din lärare allt du undrar och se till att du har förstått vad du ska göra.
Senast redigerad av ak47anZz 2015-05-07 kl. 23:02.
Citera
2015-05-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Stanna kvar lite efter svenskalektionen och fråga din lärare allt du undrar och se till att du har förstått vad du ska göra.
Kanske skulle skrivit det. Gick ut gymnasiet för 6 år sedan och har jobbat sen dess. Så har inga kopplingar till skolans värld.
Tack ändå!
Citera
2015-05-07, 23:08
Medlem
danthepancakes avatar
Vad gäller de fyra tidsepokerna bör det vara väldigt lätt att googla fram sammanfattningar av dessa.

De fyra epokerna är: Antiken, Medeltiden, Renässansen och Romantiken
Citera
2015-05-08, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Vad gäller de fyra tidsepokerna bör det vara väldigt lätt att googla fram sammanfattningar av dessa.

De fyra epokerna är: Antiken, Medeltiden, Renässansen och Romantiken
Tror du att det räcker med att läsa välskrivna sammanfattningar av böckerna? Och vet du hur redovisning av litteraturmomentet går till?
Citera
2015-05-08, 11:11
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stupiedfuck
Tror du att det räcker med att läsa välskrivna sammanfattningar av böckerna? Och vet du hur redovisning av litteraturmomentet går till?

Så länge du vet vad som definierar varje epok ska det nog gå bra.
Har dock ingen aning om hur redovisning av litteraturmomentet går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in