2015-05-07, 16:23
Bannlyst
Blir det gott? Har aldrig testat detta. Varför jag undrar är för att min stekpanna är full av bacon fett sedan frukosten, så jag tänkte att man skulle kunna slå två flugor i en smäll, istället för att rengöra pannan och sen steka i typ matolja. Vad säger ni här på Flashback, är detta en höjdare eller ska man låta bli?
Citera
2015-05-07, 16:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aidsprutten
Blir det gott? Har aldrig testat detta. Varför jag undrar är för att min stekpanna är full av bacon fett sedan frukosten, så jag tänkte att man skulle kunna slå två flugor i en smäll, istället för att rengöra pannan och sen steka i typ matolja. Vad säger ni här på Flashback, är detta en höjdare eller ska man låta bli?
Det ger en mustig smak! Kör på bara.
Citera
2015-05-07, 16:27
Medlem
vräk på bara.. baconfett är gott o steka i
Citera
2015-05-07, 16:37
Bannlyst
Kör på! Tillför en god och rökig smak på köttbullarna.

Ett tips är att hälla av det överblivna fettet i en behållare (t.ex. glasburk) och förvara i kylskåpet, sen fyller du på efter hand och till slut så har du en behållare med prima fett som kan användas i allt från såser till stekning.
Citera
2015-05-07, 16:38
Medlem
SkepticalHippos avatar
Allt blir bättre med bacon. Baconflottstekta köttbullar är bättre än de som är stekta i margarin, då vi gör "hotellfrukost" (bacon, prinskorv, köttbullar, äggröra) så brukar vi steka både korv och köttbullar efter baconet. Baconlindade köttbullar är ren kärlek kan jag tillägga. Hur kan du ens behöva fråga? Vad har bacon någonsin förstört?
Citera
2015-05-07, 16:57
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Eftersom frågan redan nöjaktigt besvarats kompletterar jag med ett baconrelaterat tips:
Efter att man stekt bacon kan man ta till vara på fettet i pannan genom att steka en skiva av det vitaste, onyttigaste formbrödet man har. Med ens blir skivan gyllene och knaprig och är utmärkt att mumsa på medan man dukar fram baconet.
Citera
2015-05-07, 19:38
Medlem
BigIvars avatar
Jag vill ta det ett steg längre. Grisfett är så bra att steka i att det är rent skamligt att kasta bort det. Handlar det om lite större mänder, upp emot en deciliter, så tar jag alltid vara på det. Det är bara att slå över i en liten bytta och ställa i kylen.
Citera
2015-05-07, 19:43
Medlem
Finns det ister/späck att köpa nuförtiden?
Citera
2015-05-07, 22:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Har sett det nångång, men jag vetefasiken om den som köpte en bit inte skulle ha den till fåglarna på vintern. Såg lite fågelfrön åxå i vagnen.

Kan finnas i frysdisken. Men där jag handlar så har dom det inte hela året.
Citera
2015-05-10, 18:54
Medlem
BigIvars avatar
Citat:

Det finns det. Man brukar dock få be om det och oftast tar det ett par dar för handlaren att ta hem det.
Citera
2015-05-10, 21:16
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Willy's har åtminstone tidigare sålt späck, det är populärt bland vissa invandrargrupper så det finns en marknad även om många svenskar inte verkar köpa det så regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in