2015-05-06, 17:47
Medlem
Hej!

Då var det maj igen och fåglarna har börjat kvittra, träden har börjat blomma och barnen går och längtar efter sommarlov, säsongen för att börja odla cannabis ute har äntligen kommit. I den här tråden ( min första på flashback) kommer jag ställa en massa frågor knutna till min allra första odling som kommer bestå utav 5 st auto white widdow och 5 st AK-47 auto. Om tråden får stanna planerar jag även att uppdatera den med jämna mellanrum och söka hjälp utav er erfarna fb-odlare då problem säkerligen kommer uppstå under odlingsperioden. Nedan lägger jag fram en plan steg för steg hur jag kommer gå tillväga, vill mest se om ni tror att det kommer gå och om inte vad som då är fel.

1. Planterar alla frön med hjälp av den så kallade "pappersmetoden" där man lägger dem i fuktigt hushållspapper tills dem gror, eller rakt ned i krukor? är det verkligen nödvändigt att köra pappersmetoden eller kommer dem växa ändå?

2. Som jag förstått behöver dem inget ljus dem första dagarna i jorden så jag tänkte låta dem stå under sängen (studerande och bor fortfarande hemma) har annars en 60 w kontorslampa modell stor till hands, kan denna hjälpa dem i början? Kommer plantera ut dem så fort dem sticker upp ur jorden är det tänkt.
Tänkte använda avklippta cola-burkar i början innan dem planteras ut, funkar detta eller behöver dem ha dräneringshål?

3. När dom sticker upp ur jorden är det dags för plantering, detta troligtvis i löv eller barrskog, inte riktigt bestämt plats ännu, dock tänkte jag inte släpa massa jord till platsen utan bara lucka upp jorden och klippa rötter på plats. Är blomjord absolut nödvändigt eller borde de gå hursomhelst med tanke på att cannabis är ett ganska starkt ogräs? Näring får vi se hur det blir med, troligtvis lite utblandad urin

4. Om allt går som jag vill och naturen får ha sin gång borde det efter 70-80 dagar hänga en massa välsmakande buds klara att skördas, torkas och kureras . Det här med torkning blir dock ett problem då jag fortfarande bor hemma så frågan är, går det att klippa budsen i skogen och sedan kurera ett par veckor i glasburk eller måste plantorna hängas och torkas innan dess? om så är fallet tar jag gärna tips på nån torkanordning man kan slå upp ute i skogen

Btw går det att ta sticklingar "som vanligt" på autoblommande utomhus?

Alla tips och förslag är välkomna och jag hoppas ni inte misstycker trådstarten då dem flesta frågor antagligen skulle kunna besvaras i den stora noob-tråden.
Citera
2015-05-06, 19:37
Medlem
1. Det finns många sätt att gro på, vissa föredrar det ena framför det andra.
Det vanligaste är nog pappersmetoden men du kan självklart även köra den rakt ner i krukan.

Själv brukar jag bara lägga ned fröna i ett glas med vatten, alla mina har grott så hittills..

2. Du behöver inget ljus sålänge de är under jorden nej.
Du kan använda burkar istället för en kruka men du måste göra dräneringshål så att de inte drunknar.

3. Du kan absolut använda jorden som finns på plats men att ta med eget är att föredra i 90% av fallen.

4. Vet inte själv, är säkert fullt möjligt men tror du kan stöta på en massa problem. 100% osäker som sagt.

Du kan inte ta sticklingar på några auto.
Citera
2015-05-07, 00:13
Medlem
När skulle du plantera, maj eller juni månad?
Citera
2015-05-07, 01:34
Medlem
visst går det odla fram en stickling på autoblommande men den blir så klen i sin utveckling.
när man rotat den med tex rotningshormon, rotningshormon kan du göra själv, så slipper du köpa det.
använd dig av fönster, så plast på sidorna, använd dig av häfftapparat täck med genomskinlig plast på sidorna av fönster glöm för gudskull inte tejpa taket på fönstret så slipper du mögel av buds när du succesivt höjer fönstret som ett tak för dina älskade.
vet ej vart du bor i sverige men jag är från en kallare plats i sverige-
helst att du gräver hål där du ska odla häll i planteringjord sen placera ut blomman så har det riktigt bra jord som den är van vid sen till slut så sprider den sina rötter utöver den jord du gett blomman så blir den inte så "chockad" härligt när det blir det äkta kock bush weed den plantan är nästan omöjlig att döda.
het tips är att aldrig bara slänga ut din blomma i stekheta solen utan vänj den lite först annars bränner du den och den blir ledsen och vill inte växa som dom brukar göra.

HUR DU TORKAR DOM UTOMHUS
använd dig av hönsnät sen sy små tunnlar sånt tyg typ man stoppar över jordgubbarna eller när man vill skydda sina växter från extrem sol minns ej vad det tyget heter sen använder du dig av snören och drar kors och tvärs häng dom upp och ner där så skyddas dom i din tunnel med hönsnät och tyg så det kan andans du behöver inte kurera ditt gräs när man kör ekologisk odling fan bara torka och röka det och det smakar härlig frisk skog om man använder vape. ha dom under tak när du ska torka dom. jag sökte upp en fornminnes höboda gick utmärkt att torka där. och hänga dom där med med mina Tunnlar.

Fortplantering
du bestämmer i villken takt du vill att din maja planta ska växa har du en liten kruka så kommer den inte växa så kraftigt börjar den bli lång böj ner toppen med tex snöre. sen när du ändå ska plantera ut den så stoppa den så långt ner i jorden med stammen då får den extra rötter längst mer stammen som den skapar och tar upp bättre och mer näring man som när man kupar potatis helt sjukt vad det ger extra tillväxt om man ger den omsorg.
vattna helst dina blommar ner ifrån och inte upp ifrån så växer rötterna neråt och inte trasslar sig uppåt får du mer syre till rötterna och det gillar dom lovar jag dig.

Vattning
använd dig av helst det du har i bäcken om du nu odlar om du har nära en sådan.
dom älskar regnvatten det bäst. som du sa urin är grymt men bara en liten skvätt varje vattning.

Frid och fröjd och skadedjur!?
förvänta dig inte massa buds och så visst om du gjort det ett antal gånger?
men du lär stöta på många problem på vägen jag var sjukt seriös i min odling hade typ med min tandborste och tog bort löss osv men myrorna är grymt bra när dom finns dom äter ju typ dom.
får du spinnkvalster använd såpvatten eller höj fuktigheten. seriöst hatar folk som sprutar på pryrex och sjukt vidriga medel på plantan. använd dig av sesamolja mot vissa men dit kommer du nog en vacker sommar.
haha glöm inte Djuren dom älskar smaken av din planta använd hönsnät då till och med min snigelkompis (afrikanskjättelandsnäcka) älskar smaken av vill bli berusad

barrskog? kom ihåg att jorden är typ konstigare där? kanske måste kalka eller aska något av det..

äggskal är grymt spara sånt i mängder och blanda med i jorden eller mortla det till ett pulver och ge dom lite här och där i ditt vatten

hoppas du kan läsa det jag skrivit har kvar lite av mitt förra sommarn härligt att bara plocka fram burk ur frysen när det är vinter mvh / JC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in