2015-05-06, 08:48
Medlem
Hejsan! Tänkte kolla med er vad ni skulle rekommendera för nåt att månadsspara 100-150kr/mån i? Tanken är väl att det ska ligga där i 18 år. Vill att det ska va hyffsat låg risk så man slipper bolla för mycket med det kontot.*

Mvh
Citera
2015-05-06, 08:52
Medlem
Du vill inte ha låg risk om det ska ligga där i 18 år.

Kör på avanza zero tills det är 5 år kvar, sen börja vikta om stegvis till räntefonder om tanken är att de ska spenderas på 18årsdagen.
Citera
2015-05-06, 09:00
Medlem
Vi kör in barnbidraget på Avanza Zero sen sonen föddes för 6 månader sedan.
Har även tänkt att lägga in kommande månader på något annat.
Hoppade dock ur för tillfället förra veckan mitt i "börsfallet".
Hann nästan halvera avkastningen som hade byggts upp.
Men tanke på senaste dagarna så visade det sig som ett smart drag.
Är väl dock inget jag kommer orka göra i längden. Men börsen just nu känns ju lite skakig då den stigit så snabbt i år.
Senast redigerad av Gr3ger666 2015-05-06 kl. 09:09.
Citera
2015-05-06, 10:00
Medlem
gilbert25s avatar
HSB Bospar kan ju vara en bra grej.
Citera
2015-05-06, 10:00
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugde
Hejsan! Tänkte kolla med er vad ni skulle rekommendera för nåt att månadsspara 100-150kr/mån i? Tanken är väl att det ska ligga där i 18 år. Vill att det ska va hyffsat låg risk så man slipper bolla för mycket med det kontot.*

Mvh

Bra att ni sparar!
Ett tips är att läsa detta:
http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/01/29/spara-med-barn/
Citera
2015-05-06, 10:06
Medlem
Bara en kommentar till topic:

Så länge ni kan "röra" pengar på konton, eller "bolla" med aktie-/fond-innehav, så har det inte skett någon gåva ännu!

I det strikt juridisk/skatteteknisk synpunkt alltså. (Prejudikat och massor av domar/utslag finns.)

Ett verkligt "månadssparande" måste fungera som en okrossbar sparbössa.

Vårdnadshavare ska/kan/får naurligtvis öppna konton åt sina barn, och kunna se behållning, kontrollräkan kontoudrag osv. Men får absolut inte kunna disponera tillgångarna efter egen klokhet, inte ens gemensamt och för barnets eller hela familjens bästa.

Vad är skillnaden då?
Ja för inte länge sedan hade detta stor inverkan på gåvo- och arvsskatt i Sverige, och det läget gäller fortfarande i många länder (även några inom EU). Den plats man är bosatt/mantalsskriven på, har oftast större juridisk inverkan än nationalitet/medborgarskap.

Och den "framtida gåvan" kan ju definitivt påverkas av ändringar i lagstiftningen som sker innan barnen fyllt 18. (Och t.o.m myndighetsåldern skulle teoretiskt hinna ändras.)

Sedan finns ju andra scenarior som man kanske helst inte vill tänka på, men ändå borde beakta:
Olyckor/dödsfall, bodelning/skilsmässa, plastfamiljers inflytande, kronofogden...
Citera
2015-05-06, 10:17
Medlem
Tack för tips! Ska läsa Hembergs blogg .
Citera
2015-05-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Vi kör in barnbidraget på Avanza Zero sen sonen föddes för 6 månader sedan.
Har även tänkt att lägga in kommande månader på något annat.
Hoppade dock ur för tillfället förra veckan mitt i "börsfallet".
Hann nästan halvera avkastningen som hade byggts upp.
Men tanke på senaste dagarna så visade det sig som ett smart drag.
Är väl dock inget jag kommer orka göra i längden. Men börsen just nu känns ju lite skakig då den stigit så snabbt i år.

Lite så känner ja med att ja inte kommer orka flytta runt alltför mycket heller. Har nog att gör med sin egen depå tycker jag . Men som sagt ska kolla Hembergs blogg!
Citera
2015-05-06, 14:57
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Bara en kommentar till topic:

Så länge ni kan "röra" pengar på konton, eller "bolla" med aktie-/fond-innehav, så har det inte skett någon gåva ännu!

I det strikt juridisk/skatteteknisk synpunkt alltså. (Prejudikat och massor av domar/utslag finns.)

Ett verkligt "månadssparande" måste fungera som en okrossbar sparbössa.

Vårdnadshavare ska/kan/får naurligtvis öppna konton åt sina barn, och kunna se behållning, kontrollräkan kontoudrag osv. Men får absolut inte kunna disponera tillgångarna efter egen klokhet, inte ens gemensamt och för barnets eller hela familjens bästa.

Vad är skillnaden då?
Ja för inte länge sedan hade detta stor inverkan på gåvo- och arvsskatt i Sverige, och det läget gäller fortfarande i många länder (även några inom EU). Den plats man är bosatt/mantalsskriven på, har oftast större juridisk inverkan än nationalitet/medborgarskap.

Och den "framtida gåvan" kan ju definitivt påverkas av ändringar i lagstiftningen som sker innan barnen fyllt 18. (Och t.o.m myndighetsåldern skulle teoretiskt hinna ändras.)

Sedan finns ju andra scenarior som man kanske helst inte vill tänka på, men ändå borde beakta:
Olyckor/dödsfall, bodelning/skilsmässa, plastfamiljers inflytande, kronofogden...

Hårddrar man det här blir det lite konstigt. Mina barn fick lite fonder av en släkting för drygt 10 år sedan. Som förälder och förmyndare för mina barn har jag under årens gång bytt dessa fonder till andra fonder. Fonderna har alltid stått i barnens namn och hamnat på deras deklarationer. Vem äger pengarna? Hårddrar man ditt resonemang har ingen gåva skett.

Över huvud taget är det väl rätt svårt att få till ett konto/depå där inte föräldrarna har rätt att gemensamt förvalta innehållet, öppnar man ett konto för ett barn brukar enda frågan vara om föräldrarna får förvalta det var för sig eller i förening. Det finns väl lösningar vid arv mm där en överförmyndare behöver vara inblandad vid uttag men det är väl inget som är relevant för vanligt barnsparande

En intressant aspekt är dock vad som skulle hända om vi i familjen hamnar i ekonomiska trångmål och behöver gå till socialen. Föräldrarna är panka men barnen har tillgångar. Kommer socialen kräva att man först använder barnens tillgångar till hyra och mat innan det blir bidrag? Låter på sitt sätt rimligt.
Citera
2015-05-06, 15:22
Medlem
annanmedlems avatar
Kör in allt hela tiden på en global aktieindexfond.

Oavsett vad du tror om idag eller inte så är 18 år en lång tid och du kommer köpa vid olika tillfällen.

Självfallet spelar utvecklingen nu i början störst roll / de pengarna har ju lägst tid på sig att förränta sig men det är som det är.

Jag antar att det kanske blir lite sämre utfall att ha med en del obligationer, vill du verkligen går väl det med men det är antagligen lika bra att köra något globalt där med. Dollar är ju trots allt reservvalutan nummer ett förövrigt.
Citera
2015-05-06, 15:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Avanza Zero och spiltan investmentbolag är bäst till barn på längre sikt tror jag.
Citera
2015-05-06, 17:02
Medlem
Sparar 300 kr per barn, utspridda på massa olika fonder.
Tycker det känns rätt att sprida ut då sparandet ligger under så många år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in