Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Bara en kommentar till topic:
Så länge ni kan "röra" pengar på konton, eller "bolla" med aktie-/fond-innehav, så har det inte skett någon gåva ännu!
I det strikt juridisk/skatteteknisk synpunkt alltså. (Prejudikat och massor av domar/utslag finns.)
Ett verkligt "månadssparande" måste fungera som en okrossbar sparbössa.
Vårdnadshavare ska/kan/får naurligtvis öppna konton åt sina barn, och kunna se behållning, kontrollräkan kontoudrag osv. Men får absolut inte kunna disponera tillgångarna efter egen klokhet, inte ens gemensamt och för barnets eller hela familjens bästa.
Vad är skillnaden då?
Ja för inte länge sedan hade detta stor inverkan på gåvo- och arvsskatt i Sverige, och det läget gäller fortfarande i många länder (även några inom EU). Den plats man är bosatt/mantalsskriven på, har oftast större juridisk inverkan än nationalitet/medborgarskap.
Och den "framtida gåvan" kan ju definitivt påverkas av ändringar i lagstiftningen som sker innan barnen fyllt 18. (Och t.o.m myndighetsåldern skulle teoretiskt hinna ändras.)
Sedan finns ju andra scenarior som man kanske helst inte vill tänka på, men ändå borde beakta:
Olyckor/dödsfall, bodelning/skilsmässa, plastfamiljers inflytande, kronofogden...
Hårddrar man det här blir det lite konstigt. Mina barn fick lite fonder av en släkting för drygt 10 år sedan. Som förälder och förmyndare för mina barn har jag under årens gång bytt dessa fonder till andra fonder. Fonderna har alltid stått i barnens namn och hamnat på deras deklarationer. Vem äger pengarna? Hårddrar man ditt resonemang har ingen gåva skett.
Över huvud taget är det väl rätt svårt att få till ett konto/depå där inte föräldrarna har rätt att gemensamt förvalta innehållet, öppnar man ett konto för ett barn brukar enda frågan vara om föräldrarna får förvalta det var för sig eller i förening. Det finns väl lösningar vid arv mm där en överförmyndare behöver vara inblandad vid uttag men det är väl inget som är relevant för vanligt barnsparande
En intressant aspekt är dock vad som skulle hända om vi i familjen hamnar i ekonomiska trångmål och behöver gå till socialen. Föräldrarna är panka men barnen har tillgångar. Kommer socialen kräva att man först använder barnens tillgångar till hyra och mat innan det blir bidrag? Låter på sitt sätt rimligt.