2015-05-06, 08:39
Medlem
Har hört så mycket olika bud på vilken temperatur som är optimal vid grillning av pulled porK. Vad tycker ni som har lite koll är optimal temperatur?
Citera
2015-05-06, 08:46
Medlem
100 grader celsius i kolgrill. 6-18 timmar. Lägg köttet på ena sidan av gallret och kolen på andra sidan.
Citera
2015-05-06, 09:01
Medlem
klybans avatar
Brukar köra 115-125grader, så hinner man oftast klart innan 10h.
Och med lite tur hamna runt 8h.
En sak är i alla fall säker, kör man en BBQ pulled.
Så ska man inte säga klockan xx äter vi, för det lär man aldrig pricka ändå.
Citera
2015-05-06, 09:14
Medlem
Ledig idag så jag har hur mycket tid som helst Kör med en Landman Taurus smoker
Senast redigerad av andy197312 2015-05-06 kl. 09:32.
Citera
2015-05-06, 09:53
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Jag använder en ugnstermometer med sladd, modell billigare, när jag grillar. Den verkar inte vara vidare exakt tyvärr. Kan nån rekommendera en bra grilltermometer?
Ska det vara med sladd eller utan?
Jag inbillar mig att de med sladd är något missvisande eftersom sladden plockar upp värme.
Citera
2015-05-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Jag använder en ugnstermometer med sladd, modell billigare, när jag grillar. Den verkar inte vara vidare exakt tyvärr. Kan nån rekommendera en bra grilltermometer?
Ska det vara med sladd eller utan?
Jag inbillar mig att de med sladd är något missvisande eftersom sladden plockar upp värme.
Ska inte vara nå problem med en termometer med sladd efter som det bara är spetsen som mäter tempen...det jag dock har märkt är att den inbyggda termometern och en med sladd skiljer ty 20 grader så den ska man inte lita på...Bättre att lägga ugnstermometern på gallret
Citera
2015-05-06, 10:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy197312
Ska inte vara nå problem med en termometer med sladd efter som det bara är spetsen som mäter tempen...det jag dock har märkt är att den inbyggda termometern och en med sladd skiljer ty 20 grader så den ska man inte lita på...Bättre att lägga ugnstermometern på gallret
En del stoppar ner den i lufthålen och mäter där.
Citera
2015-05-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy197312
Har hört så mycket olika bud på vilken temperatur som är optimal vid grillning av pulled porK. Vad tycker ni som har lite koll är optimal temperatur?

I praktiken är det inte superenkelt att kontrollera temperatur, men allting mellan 100 och 125 bör duga bra. Det viktiga är att man inte har bråttom, utan låter det bli klart.
Citera
2015-05-06, 20:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
I praktiken är det inte superenkelt att kontrollera temperatur, men allting mellan 100 och 125 bör duga bra. Det viktiga är att man inte har bråttom, utan låter det bli klart.
Jag var lite dum en gång, och gjorde BBQ pulled till ett kalas.
Slutade med de fick vänta 3h, mellan förrätten och BBQ pulled.
Men väl värt väntan tyckte dom efteråt, men såg en lätt irritation att det tog så lång tid innan det blev klart.
När man gör i ugnen, så har man inte dessa problem.
Kör man vid en given temp, så blir den klar oftast i ett tidsspann på 30min.
Citera
2015-05-07, 18:34
Medlem
pelviss avatar
Det finns ett sätt att hålla låg temp i grillen under lång tid och kallas snakemetoden. Man lägger ut en ring av briketter med eller utan träbitar för rök. Har inte testa detta ännu men har länge tänkt prova.

Kan inte klippa in länkar med telefonen men googla på snakemetoden så kommer det myrket info.

Lycka till.
Citera
2015-05-07, 22:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Det finns ett sätt att hålla låg temp i grillen under lång tid och kallas snakemetoden. Man lägger ut en ring av briketter med eller utan träbitar för rök. Har inte testa detta ännu men har länge tänkt prova.

Kan inte klippa in länkar med telefonen men googla på snakemetoden så kommer det myrket info.

Lycka till.

Var ju jäkligt fiffigt. https://www.youtube.com/watch?v=XiGRbyg_zeI

Ibland är dom enklaste lösningarna dom bästa.
Citera
2015-05-08, 07:49
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Var ju jäkligt fiffigt. https://www.youtube.com/watch?v=XiGRbyg_zeI

Ibland är dom enklaste lösningarna dom bästa.

Blev tipsad innan första gången jag gjorde en långgrillning om detta och har faktiskt aldrig gjort på något annat sätt, men jag måste säga att det fungerar fantastiskt bra. Jag brukar inte stapla så noga, men gör man det så antar jag att man får jämnare temp igenom hela grillningen.

Det är förstås större match att ha lite ojämn temp från kolet så att man får reglera spjällen lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in