2015-05-05, 16:23
Medlem
Har ni räknat på att lösa befintligt bolån för att binda nytt på 10år då räntan är låg?

Ett 10-årigt bolån kostar idag 3,09% via LF.

Om man tror på stigande räntor om några år och/eller vill ha en trygghet kan man lösa sitt lån och betala ränteskillnadsersättning (räntekompensation) och ta ett nytt.

Om man lånade 1.000.000 år 2009 för 4,20% så kostar det idag 130.000 att lösa.
Man når breakeven om räntan är över 4,6% 2019-2024 (när det ursprungliga skulle löpa ut).

Jag använde mig av snurran nedan, hoppas jag räknade rätt.
http://bankforsakring.konsumenternas...adsersattning1
Citera
2015-05-05, 16:27
Medlem
Mitt lån är obundet så hade varit en god idé att binda. MEN jag vill amortera bort mitt lån så snabbt det bara går och då är det dumt att binda men för er andra är det säkert bra läge nu.
Citera
2015-05-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Mitt lån är obundet så hade varit en god idé att binda. MEN jag vill amortera bort mitt lån så snabbt det bara går och då är det dumt att binda men för er andra är det säkert bra läge nu.
Hur länge är snabbt? Du kan väl binda med en aggressiv amortering.
Citera
2015-05-06, 05:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Japp och jag avstår med tanke på den dyra kostnaden för denna försäkring och den eventuella ränteskillnadsersättning jag måste betala. om jag vill sälja innan lånet gått ut alltså.

Regel nummer 1: Binda lån ska man aldrig aldrig aldrig göra.

Lägg hellre fokus på amortering eller buffertsparande istället.
Citera
2015-05-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Hur länge är snabbt? Du kan väl binda med en aggressiv amortering.

Just nu amorterar jag 9000:- i månaden, binder jag då på detta belopp så kan jag ju inte amortera mer om jag får pengar över (brukar slänga in en o annan extra amortering ibland).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in