2005-10-09, 20:04
Medlem
Cypresss avatar
Jag är förkyld nu och jag känner hur slemmet börjar samlas i halsen och hur det rinner. Jag har därför tagit hostmedicinen Cocilian-Etyfin som jag hade ståendes sedan tidigare i år. Jag tog den därför att jag ville minska risken för att börja hosta och få besvär av rethosta.

Tror ni att detta är bra och att det fungerar?
Citera
2005-10-09, 22:07
Medlem
mobeuss avatar
Cocillana-Etyfin används vid rethosta. Genom att hosta gör man sig av med
sådant som irriterar luftvägarna. När slemhinnorna i luftrören irriteras får man
rethosta. Efter ett tag kan det ibland bildas mer slem i luftvägarna och
rethostan övergår till slemhosta.

Om man har slemhosta är det viktigt att hosta upp slemmet för att rensa
luftrören, men de slemlösande läkemedel som finns på apotek brukar oftast
inte hjälpa. Det finns även hostdämpande mediciner, men de bör inte
användas vid slemhosta eftersom man då hostar mindre och inte får upp
slemmet.

Summa: Om du har slemhosta - låt bli Cocillana. Kroppen försöker få ut
slemmet ur kroppen. Cocillana kommer bara försvåra för kroppen att bli
av med slemmet. Om det inte går över på 2-3 veckor och du fortfarande
känner dig hängig så kontakta din husläkare.

(källa http://www.infomedica.se/////artikel.asp?CategoryID=14790)
(http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19641222000010&DocTypeID =7&UserTypeID=2)
Citera
2005-10-09, 22:44
Medlem
Cypresss avatar
tack för svaret. Jag ska lägga av med användningen. Men i kommande helg så ska jag resa bort på något speciellt och jag vill inte under några omständigheter känna mig försvagad på grun av hostan. jag vill ej heller känna av hostan. jag tänker därför använda medicinen som jag har kvar sedan tidigare, enbart ifall hostan sitter kvar tills helgen kommer.

Det antar jag inte medför några större problem? Kan för övrigt tänka mig att medicinen är till för det i så fall. Jag trodde Cociliana var slemlösande och fick slemmet att på något sätt försvinna. Till exempel att det tunnades ut så mkt att det gick vidare ner i matsmältningen? Borde det inte finnas någon sådan medicin?
Citera
2005-10-09, 23:20
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Det antar jag inte medför några större problem? Kan för övrigt tänka mig att medicinen är till för det i så fall. Jag trodde Cociliana var slemlösande och fick slemmet att på något sätt försvinna. Till exempel att det tunnades ut så mkt att det gick vidare ner i matsmältningen? Borde det inte finnas någon sådan medicin?
Cociliana är inte slemlösande vad jag vet. Det innehåller morfin som trubbar
av hostreflexerna och får andingsvägarna att slappna av (i princip). Morfinet
kan ge bieffekter som skakighet, känsla av hjärtflimmer och oro om man
överdoserar.

Jag har också Cociliana hemma men jag brukar försöka undvika att ta det om
jag har slemhosta på nätterna (fast det är frestande att ta det om man vill
kunna få sova lugnt).

Ring apoteket och fråga om du vill vara 100.
Citera
2005-10-10, 14:05
Medlem
mkggas avatar
Nej, Cocillana-Etyfin är inte slemlösande. Hostmedicinen Mollipect är det däremot, men den är receptbelagd. Sedan finns det även brustabletter med acetylcystein (Acetylcystein/Mucomyst/Viskoferm) som är rent slemlösande och inte hostdämpande medel - dessa tycker i alla fall jag fungerar bra när man är förkyld och har slemklumpar som retar i halsen.

Alltså - ring doktorn!
Citera
2005-10-10, 14:44
Medlem
Cypresss avatar
Tack för tipsen. Jag har inte börjat hosta än men jag ebfarar att det kommer. Jag känner mig riktigt besvärad i halsen. Sådär torr och lite slemmig. Kommer hostan så är det farbror doktorn som gäller, snabbt som möjligt.

Finns det bra slemlösande preparat som det ine behövs recept på eller är det bara att tvinga sig ner till doktorn och förklara läget till varför man vill ha just slemlösande som tex Mollipect?
Citera
2005-10-10, 16:30
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Finns det bra slemlösande preparat som det ine behövs recept på eller är det bara att tvinga sig ner till doktorn och förklara läget till varför man vill ha just slemlösande som tex Mollipect?

Om du har slemhosta så skall man inte hindra kroppen att försöka bli av med
det. Det finns annars en risk att det går ned i lungorna med lunginflammation
som följd (risken är dock liten och drabbar mest personer som är sängliggande
som t.ex äldre).

Här finns lite tips på slemlösande preparat som kan förkorta besvären:
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp?d=4265&a=269#no2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem