2015-05-04, 16:23
Medlem
ecke89s avatar
Hej då jag förväntar mig en uppgång på ravurupriser framöver så investerar jag nu i företag som är exponerade mot den marknaden.
Jag förväntar mig dock också en generell nedgång på börsen, eventuell finanskris, lågkonjungtur etc.

Hur går detta ihop med varandra? Kommer företag som gynnas av stigande råvarupris ändå bli brända vid en generell nedgång, pga minskad efterfrågan från tillverkarna, som i sin tur leder till sänkta råvarupriser.

Så kortfattat lyder min fråga:
Är Råvaruaktier en dum idé om man tror på en finanskris, och hur bör man investera om man tror på en finanskris, skall man inte vara exponerad på börsen alls utan sitta och ruva på guld?
Citera
2015-05-04, 19:27
Medlem
pizza-faces avatar
Ett tips är att gå in på Avanza och söka på aktien. Sedan väljer du jämför och där kan du välja vilken råvara du vill jämföra mot. Sedan väljer du tiden 2006-2010 t.ex. och kollar hur aktien jämfört med råvaran utvecklade sig under finanskrisen.

Tips är att kolla stora internationella bolag framförallt. Små bolag är sällan lika korrelerade med råvarupriset då så mycket annat också spelar in vid värderingen så som hur prospekteringen går. Vad du inser är att t.ex. Boliden fick betydligt mycket mer stryk i % jämfört med nedgången i koppar och zink (deras två största produkter) medan t.ex. Exxon Mobile sjönk betydligt mindre än oljepriset i %.
Senast redigerad av pizza-face 2015-05-04 kl. 19:29.
Citera
2015-05-04, 22:02
Medlem
ecke89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Ett tips är att gå in på Avanza och söka på aktien. Sedan väljer du jämför och där kan du välja vilken råvara du vill jämföra mot. Sedan väljer du tiden 2006-2010 t.ex. och kollar hur aktien jämfört med råvaran utvecklade sig under finanskrisen.

Har kikat på stora bolag i framförallt olja, och de fick rejält med stryk under 08.
Citera
2015-05-04, 22:50
Medlem
Känns som Guld kan vara ett bra alternativ? Typ Lundin gold?
Citera
2015-05-04, 22:52
Medlem
Bucketshops avatar
Om du tror på råvaror men inte på börsen,varför inte bara köpa råvaror?
Citera
2015-05-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Om du tror på råvaror men inte på börsen,varför inte bara köpa råvaror?
Råvaror genererar ingen avkastning vilket ett företag kan göra.
Citera
2015-05-05, 07:19
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Råvaror genererar ingen avkastning vilket ett företag kan göra.

En va? Om TS tror att råvaror kommer stiga men börsen falla så tror ju TS att det är råvaror och inte företag som genererar avkastning.
Citera
2015-05-05, 16:43
Medlem
Citat:
En va? Om TS tror att råvaror kommer stiga men börsen falla så tror ju TS att det är råvaror och inte företag som genererar avkastning.

Hur köper man en enskild råvara?
Citera
2015-05-05, 21:10
Medlem
Citat:
Anledningen jag sa så är för att investera i råvaror är oftast uruselt då en råvara aldrig producerar någon avkastning förutom att den kan gå upp eller ner i värde. Medans investerar du i ett företag kan det generera avkastning.
Kollar man sedan på korrelationen mellan råvaror och råvarobolag så är den mycket starkare än mellan råvarobolag och marknaden.
Jag tog som exempel att testa korrelationen mellan Blackrock (BGF Nat) natural resources och Rogers commodity index (RICIX) samt jämförde det med S&P 500 (SPY).
BGF Nat och RICIX korrelationen 0,94
BGF Nat och SPY korrelation 0,51
SPY och RICIX korrelation 0,32

På grund av detta skulle jag säga att det är bättre att investera i ett råvarobolag än i en råvara eller en korg med råvaror.

Men visst vill man investera direkt i råvaror kan man göra det och då finns t ex SEB Ravaror S som baseras på SEB commodity index men där har du lite avgifter och spread man behöver tänka på.

Blackrock fonden har ISIN US09252H2076 och den har överpresterat råvaroindexet Rogers commodity index markant över en längre tid.
Citera
2015-05-05, 21:27
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Anledningen jag sa så är för att investera i råvaror är oftast uruselt då en råvara aldrig producerar någon avkastning förutom att den kan gå upp eller ner i värde. Medans investerar du i ett företag kan det generera avkastning.
Kollar man sedan på korrelationen mellan råvaror och råvarobolag så är den mycket starkare än mellan råvarobolag och marknaden.
Jag tog som exempel att testa korrelationen mellan Blackrock (BGF Nat) natural resources och Rogers commodity index (RICIX) samt jämförde det med S&P 500 (SPY).
BGF Nat och RICIX korrelationen 0,94
BGF Nat och SPY korrelation 0,51
SPY och RICIX korrelation 0,32

På grund av detta skulle jag säga att det är bättre att investera i ett råvarobolag än i en råvara eller en korg med råvaror.

Men visst vill man investera direkt i råvaror kan man göra det och då finns t ex SEB Ravaror S som baseras på SEB commodity index men där har du lite avgifter och spread man behöver tänka på.

Blackrock fonden har ISIN US09252H2076 och den har överpresterat råvaroindexet Rogers commodity index markant över en längre tid.

Å andra sidan är korrelationen mellan råvaruderivat (i vid mening, alla värdepapper som baseras på råvarupriser) och råvaror såklart den högsta och de kan dessutom köpas med hävstång. På historiska råvarurallyn har man tjänat på att hålla råvaran jämfört med aktier i producerande bolag. Jag föredrar råvaran framför producenten alla dar i veckan.
Citera
2015-05-05, 22:26
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Hur köper man en enskild råvara?

Du köper ett kontrakt på en råvara, förslagsvis en future (finns säker bättre alternativ för småsparare om någon orkar länka). Kontraktets pris följer råvarupriset (i många fall är det dessutom futurepriset man pratar om när man pratar om priset på en råvara). Så du köper inte ett fysiskt fat olja och stoppar i garderoben utan du köper ett kontrakt vars värde baseras på oljepriset.
Citera
2015-05-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Å andra sidan är korrelationen mellan råvaruderivat (i vid mening, alla värdepapper som baseras på råvarupriser) och råvaror såklart den högsta och de kan dessutom köpas med hävstång. På historiska råvarurallyn har man tjänat på att hålla råvaran jämfört med aktier i producerande bolag. Jag föredrar råvaran framför producenten alla dar i veckan.
Jag som sagt köper hellre ett företag som gör något än en sten man lägger i byrålådan men vi är väl alla olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in