2015-05-04, 14:15
Medlem
Jag ser laga mat som ett nödvändigt ont, tycker det tar för lång tid, man måste vakta det etc. plus får någon panik-känsla när köket är stökigt, så fort jag använt mig av en ingrediens så skall den tillbaka till kylskåpet eller skafferiet. Detta gör att jag oftast äter fil och flingor eller mackor. Är inte heller förtjust i färdigmat. Vilket blir rätt tradigt i längden. Vet också att innerst inne kan jag laga mat, då kompisar oftast uppskattat den. Problemet är bara att jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt.

Därför behöver jag tips och idéer, som kan underlätta matlagningen för mig?
Citera
2015-05-04, 14:19
Medlem
James91s avatar
Laga god mat så blir det roligt.
Citera
2015-05-04, 16:57
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Laga god mat som du gillar att äta. Köp en bra kniv och stekpanna. Inse hur mycket pengar du sparar på att laga själv och hur mycket nyttigare det är. Plus att alla tjejer jag har träffat och bjudit på middag har uppskattat det som fan att jag kan laga mat.
Citera
2015-05-04, 17:08
Medlem
Brmcs avatar
Känns svårt att förklara hur man börjar och varför man tycker om något, då det i slutändan är helt subjektivt. Men en sak jag kom på rent spontant som kan göra mig glad är att om jag går ut och äter, varpå man går därifrån med vetskapen om att man hade kunnat göra den maträtten minst lika god själv. Det får mig att känna mig lite duktig.

Börja laga såna rätter du inte behöver göra så mycket, utan som står och typ tar hand om sig själva. Testa göra texas chili och jämför det med din vanliga fredagstacos. Eller börja med att byta ut råvaror eller kryddor i det du vanligtvis lagar. Om du t.ex gör en vanligt korv stroganoff, så byt ut falukorv mot kabanoss eller vad fan som helst.

Annars vore det väl bra att laga mat med någon. Laga mat själv tycker många är ganska tråkigt, även om jag själv inte håller med.

Förresten så går det att städa i köket under tiden man lagar mat. Lägg saker snyggt och prydligt istället för lite hafsigt om kring dig så ska du se att den paniken försvinner. Min arbetsbänk ser ut som en bild från en inredningstidning när jag lagar mat. Utöver smakskeden då som oftast kladdar ner lite på spisen, hähä.
Citera
2015-05-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander.Delarge
Laga god mat som du gillar att äta. Köp en bra kniv och stekpanna. Inse hur mycket pengar du sparar på att laga själv och hur mycket nyttigare det är. Plus att alla tjejer jag har träffat och bjudit på middag har uppskattat det som fan att jag kan laga mat.

Kan meddela att jag är tjej och har redan bra knivar och stekpanna, är mer matlagningen i sig som är det tråkiga.
Citera
2015-05-04, 17:46
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falafelsallad
Kan meddela att jag är tjej och har redan bra knivar och stekpanna, är mer matlagningen i sig som är det tråkiga.

Och varje tjej som har bjudit mig på god middag har jag uppskattat som fan.

Slå på lite nice musik, ta en öl eller ett glas vin, diska innan och städa ytan du ska jobba på så det är rent och fint. Lägg upp alla ingredienser som dom gör på matlagningsprogram. Jag gillar själv när det ser bra ut samtidigt som man lagar.

Ta din favoriträtt, lär dig att laga den och fortsätt förbättra den tills den är helt perfekt, det är roligt att lära sig och bli bättre på något.
Citera
2015-05-04, 17:57
Medlem
MonkMans avatar
jag skulle rekommendera dig till att borja laga "One-Pot"-recept. Alltsa alla ingredienserna kan i princip kastas ner i en gryta/kastrull/stekpanna, ofta samtidigt. Lite disk, blir mycket mat sa du kan frysa in det du inte ater och ha till andra dagar i veckan.

Har kan du kolla lite recept -

http://www.marthastewart.com/275672/...t-food-recipes
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/one-pot
http://www.realsimple.com/food-recip.../one-pot-meals
http://greatist.com/health/59-healthy-one-pot-meals
http://www.jamieoliver.com/news-and-...TyF1FRECBjv.97

Finns sakert massa svenska oxa men det ar dessa jag brukar kolla pa. Du kan oxa subscriba typ jamie Oliver pa facebook, han brukar lagga upp fina mat-bilder med tillhorande recept som ar sjukt enkla att gora och tar 15 min oftast att svanga ihop.

Och en sak till, glid ner pa stan och kop dig en fin gryta, en bra stekpanna och en bra kniv. Lovar att det blir 100 ganger roligare att laga mat om du har lite fina saker att jobba med som du tycker om.
Edit - Sag att du redan hade dessa saker.

Lycka till !

Edit - Kop aven an agg-klocka om du inte har det, da ar det bara att stalla den pa anvisad tid och ga och gora nagot annat medan grytan skoter sig sjalv
Senast redigerad av MonkMan 2015-05-04 kl. 18:00.
Citera
2015-05-04, 18:14
Medlem
cavvemans avatar
Soppor är enkla att tillaga samt är mättande. En enkel grönsakssoppa tar ungefär lika lång tid att förbereda som köttfärssås. Fördelen med soppor är att du kan sätta plattan på medeleffekt och låta det koka långsamt under tiden du gör annat.

ca 8 potatisar
2 purjolökar
2 färska chilifrukter
2 buljongtärningar(grönsak eller höns)

Mer behövs ej i ingrediensväg för en enkel grönsakssoppa som har lite sting.
Citera
2015-05-04, 20:02
Medlem
Alltid tråkigt att laga till sig själv...

Det är en tragisk men enkel sanning...

Bjud över folk och gör storkok som du kan äta efter... Be en kompis laga mat med dig... Skaffa pojkvän...

Jag ÄLSKAR att laga mat, men inspirationen infinner sig sällan när man bor ensam..
Citera
2015-05-04, 21:26
Medlem
christerys avatar
Vi körde i mina yngre år med att ha ett rullande schema, var 5 ungkarlar som stod för fredagskäket var sin vecka. Då får man lite inspiration av andra som man får käka hos i 4 veckor och sen klura lite på hur man skall göra grabbarna nöjda "min" vecka.

Var ju ett trevlig inslag i vardagen i alla fall, började leta recept och fundera redan på måndagen. Torsdag kunde bli prepp eller lite kokning om det skulle bli soppa/gryta då jag tycker dom gör sig bättre dan efter.

Dog tyvärr ut efter ett tag då en av oss (faktiskt inte jag) var sugen på att käka men inte kunde laga käk som smakade gott själv.

Men idén funkar ju i alla fall. Gäller bara att hitta rätt polare för matlagningsstafetten.

Annars är ju storkok och frysa in ett sätt att slippa laga nåt mer den veckan eller hur stor sats du nu gör.

Men chili con carne 5-6 dagar i rad skulle jag inte gilla.
Citera
2015-05-10, 23:35
Medlem
Pocketpussys avatar
Planera olika maträtter så du kan göra allt samtidigt.Typ koka köttfärssås, rulla köttbullar, köttfärslimpa yeah you name it. Jag tycker matlagning har blivit dubbelt så kul när det blivit en kompis/parövning. Tiden går mycket snabbare och lite socialt samgänge
Citera
2015-05-18, 05:50
Medlem
Onanikrems avatar
När du väl lagar mat, typ lördag så gör du storkok på köttfärssås, fisk/kött/korvgryta.. första dagen äter du fisken/köttet stekt, sen blandar du ihop en fin gryta med olika grönsaker.

Så brukar mina lunchlådor bli till, söndagar är för att laga mat och tvätta eller ev. lördag.. men inte hela dagen då.

Gör några olika rätter med samma, liknande ingredienser, knäck ett par öl eller ta ett glas "matlagningsvin" då blir det mycket roligare, laga maten med en kvinna eller en polare så är det också mycket roligare.

Alla är ju inte som jag, men jag tycker faktiskt det är roligt att laga mat när jag har tid, ork och är utvilad.
Resten av veckan så lever jag på det jag åstakom helgen innan, gästar någon typ tjejen, morsan eller bara köper en pizza.

Att göra sin egen mat är ju det bästa som finns, då blir den ju precis så som jag vill ha den!
Sen att man inte orkar när man kommer hem 18.15 en vardagkväll är en annan sak.

Ex. på att laga mat är:

Lö. steka köttfärs och göra tackos, typ 2 kg köttfärs... sö. gör en köttfärsgratäng med en del, fortfarande sö. gör köttfärssås av resten, av köttfärssåsen kan man sen .. ha på pizza,äta till pasta, göra mexicosoppa etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in