Citat:
Ursprungligen postat av
pickledonion
För tre år sedan var det galoscher som gällde, i alla fall enligt SvD.
http://www.svd.se/naringsliv/galoscher-pa-var-mans-fot_6838915.svd
När har svensk ljugmedia haft rätt om någonting? Det där är inget undantag, speciellt när det gäller de galoscher som dessutom illustrerar artikeln. Även i övrigt är det tvivelaktigt med mode och saker "som gäller nu". Det jag hade på mig för tio år sedan var snyggt och är föga förvånande fortfarande snyggt om jag skulle ta på mig det. Visst ändrar jag lite mer på min stil i perioder utifrån behovet av variation och vad som passar mig bäst när jag åldras fysiskt, förutom den normala variationen efter väder, humör och tillfälle, men det har inget med gällande mode att göra. Någon engelsman som jag känner refererade till min stil som att jag alltid är "dressed smart", d.v.s. inte nödvändigtvis varken uppklädd eller anmärkningsvärt klädd, men alltid okej/snyggt klädd. Jag klär mig enbart i det jag verkligen tycker lite extra om själv, samtidigt som jag (beroende på situation och humör) vet att det antingen uppfattas som presentabelt eller t.o.m. väldigt snyggt av många. Kläder som "gäller nu" gäller nog bara för de som inte vet hur de ska klä sig annars.
Edit: Sedan färgas så klart av att jag har bott hela mitt liv i Stockholm, att många resor jag har gjort är till andra storstäder o.s.v. När jag ett tag bodde större delen av min tid på en liten svensk ort med omgivande landsbygd, så märkte jag att jag själv tyckte det kändes lite fånigt att ensam i ett närmast öde landskap kravla mig genom snödrivorna i dyra märkeskläder som snarare är snygga än praktiska, så under den perioden fick jag medvetet gå in för att "klä ned mig" en aning och utveckla en lite mer lantlig stil, speciellt som jag en hygglig del av tiden jobbade med lantdjur. Men även då gällde ju ändå kvalitét, praktisk tillämparhet och eventuellt utseende ifråga om kläder, medan mode helt saknade vettig betydelse.
Edit2: Notera att gammelmedia alltid inom området kultur m.m. tenderar till att predika vad det är som "gäller nu", helt oavsett om det gäller kläder, musik, annan konst/underhållning, värderingar, åsikter o.s.v. Anledningen är att gammelmedia i regel har väldigt lite eller inget att tillföra rent kunskapsmässigt och intellektuellt, men vem som helst kan ju tycka och ha åsikter, även om kunskapen och den intellektuella nivån är noll (sedan behöver det inte vara en regel att allt utgår ifrån anti-intellektualism, okunskap och vetenskapsfientlighet, även om det nu har blivit det för just svensk ljugmedia). Trots att jag har lyssnat aktivt på musik sedan jag var 3 år gammal och musik var min stora passion under hela uppväxten...eller, kanske just därför...så var musikskribenter det första som jag insåg var en för mig helt onyttig och överflödig typ av människor. Jag kom speciellt till insikt om det när sådana som Andres Lokko började skriva i tidningar (då jag insåg att felet inte enbart var okunskap och populistisk låg nivå hos nöjesskribenter på kvällstidningarna). När Lokko nuförtiden även ger sig in på att skriva om viktigare samhällsfrågor där jag trots allt anser att kunskap och intellektuell redbarhet är av avgörande betydelse, så blir han inte direkt mindre löjeväckande i mina ögon än då han åtminstone skrev om något han hade ett hum om och som i vilket fall är rätt oviktigt och trivialt i det stora hela.