2015-05-04, 01:38
Medlem
SkrXcs avatar
Hejhej

Blivit jävligt sugen på att testa myskoxe efter att jag såg dokumentär på svt om dessa bastanta varelser. De är ju ena riktiga kraftpaket och sitter säkert på mycket muskler och fett med tanke på klimatet de lever i.

Har nån här testat att äta myskoxe?
Hur smakade det?
VART fick ni det serverat?!

Skulle det tom kunna finnas en marknad för detta?

På återseende !
Citera
2015-05-04, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrXc
Hejhej

Blivit jävligt sugen på att testa myskoxe efter att jag såg dokumentär på svt om dessa bastanta varelser. De är ju ena riktiga kraftpaket och sitter säkert på mycket muskler och fett med tanke på klimatet de lever i.

Har nån här testat att äta myskoxe?
Hur smakade det?
VART fick ni det serverat?!

Skulle det tom kunna finnas en marknad för detta?

På återseende !

Lättare att få tag på om du drar till Dovrefjell i Norge än om du letar här i Sverige. Det finns dock inte så många och folk är rädda om dem. Men kanske du hittar någon som redan har dött så kan du skära loss en biff av den. Är också nyfiken på hur det smakar.

Edit: säkert gott med gräddsås och lingonsylt
Citera
2015-05-04, 01:46
Medlem
Btw det är en älg på din bild såhär ser de ut http://www.jarvzoo.se/wp-content/upl...r/myskoxe1.jpg

mycket hår men går säkert att hitta nått gött under de där paltorna som mr Jan Banan sa
Citera
2015-05-04, 01:48
Skrattade gott åt bilden på älggubben.

Googlade muskox meat och det verkar mer tillgängligt än förväntat.
Citera
2015-05-04, 01:49
Medlem
kolla vad jag hittade
http://www.jakt-resor.se/gronland/gr...yskoxe-vinter/
jävligt dyrt dock men vafan det är ju Grönland. Tror inte det e tillåtet att skjuta här i Skandinavien.
Citera
2015-05-04, 02:06
Medlem
SkrXcs avatar
Inga planer på att ta mig till grönland bara för att testa på.
Norge var ett bra förslag men känns lite långt också.

Käkat älg har man ju uppe i Vemdalen tror jag det var. Kanske ska höra med dom nästa gång man åker skidor.

Älg var ju ofattbart gott så hoppas lite på myskoxe också:P
Citera
2015-05-04, 17:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Såna där djur har man ju sett lite varstans, nästan vid fjällen och andra höga ställen.. De brukar då stå i inhägnat så borde det finnas kött att få tag i tycker man ju.. Eller vad använder skogsfolken mysoxe till här i sverige? Mesost?
Citera
2015-05-12, 19:11
Medlem
Rymdarens avatar
Bor i Grönland så jag kan ju tillägga något här i tråden.

Myskoxe smakar alldeles finfint, ganska likartat med nötkött men med det där extra "vilda". Käkar det lite då och då, allra oftast som köttbullar eller frikadeller. Gott som korv också. Men för den bästa smakupplevelsen ska det ju då helst vara steak. Jag behöver bara en 10 min promenad till affären där jag kan köpa köttet i de olika former.. Man ska bara veta hur det ska tillagas; köpte en gång av misstag en riktig senig bit som tydligen behövde långkokas istället för att stekas.

Fast tacka vet jag säl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in