Citat:
Ursprungligen postat av
Tro
Jag mäter impedans med en potentiostat. Så jag kan pilla ganska mycket med den. Vad jag förstått så beror min drift på att systemet inte är i steady-state. Vad det beror på kan vara i princip vad som helst, reaktioner som pågår under mätning/p.g.a. mätning, material får sämre kontakt med elektroden under tid, reaktioner är inte i jämvikt osv så jag tror att den bästa lösningen är att på något vis uppskatta driften/ha den som parameter.
Vad jag kan se så är det inget fint linjärt samband mellan driften i olika mätningar under samma omständigheter inte heller att det blir värre/bättre efter tid. Det är dessutom inte "jämn drift" under hela kurvan utan i ett område. Så förmodligen så händer det något i det lågfrekvensområdet som orsakar det men det skulle försöka kunna uppskatta driften i varje punkt och sen se hur den ser ut kanske.
Med reservation för att inte vara fysiker, kan du inte bara skatta driften i en vanlig regression? Om du alltid mäter fem gånger med samma tidsavstånd kan du skatta en dummy för fyra av mätningarna. Eller också använder du tid från första mätningen som en oberoende variabel.
Edit: För mätning t, försök i, med omständigheter X och utfall Y, där dt är tiden från första mätningen i försöket, något i stil med:
Y(i,t) = alpha(i) +beta(1)X(i) + beta(2)dt(i,t) + epsilon
Det är möjligt att du även vill interagera X med tiden:
Y(i,t) = alpha(i) + beta(1)X(i) + beta(2)dt(i,t) + beta(3)X(i)dt(i,t) + epsilon