2015-05-02, 17:30
Medlem
Är lastbilschaufför och har varit chaufför i över 10 år. Mycket stillasittande, lite rörelse och en lat fritid. Får nu betala min livsstil med återkommande besvär i rygg och leder. Har börjat röra mig mer nu senaste 2 åren, med 30 min promenad några gånger i veckan. Men lik förbannat har jag ont till och från!

Funderar lite på massage. Kan en riktigt bra massör lindra sånna här besvär? De tar kring en 300-hundring för 30 min, vilket inte är så farligt om det skulle göra något till det bättre.
Citera
2015-05-02, 17:48
Medlem
då skulle jag nog hellre sikta på att gå till en naprapat eller kiropraktor.
Citera
2015-05-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
då skulle jag nog hellre sikta på att gå till en naprapat eller kiropraktor.

Naprapat är väl en lightversion av en kiropraktor? Lite som att gå till en sjuksköterska istället för en läkare.

Jo jag går till kiropraktorn för två veckor sedan. Går dit cirka fyra gånger per år och kostar 500 kr per gång. Hon är förbaskat bra och problemet försvinner allt från en vecka till någon månad.
Citera
2015-05-03, 08:51
Medlem
Jag går ofta på massage. Här är mina erfarenheter:

Massage kan lindra muskelvärk men ifall problemen beror på inaktiv livsstil, dålig ergonomi och/eller problematisk hållning så kommer värken snabbt tillbaks.

Testa lite sjukgymnastik och se över hur du sitter och står till vardags. Komplettera sedan med massage när du upptäckt vilka dina främsta problemområden är (spända/ömma muskler).

Det är dock stor skillnad på olika former av massage och skickligheten på olika massörer kan variera enormt mycket. Du vill inte ha någon mjuk feel good-massage utan gå på någon mer djupgående variant som behandlar bindväv och muskelknutar.

Så kallad Myofascial Release är bra ifall du har spänningar som inte vill försvinna med vanlig massage.
Citera
2015-05-04, 11:14
Medlem
Hookerboots avatar
Motionen är bra men du behöver jobba med kroppen. Vi är skapta för fysiskt arbete . Massage är bara för att mjuka upp och behandla inte bota svaga muskler och leder som värker. Det finns inga omvägar till bra fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in