2017-08-31, 10:45
Medlem
visste inte att det var sån stor skillnad på tomaterna men kanske är det. Köper oftast smaksatta med typ basilika eller vitlök för att ha i köttfärsåsen.
Citera
2021-02-16, 16:15
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmmPastry
Dadeltomaterna från Mutti är som avlånga körsbärstomater, hela på konserv.

Ja, italienarna kallar dom för San Marzano tomater. En slags plommontomat, med otroligt fyllig och smakrik tomatsmak.
Citera
2021-02-16, 22:20
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Ja, italienarna kallar dom för San Marzano tomater. En slags plommontomat, med otroligt fyllig och smakrik tomatsmak.

Utifrån vad människan skriver är det mer sannolikt att han/hon menar datterinitomater.
Vad i orden körsbärstomat och dadeltomat pekar på att det är san marzano som åsyftas?
Citera
2021-02-17, 01:12
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Utifrån vad människan skriver är det mer sannolikt att han/hon menar datterinitomater.
Vad i orden körsbärstomat och dadeltomat pekar på att det är san marzano som åsyftas?

Nej, jag talar om dom utsökta Mutti-konserververna. Det är alltså San Marzano-tomater i Mutti-burkarna, och dom smakar MYCKET bättre än kvisttomater.
Citera
2021-02-17, 01:16
Bannlyst
Citat:
Nej, jag talar om dom utsökta Mutti-konserververna. Det är alltså San Marzano-tomater i Mutti-burkarna, och dom smakar MYCKET bättre än kvisttomater.

Ja Roma tomater (avlånga) är bäst för såser, mindre kärnor och mer fruktkött. San Marzano är väl Rolls roycen?

Generellt är det bättre att köpa hela tomater, de av bäst kvalitet konserverar man hela medans de sämre hackas ner, görs till pure och passata.
Citera
2021-02-17, 01:20
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Mutti är ett märke, du har alla möjliga sorter, bland annat datterinitomater. Personen ifråga frågade om hela dadeltomater i storlek av körsbärstomater - alltså datterinitomater, det är den variant som man åtminstone säljer i Sverige.
San marzano är en plommontomat i betydligt större storlek - alltså, han/hon syftar inte på san marzano.

https://duckduckgo.com/?q=mutti+datt...ages&ia=images
Citera
2021-02-17, 01:54
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Mutti är ett märke, du har alla möjliga sorter, bland annat datterinitomater. Personen ifråga frågade om hela dadeltomater i storlek av körsbärstomater - alltså datterinitomater, det är den variant som man åtminstone säljer i Sverige.
San marzano är en plommontomat i betydligt större storlek - alltså, han/hon syftar inte på san marzano.

https://duckduckgo.com/?q=mutti+datt...ages&ia=images

Jo, men du lyssnar ju inte på vad jag säger. Vi svenskar tror att Felix tomatketchup är det italienarna använder till deras pastasås, men det är fel - Dom använder San Marzanotomater.

När ska du lära dig att välja RÄTT tomater ?? (jag blir så trött på folk som inte lyssnar)
Citera
2021-02-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Mutti är skräp.. Gör på färska tomater och resultatet blir 100 ggr bättre

Inte med svenska tomater och särskilt inte på vintern imho.
Citera
2021-02-17, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Ja Roma tomater (avlånga) är bäst för såser, mindre kärnor och mer fruktkött. San Marzano är väl Rolls roycen?

Generellt är det bättre att köpa hela tomater, de av bäst kvalitet konserverar man hela medans de sämre hackas ner, görs till pure och passata.

Det kan jag skriva under på.
Citera
2021-02-17, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Mutti har jag aldrig provat eftersom de använder så jäkla dålig burk.
Finns riktigt bra märke på glasflaska som jag gör jävligt god pasta tomatsås med.

cirka 500-700gram och märket heter itigo.
finns på coop butiker och vissa ica butiker.
smaka. Jävligt bra kvalitet

Det märket är bra!
Citera
2021-02-17, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Oj, tufft mot Mutti. Använder fortfarande Mutti, tycker att de är bra. Lite förvånad över att de blev sågade i testet faktiskt. Jag använder Kung Markatta ibland också, men i "min" butik har de bara riktigt stora flaskor från dem (knappt 700g), så mycket behöver jag i regel inte och då känns det dumt att köpa den.

Mutti är duktiga på marknadsföring med influencers, Barrila likaså. Prova lite andra märken, lite dyrare. Paolos produkter var bra men inte hans marknadsföring😁

När jag gör tomatsås använder jag San marzano har tyvärr inte märket i huvudet men brukar handla på stora Coop. Finns säkert prisvärda som är bra...

En bra tomatpuré är underskattad. Brukar blanda ut en större mängd med vatten som jag häller i när köttfärsen är genomstekt när jag gör ragu.
Citera
2021-02-17, 02:16
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Jo, men du lyssnar ju inte på vad jag säger. Vi svenskar tror att Felix tomatketchup är det italienarna använder till deras pastasås, men det är fel - Dom använder San Marzanotomater.

När ska du lära dig att välja RÄTT tomater ?? (jag blir så trött på folk som inte lyssnar)

Snacka inte med mig om tomater, vem tror du att du är din jävla lallare?
Jag diskuterar inte vilken tomat man använder till vad, utan vilken tomat som åsyftades med inlägget du citerade. Det är, objektivt sett, inte san marzano det talas om.
Att san marzano är bättre till tomatsås än hittan och dittan är inte relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in